Αυξημένες σε σχέση με το 2020 εκτιμάται ότι θα είναι οι ελληνικές εξαγωγές ένδυσης- κλωστοϋφαντουργίας το 2021, καθώς μετά τα διαδοχικά lockdown ανά τον πλανήτη η αγορά εκτιμάται ότι επανέρχεται σταδιακά σε φυσιολογική πορεία. Ήδη, κατά τον μήνα Μάρτιο, οι ελληνικές εξαγωγές ενδυμάτων κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση, κατά 57%, περιορίζοντας σημαντικά τις απώλειες (-30%), που «κληροδότησαν» στο πρώτο τρίμηνο του έτους οι δύσκολοι μήνες Ιανουάριος και Φεβρουάριος.
Τα παραπάνω επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), Θεόφιλος Ασλανίδης. «Ο Μάρτιος ήταν ο πρώτος μήνας που κινήθηκε ανοδικά. Θεωρώ πως κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει κι αυτό αποτυπώθηκε στην προσδοκία των ξένων πελατών της ελληνικής ένδυσης ότι τα καταστήματα θα ανοίξουν την άνοιξη. Για αυτό άλλωστε, για να έχουν ρούχα στις προθήκες, έβαλαν παραγγελίες τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο, οι οποίες εκτελέστηκαν και τιμολογήθηκαν τον Μάρτιο, με αποτέλεσμα την αύξηση 57% τον συγκεκριμένο μήνα» σημειώνει, συμπληρώνοντας πως η μεγάλη άνοδος του Μαρτίου περιόρισε τις απώλειες του πρώτου τριμήνου στο 12% (από 30% στο πρώτο δίμηνο).
Συνολικά οι εξαγωγές ελληνικών ενδυμάτων το πρώτο τρίμηνο ανήλθαν σε 207 εκατ. ευρώ έναντι 236 εκατ. το 2020. «Η πορεία αυτή μας δείχνει ότι το 2021 οι ελληνικές εξαγωγές ένδυσης θα κινηθούν καλύτερα από ό,τι το 2020. Σκεφτείτε ότι το πρώτο τρίμηνο του 2020 ήταν σχεδόν φυσιολογικό -αφού οι επιπτώσεις της πανδημίας άρχισαν να γίνονται πιο αισθητές από τον Μάρτιο και μετά- ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021 ήταν ένα τρίμηνο πανδημίας και lockdown. Παρόλα αυτά, είχαμε απώλειες μόνο 12% και άνοδο τον Μάρτιο» επισημαίνει.
Το βαμβάκι στήριξε το τρίμηνο
Η συνολική αξία εξαγωγών της αλυσίδας ένδυσης- κλωστοϋφαντουργίας (συμπεριλαμβανομένου του βαμβακιού) στο πρώτο τρίμηνο του 2021 ανήλθε σε 492 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 0,8% έναντι του 2020 (488 εκατ. ευρώ). Στη θετική αυτή εξέλιξη συνέβαλαν -όπως εξηγεί ο κ.Ασλανίδης- οι εξαγωγές του πρωτογενούς τομέα, του βαμβακιού, που σημείωσε άνοδο 24,8%, με αξία εξαγωγών 185 εκατ. ευρώ το 2021, από 148 εκατ. το 2020.
«Η Ελλάδα είναι μεταξύ των κορυφαίων παραγωγών βαμβακιού και οι εξαγωγές της την τοποθετούν σταθερά στην πρώτη δεκάδα παγκοσμίως, συνήθως στην έκτη με έβδομη θέση. Στην Ευρώπη είναι πρώτη, αφού το 80% του ευρωπαϊκού βαμβακιού παράγεται στην Ελλάδα, με την Ισπανία να ακολουθεί με 15% και το υπόλοιπο 5% να αντιστοιχεί σε χώρες με ελάχιστη παραγωγή» υπενθυμίζει.
Όσον αφορά τις εισαγωγές για το σύνολο της αλυσίδας ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021 αυτές ανήλθαν σε 597 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 12,3% έναντι του 2020 (681 εκατ. ευρώ). Το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών αφορά τα ενδύματα (434 εκατ. ευρώ το 2021 έναντι 516 εκατ. ευρώ το 2020).
Εν αναμονή ενός ανοδικού Ιουνίου για την εγχώρια αγορά
Στην εγχώρια αγορά, λόγω του lockdown, τόσο οι πωλήσεις χονδρικής, όσο και οι λιανικές, σημείωσαν στο τρίμηνο του 2021 μείωση 17% και 30% αντίστοιχα (η μείωση στη χονδρική ήταν μικρότερη, λόγω του ότι οι επιχειρηματίες, προσβλέποντας σε άνοιγμα των καταστημάτων το Πάσχα, κάτι που τελικά δεν συνέβη, έσπευσαν να κάνουν αγορές).
«Θεωρώ πως ο Ιούνιος θα κινηθεί για την εγχώρια αγορά καλύτερα από ό,τι ο αντίστοιχος μήνας του 2020, αν και πολύ δύσκολα θα φτάσει στα επίπεδα του 2019. Πιστεύω πως (στην εγχώρια αγορά) δεν θα δούμε την πλήρη ομαλοποίηση πριν από το 2022» εκτιμά ο κ.Ασλανίδης, ενώ προσθέτει ότι δύο ιδιαιτερότητες του 2020 ήταν αφενός η αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων ρούχων παγκοσμίως (ο ρυθμός πωλήσεων μέσω e-shops εκτιμάται ότι επιταχύνθηκε κατά επτά χρόνια), αλλά και οι ισχυρές αντοχές που έδειξαν οι πωλήσεις πιτζαμών και αθλητικής ένδυσης (η πιτζάμα είχε μόνο μικρές απώλειες, σε σχέση με το 2019, ενώ τα αθλητικά κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα, παρότι η αγορά λιανικής έμεινε κλειστή επί ένα πεντάμηνο)._