Παναγιωτόπουλος: Η Ελλάδα θα κάνει αυτό που πρέπει, αν προκληθεί

Η Ελλάδα θα κάνει αυτό που πρέπει για να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά δικαιώματά της μέχρι κεραίας, διεμήνυσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος σε συνέντευξη του στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1, ερωτηθείς σχετικά με το εάν η Τουρκία προβεί σε ενέργεια στη βάση της παράνομης συμφωνίας με την Λιβύη σε χώρο που βλάπτει τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα.

Απαντώντας δε σε ερώτηση για το ενδεχόμενο θερμού επεισοδίου, ο κ. Παναγιωτόπουλος σχολίασε ότι τίποτε δεν αποκλείεται, αλλά η Ελλάδα κάνει τη δουλειά της διά του πρωθυπουργού και του υπουργού Εξωτερικών. Η Ελλάδα έχει συμμάχους που καταγράφουν και αξιολογούν, προσέθεσε.

Από την πλευρά του το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, συμπλήρωσε, μεριμνά για να εξασφαλίσει την ετοιμότητα και το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων που αποτελούν τον αποτρεπτικό βραχίονα ισχύος της χώρας. Στην ερώτηση εάν υπάρχει ανησυχία παρατήρησε ότι αμεριμνησία δεν διακατέχει κανέναν. Το κόστος από την ανάληψη μιας στρατιωτικής ενέργειας θα είναι πολύ μεγαλύτερο από το όφελος, σχολίασε περαιτέρω.

Επίσης, υπενθύμισε ότι στους κόλπους του ΝΑΤΟ υπάρχει προβληματισμός για τη συμπεριφορά της Τουρκίας, με τον Αμερικανό υπουργό Άμυνας να στηλιτεύει αυτή τη συμπεριφορά (σ.σ. τη μονομερή επέμβαση στη Συρία) δηλώνοντας ότι θέτει σε κίνδυνο τα κέρδη από τον αγώνα εναντίον του ISIS. Και σημείωσε ότι το ΝΑΤΟ επιμένει στην πολιτική των «ίσων αποστάσεων», τακτική που αδικεί την Ελλάδα, εξηγώντας ότι ότι δεν υπάρχουν μηχανισμοί κυρώσεων στη Συμμαχία για συμπεριφορές κράτους-μέλους. Η Τουρκία, προσέθεσε, βρίσκεται σε σχετική απομόνωση ωστόσο συνεχίζει τις προκλήσεις της επιμένοντας στη δύναμη της ισχύος.

Στην ίδια συνέντευξη ο υπουργός Εθνικής Άμυνας αναφέρθηκε στη θητεία και τα εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων.

Απαντώντας σε ερώτηση για το ενδεχόμενο αύξησης της θητείας, ο κ. Παναγιωτόπουλος δήλωσε ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα επί του παρόντος. Η στρατιωτική ηγεσία εισηγείται και η πολιτική ηγεσία αποφασίζει, επανέλαβε. Επισήμανε ότι χρειάζονται στοχευμένες παρεμβάσεις όπως η προσλήψεις ΕΠΟΠ και Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης (ΟΒΑ) ενισχύοντας κάθε κλάδο και προσέθεσε: Καλύτερα να προσληφθούν μόνιμα στελέχη όπως οι ΟΒΑ και οι ΕΠΟΠ παρά να αυξηθεί η στρατιωτική θητεία.

Σημείωσε πως στον νέο προϋπολογισμό οι αμυντικές δαπάνες κινούνται στα ίδια επίπεδα, ωστόσο σε συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομικών εξετάζεται το ενδεχόμενο αύξησης των αμυντικών δαπανών στον προϋπολογισμό του υπουργείου, μετά και τις σχετικές προτάσεις βουλευτών, αναφορικά με την αναβάθμιση των εξοπλισμών των Ενόπλων Δυνάμεων και επισήμανε: Δεν υπάρχει λόγος βιασύνης ή πανικού, προς αυτή την κατεύθυνση. Το υπουργείο προτεραιοποιεί τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων κατά το επείγον τους, με βάση τις εισηγήσεις της στρατιωτικής ηγεσίας και υποβάλλει τις προτάσεις στον πρωθυπουργό.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας γνωστοποίησε ότι αύριο στην επιτροπή εξοπλιστικών της Βουλής θα τεθούν προς έγκριση μια σειρά από εξοπλιστικά υποπρογράμματα που αφορούν στην υποστήριξη ελικοπτέρων, αεροσκαφών, πλοίων καθώς και την ενοικίαση μέσω λίζινγκ 2 στοιχείων μη επανδρωμένων αεροχημάτων (UAV) ισραηλινής κατασκευής, μικρότερης εμβέλειας, εξίσου επιχειρησιακών με τα αμερικανικά στρατηγικής εμβέλειας για τα οποία βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση για την απόκτηση τους.

Ο κ. Παναγιωτόπουλος επανέλαβε τη δυνατότητα της χώρας να αποκτήσει ελληνικό YAV. Υπάρχουν όλα τα κομμάτια. Υπάρχει το πρωτότυπο από μαθητές και πανεπιστήμια, υπάρχουν χρηματοδοτικά προγράμματα από την ΕΕ, υπάρχει η ελληνική αμυντική βιομηχανία για την επίτευξη αυτού του οράματος σε συντομότερο χρόνο από την Τουρκία που έκανε 15 χρόνια, πρόσθεσε.

Όσον αφορά στα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, ο κ. Παναγιωτόπουλος ανέφερε ότι πολύ σύντομα θα θέσουμε το θέμα του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ, της απόκτησης τορπιλών για τα υποβρύχια κλάσης 214, στο πρώτο 4μηνο του νέου έτους θα ενταχθεί στο Στόλο άλλη μία πυραυλάκατος, ενώ η επόμενη θα ενταχθεί στο τέλος του 2020.

Για τις γαλλικές φρεγάτες ο κ. Παναγιωτόπουλος επανέλαβε ότι οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη ωστόσο υπάρχει πολύς δρόμος. Ακόμη και εάν συμφωνήσουμε πρόκειται για ένα πλοίο που θα είναι επιχειρησιακό το 2025 ενώ μας ενδιαφέρει η περαιτέρω ενίσχυση των δυνατοτήτων το 2020-21, επισήμανε.