“Η αντιπυρική περίοδος έχει ξεκινήσει από 1η Μαϊου, έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός από την πυροσβεστική για την αντιμετώπιση όλων των πιθανών δασικών πυρκαγιών που μπορεί να προκληθούν το καλοκαίρι” εξήγησε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό που ΑΠΕ ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9FM” o Σπύρος Γεωργίου, εκπρόσωπος Τύπου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
“Δυστυχώς είναι αδύνατο να μην υπάρχει ούτε μία δασική πυρκαγιά, το καλοκαίρι καθημερινά εκδηλώνονται γύρω στις 60 με 80 πυρκαγιές” σημείωσε ο κ.Γεωργίου που μετέφερε τον αριθμό και τους τύπους των εναέριων μέσων που αυτή τη στιγμή καταγράφονται ως επιχειρησιακά έτοιμα στο πλαίσιο του γενικότερου σχεδιασμού. “Σε σχέση με την αεροπυρόσβεση, η Ελλάδα διαθέτει τα αεροσκάφη Καναντέρ (σ.σ τύποι CL-215 και CL-415). Υπάρχουν τα καινούργιου τύπου Canadair (Καναντέρ), τα CL-415, από τα οποία φέτος το καλοκαίρι ελπίζουμε να είναι διαθέσιμα τέσσερα ως έξι από τα συνολικά επτά, (ενώ) όσον αφορά τα Καναντέρ CL-215, τα πιο παλαιού τύπου, ελπίζουμε να είναι διαθέσιμα οκτώ με εννέα αεροσκάφη” ανάφερε ο κ.Γεωργίου, που σημείωσε πως η διαθεσιμότητα ενός εναέριου μέσου πυρόσβεσης εξαρτάται “από πολλά στοιχεία, από το συντήρηση, τα ανταλλακτικά κ.λ.π”.
Στον στόλο των Καναντέρ, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο Τύπου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, προστίθενται και 19 αεροσκάφη τύπου Πεζετέλ (σ.σ τύπος PZL M-18B Dromader) “μικρά αεροσκάφη που παίρνουν έναν τόνο νερό, αλλά κάνουν εξαιρετική δουλειά”, αεροσκάφη που “σύμφωνα με τον σχεδιασμό είναι διάσπαρτα σε διάφορες περιοχές και κάνουν την πρώτη προσβολή (της πυρκαγιάς)”, πτητικά μέσα που βρίσκονται σε προκεχωρημένα αεροδρόμια “κυρίως στα νησιά”.
Επιπλέον, στα διαθέσιμα μέσα, σύμφωνα με τον κ.Γεωργίου, προστίθενται τα δύο ελικόπτερα “Σούπερ Πούμα” (σ.σ τύπος AS 332 Super Puma) του Πυροσβεστικού Σώματος, “που μπορούν να κάνουν δασοπυρόσβεση με χρήση των ειδικών κάδων”, καθώς και τρια ελικόπτερα BKΚ (σ.σ τύπος BK-117) “μικρότερα ελικόπτερα, με μικρότερο κάδο, τα οποία τα δοκιμάσαμε και σε δασικές πυρκαγιές, αλλά τα χρησιμοποιούμε κυρίως σαν εναέριους συντονιστές”, όπως εξήγησε ο εκπρόσωπος Τύπου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Στα συγκεκριμένα μέσα, σύμφωνα με τον κ.Γεωργίου, φέτος προστίθενται και τρία ελικόπτερα Σινούκ (σ.σ τύπος CH-47), από την Αεροπορία Στρατού, “με πρόβλεψη αν υπάρχει η δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε ακόμη περισσότερα”, όπως είπε, ελικόπτερα που από την περυσινή αντιπυρική περίοδο “έχουν καινούργιους κάδους που μπορούν να μεταφέρουν 5-6 τόνους νερό ο καθένας”, κάδους που σε αντίθεση με τα παλαιότερα συστήματα έχουν και πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα και “είναι και πολύ πιο σύγχρονοι αφού δεν ρίχνουν το νερό “με τη μία” και μπορούν να το ρίξουν διαδοχικά, (σ.σ σε πολλαπλές ρίψεις ανά πτήση)”.
Ελικόπτερα, ειδικό μηχανοκίνητο σώμα και χρήση drone
Μεγάλο φορτίο, εξαιτίας της αποτελεσματικότητας τους αλλά και της δυνατότητας διασποράς που έχουν, θα σηκώσουν όμως και φέτος -στο πλαίσιο της αντιπυρικής περιόδου- και τα μισθωμένα ελικόπτερα ειδικών τύπων. “Φέτος θα έχουμε 13 μισθωμένα ελικόπτερα, τέσσερα βαρέως τύπου, τα λεγόμενα Έρικσον (σ.σ. τύπος S-64 Skycrane) και εννέα μεσαίου τύπου Κάμοβ (σ.σ τύπος Kamov 32)” μετέφερε ο κ.Γεωργίου αναφερόμενος στο συγκεκριμένο τμήμα του ενάεριου στόλου που θα είναι επιφορτισμένος κύρια με την από αέρος πυρόσβεση ή ανάσχεση μιας δασικής πυρκαγιάς.
“Αυτά είναι τα εναέρια μέσα για τη δασοπυρόσβεση φέτος το καλοκαίρι. Πιστεύουμε ότι είμαστε σε ένα καλό επίπεδο, δεν είναι λιγότερα μέσα από πέρυσι, είναι στα ίδια επίπεδα”, τόνισε ο κ.Γεωργίου, που ταυτόχρονα αναφέρθηκε σε μια καινοτομία που ενσωματώνεται από το 2019 στις δυνάμεις εδάφους, καινοτομία που θα λειτουργεί συνδυαστικά με την από αέρος πυρόσβεση. “Φέτος, από πλευράς αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών, ιδρύεται από την πυροσβεστική, όπως τα πεζοπόρα τμήματα της ΕΜΑΚ, ένα μηχανοκίνητο σώμα με 20 οχήματα, που θα έχει έδρα στην ΕΜΑΚ στην Ελευσίνα και θα μπορεί να μετακινείται για δασικές πυρκαγιές άμεσα. Θα μπορούν να αντιμετωπίσουν σε μια εμβέλεια πυρκαγιών σε Αττική, Β. Πελοπόννησο και Στερεά Ελλάδα” εξηγεί ο εκπρόσωπος Τύπου της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Η κίνηση αυτή αποτελεί και μια δράση που προέκυψε από την περασμένη χρονιά. “Επειδή πέρυσι είχαμε το πρόβλημα με το Μάτι, με τη μετακίνηση δυνάμεων από άλλες περιοχές, (σ.σ η ίδρυση αυτού του νέου μηχανοκίνητου σώματος), θα μπορεί να μας βοηθήσει να μην μετακινούνται πολλές δυνάμεις, αλλά θα ενισχύονται από αυτό το μηχανοκίνητο σώμα”, τόνισε ο κ.Γεωργίου.
Σε ό,τι αφορά τέλος τη χρήση μέσων νέας τεχνολογίας όπως Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα (UAVs ήτοι drones), ο κ.Γεωργίου εξήγησε πως ήδη χρησιμοποιούνται μη επανδρωμένα της πυροσβεστικής και της αστυνομίας. “Συνήθως τα χρησιμοποιούμε για επιτήρηση περιοχών ευαίσθητων σε δασικές πυρκαγιές και για μετά τις πυρκαγιές, (καθώς) το πρόβλημα είναι ότι αυτά δεν μπορούν να πετούν ταυτόχρονα με τα εναέρια μέσα, γιατί υπάρχει κίνδυνος να γίνει ατύχημα”, ανέφερε ενώ περιέγραψε πως τα εναέρια μέσα μπορούν να επιχειρήσουν σε έναν συγκεκριμένο κύκλο: “Μπαίνει ένα εναέριο μέσο στο χώρο της πυρκαγιάς, αποχωρεί και πρέπει να μπει το επόμενο. Δεν μπορούν να επιχειρούν όλα μαζί. Υπάρχουν κάποιοι κανόνες ασφάλειας. Επειδή δε πετούν σε πολύ χαμηλό ύψος, σχεδόν πάνω από τις εστίες της πυρκαγιάς, τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης πρέπει να βγουν (σ.σ από τον χώρο των επιχειρήσεων πυρόσβεσης), για να μπουν τα μη επανδρωμένα” καταλήγει ο κ.Γεωργίου.