Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία για την αναστολή χρηματοδότησης κομμάτων σε περιπτώσεις καταδίκης του επικεφαλής αυτών

Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών που αφορά -μεταξύ άλλων- στην αναστολή χρηματοδότησης κομμάτων και συνασπισμών κομμάτων σε περιπτώσεις καταδίκης του επικεφαλής και στον χρόνο εκκίνησης της αναστολής. Η τροπολογία κατατέθηκε το βράδυ της Δευτέρας στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εξωτερικών με τίτλο «Παρεμβάσεις στην οργάνωση και τη λειτουργία του Υπουργείου Εξωτερικών» το οποίο εισάγεται σήμερα για συζήτηση και ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής.

Σύμφωνα με την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, με την τροπολογία αντιμετωπίζεται η ανάγκη συμπλήρωσης, αφενός του ορισμού της εκλογικής κρατικής χρηματοδότησης με την επαναφορά της διατύπωσης περί κάλυψης εκλογικών δαπανών, που καταργήθηκε με την περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 112 του ν. 4604/2019 (Α’ 50), και η ανάγκη πρόβλεψης των προϋποθέσεων υπό τις οποίες αυτή επιστρέφεται, και αφετέρου του υφιστάμενου πλαισίου για την αναστολή καταβολής κάθε είδους κρατικής χρηματοδότησης και οικονομικής ενίσχυσης προς τα πολιτικά κόμματα και τους συνασπισμούς κομμάτων, που συνδέονται με την τέλεση των εγκλημάτων της συγκρότησης και της συμμετοχής σε εγκληματική οργάνωση, καθώς και της σύστασης και συμμετοχής σε τρομοκρατική οργάνωση και την τέλεση τρομοκρατικών πράξεων.

Σκοπός της ρύθμισης, παραμένει η αποτροπή του ενδεχόμενου της άμεσης ή έμμεσης κατάχρησης της κρατικής χρηματοδότησης και οικονομικής ενίσχυσης για τη στήριξη εγκληματικών δραστηριοτήτων των άρθρων 187 και 187Α του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95), η οποία υπαγορεύεται «από την ανάγκη αντιμετώπισης ενός σοβαρού δημόσιου προβλήματος, και μάλιστα όχι αποκλειστικά ελληνικού, του φαινομένου δηλαδή της ανάπτυξης εγκληματικής δραστηριότητας εκ μέρους πολιτικών κομμάτων στα πλαίσιο της λειτουργίας αυτών», και «εκτείνεται σε κάθε περίπτωση διαπίστωσης από τη Βουλή της συνδρομής των προϋποθέσεων εφαρμογής (της), οι οποίες είναι αντικειμενικές και προϋποθέτουν προηγούμενη σχετική κρίση οργάνων εντεταγμένων στη δικαστική εξουσία, η οποία εκφέρεται στα πλαίσια της προβλεπόμενης από τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας διαδικασίας».

Στο ερώτημα «Γιατί αποτελεί πρόβλημα;», στην ίδια ανάλυση σημειώνεται ότι «η πρόβλεψη αυτή κρίνεται αναγκαία, προκειμένου το πλέγμα προστασίας του δημοκρατικού πολιτεύματος, το οποίο ενισχύει η προτεινόμενη ρύθμιση, να προλαμβάνει όλες τις περιπτώσεις άμεσης ή έμμεσης ενίσχυσης εγκληματικών δραστηριοτήτων ανεξάρτητα από το κόμμα-κέλυφος, στο πλαίσιο του οποίου συντελέστηκαν οι εν λόγω εγκληματικές πράξεις, όπως, άλλωστε κρίθηκε και με την 1/2024 απόφαση του ΑΙ Πολιτικού Τμήματος Αρείου Πάγου, κατά την οποία η πραγματική ηγεσία ενός κόμματος, το οποίο τελεί υπό το πρόσχημα της νομιμοφάνειας και τον μανδύα ενός νέου νόμιμου πολιτικού κόμματος, ανήκει σε πρόσωπα που έχουν διαπράξει τα ανωτέρω αδικήματα, στο πλαίσιο πρότερης πολιτικής δράσης, προωθώντας «μια πολιτική που δεν σέβεται τη δημοκρατία και στοχεύει στην αποδυνάμωση και κατάλυση του δημοκρατικού πολιτεύματος και των θεσμών του κράτους δικαίου».

 

Τροπολογία για το όριο αποστρατείας των ΕΠΟΠ, την Πυροσβεστική και τα κενά στην εκπαίδευση

Τροπολογία, που περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τους Επαγγελματίες Οπλίτες, το Πυροσβεστικό Σώμα, και την προκήρυξη του ΑΣΕΠ για πλήρωση κενών θέσεων εκπαιδευτικών και λοιπού προσωπικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κατατέθηκε το βράδυ της Δευτέρας, στο νομοσχέδιο του υπουργείο Εξωτερικών με τίτλο «Παρεμβάσεις στην οργάνωση και τη λειτουργία του Υπουργείου Εξωτερικών». Το νομοσχέδιο εισάγεται σήμερα προς συζήτηση και ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής,

Η πρώτη ρύθμιση αντιμετωπίζει το ζήτημα της αυτεπάγγελτης αποστρατείας των Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠ.ΟΠ) και συγκεκριμένα προβλέπει απόλυση των ΕΠ.ΟΠ. με τη συμπλήρωση τριάντα πέντε (35) ετών πραγματικής υπηρεσίας ή του εξηκοστού (60ου) έτους της ηλικίας τους, αντί του ισχύοντος πεντηκοστού (50ού).

Με την επόμενη ρύθμιση παρέχεται η δυνατότητα περιορισμού των τιθέμενων εκτός οργανικών θέσεων αξιωματικών, ώστε να μην αποδυναμωθεί το επιχειρησιακό έργο του Πυροσβεστικού Σώματος. Επίσης, μειώνεται ο χρόνος πραγματικής παραμονής στην υπηρεσία στον βαθμό του Αρχιπυράρχου, με τρόπο ώστε να αξιολογείται και να επιβραβεύεται η πραγματική επιχειρησιακή απόδοση των αξιωματικών του βαθμού αυτού. Τέλος, παρέχεται υπό προϋποθέσεις η δυνατότητα εξαίρεσης από την προαγωγή Αντιπυράρχων, προς αποφυγή άμεσης μετάθεσης και επαύξησης υπηρεσιακών καθηκόντων, όταν συντρέχουν προσωπικοί και οικογενειακοί λόγοι.

Η ρύθμιση για τα αεροσκάφη του ΠΣ αφορά στην αποπληρωμή των υπ’ αρ. 183808/2022 (ΑΛΕ 2420304001 «Αμοιβές και έξοδα συντήρησης και επισκευής αεροσκαφών») και 183809/2022 (ΑΛΕ 2410206001 «Αγορές ειδών συντήρησης και επισκευής αεροσκαφών») χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής που δεν κατέστη δυνατό να πληρωθούν εγκαίρως. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα έκδοσης νέων ενταλμάτων με προθεσμία απόδοσης λογαριασμού έως την 31η Ιανουαρίου 2025.

Τέλος, αντιμετωπίζεται, αφενός, η ανάγκη απλούστευσης και επιτάχυνσης του συστήματος διορισμού και προσλήψεων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που διενεργείται από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) σύμφωνα με το Κεφάλαιο E’ του Μέρους Γ’ του v. 4589/2019 (Α’ 13) και, αφετέρου, η ανάγκη συμμόρφωσης του Δημοσίου με τις υπ’ αρ. 1251/2024 και 1252/2024 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με τις οποίες κρίθηκε αντισυνταγματική η περ. ζ’ της παρ. 4 του άρθρου 61 του v. 4589/2019 και ο ομοίου περιεχομένου αντίστοιχος όρος της προσβαλλόμενης προκήρυξης, κατά το μέρος που προβλέπεται ότι δεν προσμετράται η προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση σε περίπτωση παραίτησης από την ιδιωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρά μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις που ρυθμίζει η υφιστάμενη διάταξη, δηλαδή της απολύσεως, λόγω καταργήσεως της σχολικής μονάδας, τάξεως ή τμήματος ή λόγω καταγγελίας της συμβάσεως εργασίας.