Απαντήσεις για τις «άδικες κι αδικαιολόγητες επιθέσεις» που δέχτηκε κατά τη διαχείριση της κακοκαιρίας «ΕΛΠΙΔΑ», αλλά και τις εκτιμήσεις της για τα αίτια του αδιέξοδου, που κορυφώθηκε με την κυκλοφορική ασφυξία στην έξαρση του φαινομένου, παραθέτει, σε ανακοίνωση της, η Περιφέρεια Αττικής.
Ωστόσο, δεν ισχυρίζεται ότι από πλευράς της «όλα λειτούργησαν στην εντέλεια», επισημαίνει ότι θα μπορούσε να απαιτήσει τον καλύτερο συντονισμό της «αλυσίδας πολιτικής προστασίας» και στο μερίδιο που της αναλογεί, ζητά «μια ειλικρινή συγγνώμη» από τους πολίτες που ταλαιπωρήθηκαν.
Δηλώνει ότι έπραξε το καλύτερο δυνατόν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, με το σύνολο του κρατικού μηχανισμού επικεφαλής του οποίου ήταν το υπουργείο Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτικής Προστασίας και χαρακτηρίζει ανυπόστατες τις καταγγελίες ότι δεν είχε φροντίσει να αποκτήσει το απαραίτητο αλάτι και τα αναγκαία μηχανήματα για τη διάνοιξη των δρόμων. Για την αποκατάσταση της αλήθειας, όπως σημειώνει, «είχε έγκαιρα προμηθευτεί επαρκή ποσότητα αντιπαγετικού άλατος» το οποίο χρησιμοποιήθηκε νωρίς τη Δευτέρα από τα συνεργεία της περιφέρειας. Ειδικότερα για την κακοκαιρία «Ελπίδα», διέθετε 6.379 τόνους, στην αποθήκη Καπανδριτίου, Οινόης και σε 8 επιλεγμένα σημεία της Αττικής, προκειμένου να διευκολυνθεί η φόρτωση με αλάτι των αποχιονιστικών μηχανημάτων.
Για το ζήτημα των εκχιονιστικών μηχανημάτων η περιφέρεια τονίζει ότι από την έναρξη της κακοκαιρίας επιχειρούσε με επαρκέστατο αριθμό μηχανημάτων έργου πάσης φύσεως, ήτοι 204 μεταξύ των οποίων: 83 (με αλατιέρα και λεπίδα και JCB) και 1 για αποχιονισμό δύο λωρίδων, 3 Grader, 27 φορτωτές, 3 γερανούς, 30 φορτηγά, 2 τσάπες, 1 προωθητήρα D8, 1 φρέζα, 9 πλατφόρμες, 2 ερπυστριοφόρα διασωστικά, 15 οχήματα 4Χ4, 10 οχήματα 4Χ4 για τις ανάγκες απεγκλωβισμού ατόμων και μεταφοράς ασθενών διαμέσου της γραμμής 1010.
Υπογραμμίζει ότι τη Δευτέρα το πρωί όλοι οι δρόμοι αρμοδιότητας της ήταν ανοικτοί, χάρη στη δράση των συνεργείων και των μηχανημάτων.
Εκτιμά ότι τα έντονα προβλήματα προκλήθηκαν στην κορύφωση του ακραίου καιρικού φαινομένου, γύρω στις 12 το μεσημέρι, με τους δρόμους σε συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας εξαιτίας «του ότι έκλεισαν απροειδοποίητα οι υπηρεσίες του Δημοσίου και ο ιδιωτικός τομέας». Οι δρόμοι στους δήμους είχαν κλείσει από το χιόνι και διοχετεύτηκε τεράστιος αριθμός αυτοκινήτων χωρίς αλυσίδες, στους μεγάλους οδικούς άξονες. Γεγονός που δεν επέτρεπε τη λειτουργία των εκχιονιστικών, με τη όποια προσπάθεια τους να γίνεται απαγορευτική όταν οι ιδιοκτήτες σταδιακά εγκατέλειπαν τα οχήματά στους δρόμους.
Επιχαίρει για την «έγκαιρη και αποτελεσματική» απόφαση που πήρε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, να αναστείλει προληπτικά, τη λειτουργία των σχολείων τη Δευτέρα (24 Ιανουαρίου), «παρά τη διαφωνία πολλών» και επισημαίνει: «Δεν είχαμε εμείς την αρμοδιότητα να απαγορεύσουμε την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων από το πρωί, κι όχι αφού ξέσπασε ο χιονιάς. Δεν ήταν δική μας αρμοδιότητα να κηρύξουμε αργία στο κράτος τη Δευτέρα προληπτικά, κι όχι αυτό να γίνει εκ των υστέρων, και για τις επόμενες δύο ημέρες. Ούτε εμείς αποφασίσαμε να κλείσει το κράτος την ώρα που το φαινόμενο ήταν σε έξαρση. Δεν εκτρέψαμε εμείς τις νταλίκες στο ύψος της Μεταμόρφωσης από τη Νέα Οδό, στους κύριους οδικούς άξονες της Αττικής, επιτείνοντας ακόμη περισσότερο το κυκλοφοριακό χάος και το κλείσιμο των δρόμων τελικά. Η Περιφέρεια Αττικής ήταν αυτή που έπρεπε να μην επιτρέπει την κίνηση στους χιονισμένους δρόμους χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες. Ή μήπως φταίνε οι δήμοι που δεν διαθέτουν τα αναγκαία μέτρα και το προσωπικό για να μπορέσουν γρήγορα να καθαρίσουν τους δρόμους τους από το χιόνι; ‘Η να αποκαταστήσουν την ηλεκτροδότηση χιλιάδων νοικοκυριών;».
Τέλος, κλείνει με ευχαριστίες προς το προσωπικό της Πολιτικής Προστασίας, τους εθελοντές και τους δήμους θέτοντας το ερώτημα: «Ως πότε η Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού θα αποτελεί το εξιλαστήριο θύμα της ανεπάρκειας άλλων μηχανισμών του κράτους;».