Στα θρανία πάνω από 25.000 παιδιά- πρόσφυγες

Μια αποτίμηση του προγράμματος «Όλα τα παιδιά στην Εκπαίδευση» – ACE με το βλέμμα στο μέλλον πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου.

Με το πρόγραμμα από το 2021 μέχρι σήμερα ωφελήθηκαν 25.366 πρόσφυγες και μετανάστες μαθητές, λαμβάνοντας γλωσσική υποστήριξη και υποστήριξη στη σχολική μελέτη σε 40 τοποθεσίες σε όλη την επικράτεια. Ανάμεσά τους, 5.982 ασυνόδευτα ή χωρισμένα από τις οικογένειές τους ανήλικα και 273 παιδιά με αναπηρίες.

Παράλληλα με την μη τυπική εκπαίδευση, 8.322 παιδιά του ACE ενισχύθηκαν με δράσεις δομημένης ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, 532 παραπέμφθηκαν σε εξειδικευμένες υπηρεσίες, 4.642 παιδιά έχουν υποστηριχθεί για την εγγραφή τους στο δημόσιο σχολείο, 379 σχολεία έλαβαν υποστήριξη μέσω υπηρεσιών διερμηνείας.

Επίσης, μια σειρά διδακτικών και μαθησιακών εργαλείων αναπτύχθηκαν μέσω του προγράμματος, συμπεριλαμβανομένου ενός προγράμματος ταχείας εκμάθησης, τα οποία είναι αυτή την στιγμή προσβάσιμα για χρήση στα σχολεία ως εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με προσφυγικό ή μεταναστευτικό υπόβαθρο, καθώς και για παιδιά με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Επιπλέον, περισσότεροι από 5.000 εκπαιδευτικοί εκπαιδεύτηκαν στις μεθοδολογίες και την παιδαγωγική της εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς, μέσω του Teach4Integration – ενός πιστοποιημένου προγράμματος ανάπτυξης ικανοτήτων διάρκειας 400 ωρών, το οποίο υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Τα αποτελέσματα από την τριετή υλοποίηση του προγράμματος το οποίο αποτέλεσε μια πρωτοβουλία του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και υλοποιείται από την UNΙCEF σε συνεργασία με μια σειρά από ΜΚΟ και ακαδημαϊκούς εταίρους, γιόρτασαν στην κοινή εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν το υπουργείο και το Γραφείο της UNICEF στην Ελλάδα.

«Όταν υπέγραψα το Μνημόνιο Συνεργασίας με τη UNICEF το 2021, το οποίο επιτρέπει στους Ανοικτούς Χώρους Φιλοξενίας να φιλοξενούν δραστηριότητες μη τυπικής εκπαίδευσης και δημιουργικής απασχόλησης, οι σκέψεις μου επικεντρώθηκαν στις προοπτικές ένταξης που θα μπορούσαμε να προσφέρουμε στα παιδιά προσφύγων και μεταναστών σε ολόκληρη τη χώρα. Σήμερα, η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του προγράμματος «Όλα τα παιδιά στην εκπαίδευση» μας οδήγησε σε συμπεράσματα που θα αποτελέσουν παρακαταθήκη για την μακροπρόθεσμη πολιτική της χώρας προς τους πρόσφυγες: Αποφασίσαμε να καθιερώσουμε τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, καθώς και των αρχών του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής, στα παιδιά και τις οικογένειες των προσφύγων, μεταναστών και αιτούντων άσυλο που βρίσκονται στη χώρα, μια οριζόντια δράση που θα καλύπτει το σύνολο του πληθυσμού των παιδιών ηλικίας 4-17 ετών, που φιλοξενούνται στις δομές μας» σημείωσε η υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Σοφία Βούλτεψη κατά την εναρκτήρια ομιλία της.

«Το πρόγραμμα ACE αποτέλεσε ορόσημο για την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα, λειτουργώντας σε κλίμακα και εισάγοντας καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης, προωθώντας την ένταξη και, τελικά, την ενσωμάτωση των παιδιών στις τάξεις. Χάρη στις προσπάθειες, τη δέσμευση και την αφοσίωση της κυβέρνησης της Ελλάδας, το ACE λειτουργεί ως ένα εξαιρετικό μοντέλο για την εκπαίδευση των παιδιών, παρέχοντας έναν χάρτη για πολιτικές και δράσεις στο μέλλον και θέτοντας ένα πολύ επιτυχημένο παράδειγμα εφαρμογής της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού στο πλαίσιο του καθολικού δικαιώματος των παιδιών στην εκπαίδευση. Αυτό δεν θα είχε καταστεί εφικτό χωρίς τους εταίρους υλοποίησης, τον ακαδημαϊκό χώρο, την ΕΕ, το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής αλλά και, πρώτα και κύρια, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, το οποίο ξεκίνησε αυτήν την προσπάθεια» σημείωσε ο Δρ. Γκασάν Χαλίλ, εκπρόσωπος της UNICEF στην Ελλάδα.

Μετά την ολοκλήρωση του ACE ξεκίνησε ηδιαδικασία παράδοσης του προγράμματος στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, με το υπουργείο να επιβεβαιώνει σταθερά τη δέσμευσή του να αναλάβει και να συνεχίσει την εποπτεία των υπηρεσιών μη τυπικής εκπαίδευσης με έμφαση στην ελληνομάθεια, αλλά και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, στα παιδιά που φιλοξενούνται στις δομές του.