«Κάναμε μία παρουσίαση, πριν από δέκα ημέρες, του συνολικού οικονομικού προγράμματος. Δείξαμε τη φιλοδοξία μας για την Ελλάδα του 2030. Θέλουμε, για παράδειγμα, να αυξηθούν οι εξαγωγές μας από το 50%, που ήδη είναι ρεκόρ, στο 60% το 2027. Θέλουμε η Ελλάδα, η ελληνική οικονομία να τρέχει με διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από την υπόλοιπη Ευρώπη. Να αυξηθούν τα εισοδήματα κατά 25% και ο κατώτατος και ο μέσος μισθός. Να μειωθούν κι άλλο οι φόροι και οι εισφορές. Να έχουμε περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Άκης Σκέρτσος σε τηλεοπτική συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ.
Και συμπλήρωσε: «Ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει ακόμη τρία ακόμη μέτρα. Θα αφορούν τους νέους, θα αφορούν τον ιδιοκτήτη ακινήτων και θα αφορούν και τους δημοσίους υπαλλήλους. Είναι τρία μέτρα, κοστολογημένα, είναι ενταγμένα στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα για τη σταθερότητα και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας
…Πρέπει να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών κι άλλο. Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά πόσο ταλαιπωρείται και πιέζεται, αυτή τη στιγμή, το ελληνικό νοικοκυριό από τον πληθωρισμό. Ο πληθωρισμός παρότι είναι ο 5ος χαμηλότερος στην Ευρώπη σήμερα, παραμένει υψηλός, ροκανίζει τα εισοδήματα. Ξέρουμε πόσο πιέζονται τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις και χρειάζεται συνεχής προσπάθεια με μία φιλοεπενδυτική πολιτική που στηρίζει και τον εργαζόμενο και τον επιχειρηματία», είπε επίσης.
Υπογράμμισε στη συνέχεια πως «για τους νέους, τρέχει το πρόγραμμα ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ και κάτι που δεν έχει ακουστεί πάρα πολύ – είναι μέσα στο πρόγραμμά μας-δέκα χιλιάδες νέοι άνθρωποι, οι οποίοι δεν έχουν εργασιακή εμπειρία, θα υποστηρίζονται, με βάση το οικονομικό μας πρόγραμμα, για να προσληφθούν με κίνητρα στους εργοδότες. Θα καλύπτουμε τους έξι πρώτους μήνες της πρόσληψης και της δουλειάς τους τις ασφαλιστικές εισφορές. Είναι πάρα πολύ σημαντικό. Γνωρίζουμε ότι η ανεργία των νέων είναι πολύ υψηλότερη από την υπόλοιπη Ευρώπη και χρειάζονται βοήθεια και οι νέοι και οι επιχειρήσεις.
Αναφορικά με το οικονομικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε πως «ο κ. Τσίπρας ουσιαστικά δείχνει να μην έχει μάθει τίποτα από το 2015. Μας ξαναφέρνει από το παράθυρο μια πιθανή συνεργασία με τον κ. Βαρουφάκη. Με “Δήμητρα”, χωρίς “Δήμητρα”, με κλειστές ή με ανοιχτές τράπεζες, με ένα πρόγραμμα που κοστίζει 83 δισεκατομμύρια ευρώ και πάει κατευθείαν στα βράχια. Κατευθείαν! Διότι ξεφεύγει κατά πολύ, κατά τουλάχιστον οκτώ με εννέα φορές από τις δυνατότητες της οικονομίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σαν να μην έχει μάθει τίποτα. Αυτό το οποίο υπόσχονταν το 2015 με το Πρόγραμμα Θεσσαλονίκης, είδαμε ότι οδήγησε σε ένα 3ο μνημόνιο, σε υπερφορολόγηση, σε κλειστές τράπεζες, σε capital controls, σε μία κατάσταση που μας κράτησε μακριά από την υπόλοιπη Ευρώπη και μείωσε κι άλλο τα εισοδήματα. Αυτό θέλουμε ξανά; Ή να συνεχίσουμε στο ίδιο μονοπάτι της δημοσιονομικής υπευθυνότητας, από τη μια πλευρά, της δυναμικής ανάκαμψης της οικονομίας, από την άλλη και της στήριξης και των εισοδημάτων, αλλά και των ευάλωτων συμπολιτών».
Ερωτώμενος για τα εκλογικά διλήμματα απάντησε: «Νομίζω ότι το βασικό δίλημμα είναι αν “θα πάμε μπροστά ή πίσω”. Αν θέλουμε να συνεχίσουμε σε μία πορεία προόδου, που θα μας φέρει πιο κοντά στην υπόλοιπη Ευρώπη. …Κινδυνέψαμε (να βγούμε από την Ευρώπη) με τις πολιτικές συμμαχίες που κυβέρνησαν την χώρα το 2015 – 2019. Κρατηθήκαμε στην Ευρώπη. Έχουμε κάνει αρκετά βήματα μπροστά από το 2019 έως σήμερα… Δεν λέμε ότι ζούμε σε έναν παράδεισο, σε καμία περίπτωση. Η Ελλάδα έχει ακόμη πολλά προβλήματα και στην οικονομία και στο Κράτος, στη δημόσια υγεία, στην εκπαίδευση. Έχουν γίνει βήματα, αλλά χρειάζεται να γίνουν άλματα. Η πολιτική πρόταση της αντιπολίτευσης, η οποία στηρίζεται σε νεφελώδη σχήματα συνεργασίας, είναι μία πρόταση ουσιαστικά είτε καθήλωσης είτε οπισθοδρόμησης. Το εκλογικό σύστημα απλής αναλογικής σημαίνει συνεργασίες. Τις συνεργασίες αυτές – αν θα έπρεπε να είναι συνεπής και έντιμη η Αριστερά – θα έπρεπε να τις έχει κτίσει μέσα στα προηγούμενα χρόνια. Να έχει κατέβει με μία προγραμματική πρόταση ενός ευρύτερου συνασπισμού, για παράδειγμα. Αφού θεωρούν ότι είναι τόσο κακή αυτή η Κυβέρνηση, ότι έχει κάνει τόσο μεγάλο κακό στην οικονομία, στα εισοδήματα, θα έπρεπε να φροντίσει για ένα ελάχιστο προγραμματικό πλαίσιο συμφωνίας. Αυτό δεν το βλέπουμε».
Υπογράμμισε μάλιστα πως «η πιο ειλικρινής στάση, αυτή τη στιγμή, είναι του ΚΚΕ. Να το πούμε καθαρά. Είναι η πιο έντιμη στάση. Λέει ότι (τα περι προοδευτικής κυβέρνησης συνεργασίας) είναι ένα “μούφα” σχήμα».
Διευκρίνισε ακόμη ότι «το αίτημα της αυτοδυναμίας δεν έχει να κάνει με κάποια αλαζονεία της Νέας Δημοκρατίας. Έχει να κάνει με το ότι, όπως είπαμε, η χώρα αυτή τη στιγμή έχει κάποιους σοβαρούς εθνικούς στόχους μπροστά της. Ένας από αυτούς είναι το ότι έχουμε φτάσει μισό σκαλοπάτι πριν από την επενδυτική βαθμίδα. Τι σημαίνει επενδυτική βαθμίδα; Σημαίνει ότι περισσότερες επενδύσεις, καλές επενδύσεις, θα βάλουν στο ραντάρ τους την ελληνική οικονομία. ‘Αρα, το ρεκόρ επενδύσεων, που έχουμε ήδη σημειώσει τα προηγούμενα χρόνια, μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω και αυτό σημαίνει περισσότερες δουλειές, καλύτερα εισοδήματα, ένα περιβάλλον πολύ πιο αισιόδοξο για την ελληνική οικονομία συνολικά. Το να έρχονται μεγάλες επιχειρήσεις από το εξωτερικό στην Ελλάδα, είναι πολύ σημαντικό, γιατί έτσι θα κρατήσουν τους νέους ανθρώπους στην χώρα μας. Αντί να πηγαίνουν έξω να δουλέψουν σε αυτές τις επιχειρήσεις, θα μπορούν να το κάνουν εδώ. Για εμάς η βελτίωση του εισοδήματος, είναι ο νούμερο 1 στόχος. Έχουμε κάνει μία αύξηση 20% στον κατώτατο μισθό, πρέπει να γίνει 25% τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Όχι να μειωθεί κι άλλο».
Για ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, ο κ. Σκέρτσος είπε: «Έχουμε πλήρη αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στο έργο το οποίο έχουμε προσφέρει, αλλά κυρίως στο πρόγραμμα για το μέλλον. Και νομίζω ότι μαλώνουν για τα «ιμάτια» του Ανδρέα Παπανδρέου ο κ. Τσίπρας και ο κ. Ανδρουλάκης, εμείς πρέπει να κοιτάμε μπροστά. Ποιο είναι το μπροστά; Θα σας πω την προσωπική μου ιστορία. Έχω τελειώσει το δημόσιο σχολείο, το δημόσιο πανεπιστήμιο, μεγάλωσα σε μια υποβαθμισμένη περιοχή της δυτικής Θεσσαλονίκης και τα κατάφερα, επειδή οι γονείς μου μού έλεγαν “Παιδί μου ότι κι αν κάνεις στη ζωή σου, πρέπει να προσπαθήσεις να γίνεις ο καλύτερος. Κι αυτό θα το πετύχεις με πολλή προσπάθεια, με μελέτη, με δουλειά, με εντιμότητα, με βλέμμα προς τα μπρος”. Αυτό δεν το βλέπω, αυτή τη στιγμή, στην πρόταση της Αριστεράς. Βλέπουμε, για παράδειγμα, τις προτάσεις που έχουν για την εκπαίδευση. Ισοπέδωση προς τα κάτω. Το να μπορεί ένας φοιτητής, ένας μαθητής υποψήφιος να μπει στο πανεπιστήμιο με 1, με 2, αυτό είναι μια πλήρης ισοπέδωση. Ουσιαστικά τι είναι; Είναι μια κοινωνική καθήλωση σε ανισότητες και σε ένα σύστημα εκπαίδευσης που δεν δίνει ευκαιρίες. Πρέπει το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης να δίνει εφόδια, για να μπορούν οι φτωχότεροι άνθρωποι να γίνονται καλύτεροι, να έχουν καλύτερα εισοδήματα. Να έχουν καλύτερο σύστημα εκπαίδευσης.
Το ζήτημα είναι η νεότερη γενιά να μπορεί να ζήσει, αυτή τη στιγμή, καλύτερα από τις προηγούμενες γενιές. Αυτό νομίζω ότι το διασφαλίζει η δική μας πρόταση».
Για το μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υπογράμμισε: «Το έχουμε ανακοινώσει το μισθολόγιο. Από 1/1/2024 θα έχουμε για πρώτη φορά αύξηση στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, με έμφαση στους χαμηλόμισθους, με έμφαση στις θέσεις ευθύνης, διότι γνωρίζουμε ότι αυτός ο οποίος υπογράφει, έχει το δικαίωμα της υπογραφής, πρέπει να αμείβεται περισσότερο. Επίσης τίθεται σε εφαρμογή, ήδη από 1/1/2023, το πριμ παραγωγικότητας. Αυτό είναι μία επανάσταση για το ελληνικό δημόσιο. Γιατί; Διότι ξεφεύγουμε από την νοοτροπία της ισοπέδωσης. Αυτό το για το οποίο πρέπει να κάνει ένα άλμα το ελληνικό δημόσιο και η νοοτροπία η εργασιακή, είναι ότι όταν κάνεις καλά τη δουλειά σου, όταν υπερβαίνεις τους στόχους που σου έχει θέσει η διοίκηση, τότε πρέπει να ανταμείβεσαι. Αυτό θα μας κάνει συνολικά καλύτερους όλους και θα δώσει καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες. Είναι αυτονόητα πράγματα που δουλεύουν στον ιδιωτικό τομέα και πρέπει να έρθουν και στον δημόσιο τομέα. Είναι αυτό που δούλεψε και στον ΕΦΚΑ. Στον ΕΦΚΑ δώσαμε τη δυνατότητα – καταψηφίστηκε και από τον ΣΥΡΙΖΑ και από το ΠΑΣΟΚ, δυστυχώς – η μεγάλη μεταρρύθμιση της αναμόρφωσης του ΕΦΚΑ, που δίνει πλέον συντάξεις σε δύο μήνες, αντί για δύο χρόνια. Γιατί όμως; Διότι δώσαμε κίνητρα στους δημοσίους υπαλλήλους, που εργάζονται εκεί, όταν πετυχαίνουν τους στόχους να παίρνουν καλύτερο μισθό».
Αναφορά έκανε όμως ο κ. Σκέρτσος και στην υπόσχεση του Α. Τσίπρα να αυξήσει αμέσως τον κατώτατο μισθό στα 880 ευρώ ενώ η ΝΔ λέει ότι θα φτάσει στα 1.500 ευρώ στο τέλος της τετραετίας. Είπε: «Ο κ. Τσίπρας επίσης υποσχόταν 751 ευρώ το 2015 και μετά από 4 χρόνια το πήγε στα 650. Πρέπει να μας πει γιατί δεν κατάφερε να αυξήσει τους μισθούς, κατά τη διάρκεια της τετραετίας εκείνης. Τώρα, έρχεται και τάζει πάλι λαγούς με πετραχήλια. Λέει ότι υπερασπίζεται τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Τις έχει ρωτήσει αν μπορούν να δώσουν, σε αυτή τη δεδομένη συγκυρία, υψηλότερους μισθούς; Ή θα οδηγήσει μία τέτοια αύξηση σε λουκέτα, σε ανεργία ή σε μαύρη αδήλωτη εργασία; Πρέπει λίγο να σκεφτόμαστε και τις αντοχές των επιχειρήσεων. Προφανώς τα εισοδήματα πρέπει να αυξηθούν. Είναι χαμηλά στην Ελλάδα, το γνωρίζουμε. Αλλά εμείς καταφέραμε χάρη στη δυναμική ανάπτυξη της οικονομίας και την αύξηση των επενδύσεων να αυξήσουμε 20% τον κατώτατο μισθό. Έχει αυξηθεί κατά 12,5-15% και ο μέσος μισθός. Και κάτι ακόμα, όμως, που δεν πρέπει να ξεχνάμε. Αυτό το 650 ευρώ είχε μέσα πολλούς φόρους. Δηλαδή, το καθαρό εισόδημα ήταν ακόμα χαμηλότερο που έμπαινε στην τσέπη. Τώρα στο 780 έχει πέσει η φορολογία εισοδήματος, έχουν πέσει οι ασφαλιστικές εισφορές, άρα, μένει καλύτερο διαθέσιμο εισόδημα στην τσέπη.
… Πρέπει, τώρα πλέον, χωρίς το βάρος της υγειονομικής κρίσης και της ύφεσης που έφερε, της ενεργειακής κρίσης που υποχωρεί σιγά-σιγά και της πληθωριστικής κρίσης, τα επόμενα 4 χρόνια η οικονομία να τρέξει ακόμα πιο δυνατά. Με ποιον θα τρέξει; Με το επιτελείο και τις ιδέες του κ. Τσακαλώτου, του κ. Βαρουφάκη ή του κ. Ανδρουλάκη που θυμήθηκε ξανά τσιτάτα της δεκαετίας του 1980 για αφελληνισμό της οικονομίας; …Όσο θα πέφτει η ανεργία – και έχει πέσει η ανεργία 6 μονάδες από το 2019 έως σήμερα – τόσο θα αυξάνονται οι μισθοί. Θα πρέπει, δηλαδή, οι επιχειρήσεις να δίνουν καλύτερους μισθούς για να μπορούν να προσελκύσουν με ανταγωνιστικότερους μισθούς και αμοιβές, εισοδήματα, τους εργαζόμενους, τους καλούς εργαζόμενους. Αυτή τη στιγμή η ελληνική οικονομία δεν έχει το πρόβλημα των προηγούμενων χρόνων, που είχαμε πολύ υψηλή ανεργία, έχει το πρόβλημα σε συγκεκριμένους κλάδους. Όντως, δεν υπάρχουν εργατικά χέρια. Άρα, αυτό θα λυθεί με καλύτερους μισθούς, καλύτερα εισοδήματα. Έχουμε ακόμα ένα μέτρο στήριξης στο Πρόγραμμά μας, μείωση κατά μία μονάδα την επόμενη τετραετία των ασφαλιστικών εισφορών. Είναι πολύ σημαντικό αυτό και για τις επιχειρήσεις και για τους εργαζόμενους. Για τις επιχειρήσεις διότι μειώνει το μη μισθολογικό κόστος, δηλαδή, αυτό το οποίο δεν μπαίνει, ούτως ή άλλως, στην τσέπη του εργαζόμενου. Για τους εργαζόμενους διότι αυξάνει το διαθέσιμο εισόδημά τους κι’ άλλο.
…Η δική μας κυβέρνηση ικανοποίησε ένα πάγιο, διαχρονικό αίτημα της ΓΣΕΕ και των εργαζομένων. Την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Ένας εργαζόμενος μπαίνοντας και βγαίνοντας από τη δουλειά του θα χτυπάει την κάρτα και έτσι ο εργοδότης θα ελέγχεται για τον αν πληρώνει ή όχι υπερωρίες, για το αν υποβάλλει τον εργαζόμενο σε αδήλωτη εργασία ή όχι. Αυτό είναι ένα εργαλείο, μία δύναμη στα χέρια του εργαζόμενου. Εφαρμόζεται ήδη πιλοτικά σε κάποιους κλάδους. Έχει εφαρμοστεί στα σούπερ μάρκετ, στις τράπεζες, στις ασφαλιστικές εταιρείες, πλέον στις ΔΕΚΟ. Η επόμενη 4ετία είναι η επέκταση αυτού του μέτρου παντού, καθολικά σε όλη την οικονομία και στον τουρισμό. Για μας η προστασία του εργαζόμενου είναι βασική προτεραιότητα, διότι χωρίς ικανοποιημένους εργαζομένους δεν πάει μπροστά καμία επιχείρηση και καμία οικονομία. Θα φεύγουν τα παιδιά στο εξωτερικό.
…Άλλη μία μεταρρύθμιση, η οποία δεν είναι τόσο γνωστή. Η Επιθεώρηση Εργασίας ήταν μία παρατημένη γενική διεύθυνση, υποστελεχωμένη στο Υπουργείο Εργασίας. Ο κ. Χατζηδάκης έχει κάνει μία τομή εδώ. Έχει αναβαθμίσει σε Ανεξάρτητη Αρχή πλέον την Επιθεώρηση Εργασίας με στελέχωση, με κίνητρα για τους εργαζόμενους, με ψηφιακά εργαλεία για διασταυρωτικούς ελέγχους. Ο έλεγχος δεν γίνεται μόνο με την επίσκεψη του Επιθεωρητή στην επιχείρηση. Ο έλεγχος γίνεται πρωτίστως με διασταύρωση δεδομένων, με χρήση των ψηφιακών εργαλείων από την ΕΡΓΑΝΗ, από τον ΕΦΚΑ, από την ΑΑΔΕ. Να μπορούμε να βλέπουμε, δηλαδή, τί δηλώνει η επιχείρηση ως προς την εργασία. Αυτό είναι το σημαντικότερο εργαλείο».