Ανησυχία σε ναυτιλία και κρουαζιέρα από την κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή

Ανησυχία στον κλάδο της ποντοπόρου ναυτιλίας και της κρουαζιέρας προκαλεί η κλιμάκωση της σύγκρουσης Ισραήλ-Χαμάς.

Η Διεθνής Ένωση Πλοιοκτητών Δεξαμενόπλοιων INTERTANKO, σε συμβουλευτική της επιστολή προς τα μέλη της, δίνει συγκεκριμένες οδηγίες στα μέλη της να αποφεύγουν τις επικίνδυνες περιοχές, (Ερυθρά Θάλασσα, Περσικό Κόλπο, συμπεριλαμβανομένου του στενού του Χορμούζ) καθώς οι εντάσεις ενδέχεται να αυξηθούν.

Την ίδια ώρα αρκετές εταιρείες κρουαζιερόπλοιων προχώρησαν σε επανασχεδιασμό των δρομολογίων τους λόγω των εξελίξεων στο Ισραήλ ενώ η Διεθνής Ένωσης Κρουαζιερόπλοιων έχει ήδη ενεργοποιήσει Επιτροπή Ασφαλείας που αποτελείται από εκπροσώπους των εταιρειών κρουαζιέρας ειδικούς στα θέματα αυτά, παρακολουθώντας τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή.

Συστάσεις στα δεξαμενόπλοια

Η INTERTANKO στην επιστολή της καλεί τα δεξαμενόπλοια μέλη της που προσεγγίζουν θαλάσσιες περιοχές στη Μέση Ανατολή ότι θα πρέπει να ταυτοποιήσουν μια ασφαλή τοποθεσία για να μπορεί να αξιοποιηθεί σε περίπτωση επίθεσης, ενώ θα πρέπει να κρατούν ανοιχτό πάντα το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS) που παρέχει τη συνεχή τοποθεσία τους.

Καλεί επίσης τα πλοία μέλη να κάνουν άσκηση ετοιμότητας, να αποφύγουν τα θαλάσσια ύδατα του Ιράν, αλλά και να γνωρίζουν καλά τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης 5 (BMP5), που είναι ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών που αποσκοπούν στην ενίσχυση της θαλάσσιας ασφάλειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών μέσων ενημέρωσης κατά τη διάρκεια της εβδομάδας στις 6ης Οκτωβρίου, όταν η Χαμάς εξαπέλυσε την επίθεσή κατά του Ισραήλ, ο ημερήσιος αριθμός σκαφών στην περιοχή του ισραηλινού λιμανιού της Ασκελόν όπου βρίσκεται ο τερματικός σταθμός πετρελαίου και βρίσκεται κοντά στη λωρίδα της Γάζας κυμαινόταν κατά μέσο όρο μεταξύ 140 και 150 σκαφών.

Σύμφωνα με τα δεδομένα του αυτόματος συστήματος αναγνώρισης πλοίου AIS αυτή την εβδομάδα, ο αριθμός αυτός έπεσε μεταξύ 110 και 120 πλοίων στην περιοχή.

Ναυλομεσίτες του βρετανικού P&I Club, τονίζουν ότι η απόφαση για την άδεια των πλοίων να εκφορτώσουν λαμβάνεται μετά από αξιολόγηση της κατάστασης ασφαλείας, που αλλάζει καθημερινά.

Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική BRS μια κλιμάκωση του πολέμου στο Ισραήλ θα μπορούσε να προκαλέσει περαιτέρω πτώση των εισαγωγών αργού πετρελαίου, με τους πλοιοκτήτες να αποφεύγουν την περιοχή και να οδηγήσει σε ενδεχόμενες διακοπές των διυλιστηρίων του.

Πάντως προς το παρόν ο άμεσος αντίκτυπος της σύγκρουσης Ισραήλ-Χαμάς στην αγορά δεξαμενόπλοιων ήταν “ουδέτερος”, σύμφωνα με την BRS Shipbrokers σε έκθεσή της στις 10 Οκτωβρίου.

Το Ισραήλ αντιπροσωπεύει το 0,2% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου με την κατανάλωσή του να ανέρχεται σε 230.000 βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Οι εισαγωγές αργού και διυλισμένων προϊόντων της χώρας, ύψους 350.000 βαρελιών ημερησίως, αποτελούσαν περίπου το 0,6% των παγκόσμιων αποστολών αργού μόνο και αντιστοιχούσαν στο 0,4% του πετρελαίου και των προϊόντων πετρελαίου που μεταφέρονται παγκοσμίως σε ημερήσια βάση, ανέφερε η ναυλομεσιτική BRS.

Αναφορικά με το κόστος των ασφαλίστρων για τα ισραηλινά φορτία κυμαίνεται σε υψηλότερα επίπεδα, καθώς ναυλομεσίτες επισημαίνουν ότι το Ισραήλ συγκαταλέγεται πλέον μεταξύ των χωρών της Μέσης Ανατολής, που θεωρείται ήδη περιοχή υψηλού κινδύνου.

Γίνεται λόγος για επιπρόσθετο ασφάλιστρο στα επταήμερα ταξίδια που ανέρχεται σε περίπου 0,15%-0,2% επί της εκτιμηθείσας αξίας του πλοίου, σε σύγκριση με ένα ασφάλιστρο 0,0125% νωρίτερα εφέτος.

Προτεραιότητα η ασφάλεια

Για τον κλάδο της κρουαζιέρας η γενική διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας – CLIA, Μαρία Δεληγιάννη μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ είπε ότι «στην CLIA έχει ήδη ενεργοποιηθεί μια Επιτροπή Ασφαλείας που αποτελείται από εκπροσώπους των εταιρειών παρακολουθώντας τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και πώς επηρεάζουν τον κλάδο».

Ανέφερε ότι η ασφάλεια των επιβατών και των πληρωμάτων αποτελεί βασική προτεραιότητα των εταιρειών κρουαζιέρας όταν προγραμματίζουν τα δρομολόγια των πλοίων τους, προσθέτοντας ότι οι χώρες της Ανατολικής Μεσογείου είχαν κάνει σημαντική προσπάθεια αναβάθμισης των τουριστικών υπηρεσιών τους και ήταν έτοιμες να κεφαλαιοποιήσουν το ενδιαφέρον των εταιρειών κρουαζιέρας.

Πρόσθεσε ότι ο αντίκτυπος στον κλάδο από την ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση θα εξαρτηθεί από το πόσο θα διαρκέσει η αναταραχή, επισημαίνοντας ότι η Αίγυπτος φαίνεται ανεπηρέαστη έως τώρα.

Είπε ότι το ενδιαφέρον των εταιρειών είναι αυξημένο για την Κύπρο, ενώ για την Ελλάδα δήλωσε ότι έχει παγιώσει τη θέση της στην αγορά κρουαζιέρας.

Τόνισε ότι αν ο πόλεμος συνεχιστεί είναι άγνωστο τι μέλλει γενέσθαι στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, προσθέτοντας ότι τα δύο επικρατέστερα σενάρια είναι είτε η μείωση της κίνησης στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου μακροπρόθεσμα, όπως είχε γίνει το 2016 με την Τουρκία, είτε να λειτουργήσει προς όφελος των άλλων χωρών.