Το άρθρο 86 για την ποινική ευθύνη υπουργών, η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού, το ακαταδίωκτο των βουλευτών και το εκλογικό σύστημα, βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη της Ολομέλειας της Βουλή στη σημερινή συζήτηση για την αναθεώρηση του συντάγματος.
Δύο είναι τα πιο κρίσιμα και επίμαχα ζητήματα που αναμένεται να είναι πεδίο έντονων αντιπαραθέσεων και ζυμώσεων μεταξύ των κομμάτων, στη σημερινή συνεδρίαση.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 86 περί ποινικής ευθύνης υπουργών και η πρόταση της κυβέρνησης για τη ψήφο των Ελλήνων του Εξωτερικού .
Σε ότι αφορά στη πρώτη περίπτωση, υπάρχει ευρύτατη συναίνεση επί της αρχής, στην κατεύθυνση να διευρυνθεί η αποσβεστική προθεσμία για τα υπουργικά αδικήματα, ώστε να καταργηθεί ο σύντομος χρόνος παραγραφής που ισχύει τώρα και να ισχύσει ότι ορίζει ο Ποινικός Κώδικας για όλους τους πολίτες.
Ωστόσο, από τη κυβερνητική πλειοψηφία υπάρχουν έντονες αντιδράσεις στη πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωση στο άρθρο 86 ώστε να έχει αναδρομική ισχύ και ορίζει ότι «έννοια του άρθρου αυτού, τα αδικήματα της παραγράφου 1 δεν περιλαμβάνονται όσα τελέστηκαν απλώς επ’ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων».
Στο δεύτερο ζήτημα για τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, υπάρχει πλήρης ομοφωνία των κομμάτων -μετά και τη συμφωνία τους στη Διακομματική Επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών- για το δικαίωμα των ελλήνων του εξωτερικού να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους. Ωστόσο οι θέσεις τους αποκλίνουν αναφορικά με τον τρόπο που θα γίνεται αυτό και για το αν θα οριστούν στο Σύνταγμα οι περιορισμοί που θα ισχύσουν για τους Έλληνες του εξωτερικού που θα διευκολύνονται στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος.
Για τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού η ΝΔ προτείνει στο άρθρο 54 παρ. 4 προσθήκη παραγράφου που ορίζει ότι:
«Με τον νόμο της παραγράφου 4 του άρθρου 51 μπορεί να τίθενται προϋποθέσεις στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος στον τόπο διαμονής τους από τους εκλογείς που βρίσκονται έξω από την επικράτεια, όπως αυτοπρόσωπη παρουσία σε εκλογικό τμήμα, χρόνος απουσίας από τη χώρα ή παρουσία στη χώρα για ορισμένο χρόνο στο παρελθόν. Με τον νόμο του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να ορίζεται ότι ορισμένες θέσεις του ψηφοδελτίου επικρατείας κάθε κόμματος της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου καταλαμβάνονται υποχρεωτικά από απόδημους εκλογείς. Νόμος μπορεί να προβλέπει ότι η ψήφος των εκλογέων που ψηφίζουν σε εκλογικά τμήματα έξω από την Επικράτεια δεν προσμετράται σε συγκεκριμένη εκλογική περιφέρεια αλλά μόνο σε επίπεδο επικρατείας. Με τον νόμο της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου μπορεί να καθιερώνονται μία ή περισσότερες εκλογικές περιφέρειες απόδημου Ελληνισμού, κατά παρέκκλιση της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου».
Από την πλευρά του, ο ΣΥΡΙΖΑ εισηγείται προσθήκη στο άρθρο 54 παρ. 4 σύμφωνα με την οποία:
« Με τον νόμο της παραγράφου 4 του άρθρου 51 μπορεί να ορίζεται ότι έως πέντε βουλευτές εκλέγονται σε ευρύτερες εκλογικές περιφέρειες μόνιμης εγκατάστασης απόδημου Ελληνισμού, με ενιαίο ψηφοδέλτιο σε κάθε μία από αυτές».
Να σημειωθεί ότι η κυβερνητική πλειοψηφία απορρίπτει και την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 54 για την απλή αναλογική που ορίζει ότι: «Εκλογικό σύστημα θεωρείται αναλογικό, εφόσον το τελικό ποσοστό κατανομής των βουλευτικών εδρών δεν αποκλίνει περισσότερο από δέκα τοις εκατό από το αντίστοιχο ποσοστό ψήφων που έλαβε κάθε συνδυασμός στο σύνολο της Επικράτειας. Επιτρέπεται η θέσπιση ελάχιστου ορίου ποσοστού ψήφων για την εκλογή βουλευτών, εφόσον αυτό δεν υπερβαίνει το τρία τοις εκατό».
Η συνεδρίαση θα αρχίσει στις 12:00 το μεσημέρι και θα συζητηθούν δύο θεματικές ενότητες.
Η πρώτη θεματική ενότητα αφορά:
-‘Αρθρο 62: Ακαταδίωκτο των βουλευτών
-‘Αρθρο 86 παρ. 3: Δίωξη μελών της κυβέρνησης, Ειδικό Δικαστήριο
‘Αρθρο 86 και εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης: Δίωξη μελών της κυβέρνησης , Ειδικό Δικαστήριο
Η δεύτερη θεματική ενότητα περιλαμβάνει:
-‘Αρθρο 54 παρ. 1 και 4 και εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης: Εκλογικό σύστημα, εκλογικές περιφέρειες, βουλευτές επικρατείας
-‘Αρθρο 56 προσθήκη παραγράφου 5: Κωλύματα εκλογιμότητας
Αντιπαράθεση Τζαβάρα – Κατρούγκαλου για το άρθρο 86 περί ποινικής ευθύνης υπουργών
Με τους δύο γενικούς εισηγητές της κυβερνητικής πλειοψηφίας και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Κώστα Τζαβάρα και Γιώργο Κατρούγκαλο να αντιπαρατίθενται για το άρθρο 86 περί ποινικής ευθύνης υπουργών, άρχισε στην Ολομέλεια η συζήτηση της τρίτης θεματικής ενότητας για την αναθεώρηση του συντάγματος.
Ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, απέρριψε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 86, τονίζοντας ότι η κατάργηση στην οποία συμφώνησαν όλα τα κόμματα, της σύντομης αποσβεστικής προθεσμίας που οδηγούσε στη παραγραφή αδικήματα υπουργών, λύνει πλήρως όλα τα εμπόδια. Από την πλευρά του, ο κ. Κατρούγκαλος αντέτεινε ότι «από τι θα αποφασίσουμε σήμερα θα φανεί αν θα κουκουλωθεί το σκάνδαλο της Νοβάρτις».
«Αυτό που εισφέρει σήμερα το άρθρο 86 παρ 3 και συμφωνούν όλα τα κόμματα είναι η εξάλειψη του εμποδίου που δεν άφηνε τη βουλή να λειτουργήσει με ευθικρισία γιατί ερχόταν η σύντομη αποσβεστική προθεσμία. Καταργείται λοιπόν η άνετη χρονική δυνατότητα που είχε η Βουλή για να ζητήσει την άσκηση δίωξης των υπουργικών εγκλημάτων και ήταν το εμπόδιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τζαβάρας.
«Όλοι απέναντι στην διαφθορά είμαστε και στην ίδια πλευρά του λόφου. Δεν είναι θέμα μεταξύ καθαρών και βρώμικων. Σε όλα τα κόμματα υπάρχουν οι έντιμοι πολιτικοί και αυτός που δεν τιμά τον όρκο του είναι ατομική εξαίρεση, και αυτήν πρέπει να οδηγούμε στην αρμόδια αρχή», υπογράμμισε ο γενικός εισηγητής της ΝΔ. «Σήμερα, όταν καταργείται η αποσβεστική προθεσμία, το χρονικό περιθώριο που μπορεί η βουλή να ασκήσει δίωξη φθάνει τα πέντε χρόνια για τα πλημμελήματα και τα 20 χρόνια για τα κακουργήματα. Δεν πρόκειται έτσι να μείνει ατιμώρητο το παραμικρό έγκλημα», συμπλήρωσε.
Ο κ. Τζαβάρας ανέφερε ότι «δεν υπάρχει ειδική ή προνομιακή μεταχείριση των υπουργών, γιατί ο ποινικός κώδικας δεν γνωρίζει διακρίσεις ανάμεσα σε εγκλήματα», ενώ επεσήμανε ότι «το άρθρο 86 ορίζει ότι δεν ισχύουν η παράγονται ιδιώνυμα αδικήματα και αποκαθίσταται πλήρως η ίση μεταχείριση με τους απλούς πολίτες». «Η θεσμική προστασία του υπουργού ή υφυπουργού είναι όχι γιατί έχουν προνομιακή θέση αλλά γιατί η σοβαρότητα της ευθύνης που έχουν στην άσκηση των κυβερνητικών λειτουργιών τους την καθιστά αναγκαία και έτσι δεν παρακωλύεται το κυβερνητικό έργο», τόνισε.
Απορρίπτοντας την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για προσθήκη ερμηνευτικής δήλωσης, ο κ. Τζαβάρας ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δεν υπάρχει αμιγής ποινική ευθύνη στους υπουργούς γιατί είναι αδύνατο να στεγανοποιηθεί από τη πολιτική δράση κάθε ποινική ευθύνη υπουργού ή πρωθυπουργού. Για αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Έχουμε υποχρέωση σε χαλεπούς καιρούς που βάλλεται η πολιτική να προστατεύσουμε τα κόμματα. Δεν πρέπει να αφήσουμε τη προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ και του κ. Τσίπρα, η οποία θα περιορίσει το πεδίο εφαρμογής της παθητικής δωροδοκίας, μόνο σε εκείνες τις περιπτώσεις που έχουν διαπραχθεί επ΄ευκαιρία της άσκησης των καθηκόντων του και όχι κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Δεν είναι δυνατόν ο νομοθέτης να κάνει πρόβλεψη ποινικού αδικήματος κατά την έννοια που θέλει η ερμηνευτική δήλωση. Είναι παράλογο, παράταιρο, περίεργη η πρεμούρα να θέλουμε να οριοθετήσουμε τα ποινικά αδικήματα που προβλέπει ο ποινικός νομοθέτης».
«Δωροληψία διαπράττει ο υπάλληλος που δέχεται αθέμιτα δώρα, για πράξη ή ενέργεια ή παράλειψη σε σχέση με την άσκηση των καθηκόντων του. Ή δεχόμαστε όπως λέει η νομολογία ότι παθητική δωροδοκία είναι το αδίκημα της ενέργειας ή της πράξης ή παράλειψης που εκδηλώθηκε κατά την άσκηση των καθηκόντων του, ή θα λέτε, και όσα αδικήματα διαπράττονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, δεν είναι αξιόποινες πράξεις», υπογράμμισε ο κ. Τζαβάρας.
«Από το τι θα αποφασίσουμε σήμερα θα φανεί αν θα κουκουλώσουμε το σκάνδαλο της Νοβάρτις και θα τεθούν στο αρχείο οι υποθέσεις. Η πρόταση μας αποσκοπεί στο να προστατευτεί ο υπουργός όταν ασκεί νόμιμα τα δικαιώματα του», αντέτεινε από την πλευρά του ο κ. Κατρούγκαλος.
«Το άρθρο 86 δεν καλύπτει αδικήματα όπως η παθητική δωροδοκία και η δωροληψία. Και δεν υπάρχει νομικό ή συνταγματικό φύλο συκής που να μπορείτε να κρυφτείτε πίσω από το επιχείρημα και να πείτε στον ελληνικό λαό ότι δεν θα κουκουλωθούν υποθέσεις. Και για τον εαυτό μας ανοίγει η πόρτα για να ελεγχθούμε για τυχόν αδικήματα μέχρι το 2018. Εμείς έχουμε καθαρά χέρια, και εσείς. Είναι όμως θέμα τιμής του πολιτικού κόσμου. Αυτά που γίνανε δεν πρέπει να κουκουλωθούν και να δώσετε το χρυσό αλεξίπτωτο της παραγραφής και να αθωωθούν για την υπόθεση της Νοβάρτις, όχι γιατί δεν έβαλαν το δάχτυλο στο μέλι αλλά επειδή είναι θέμα ερμηνείας», τόνισε ο κ. Κατρούγκαλος και συνέχισε: «Πρέπει επίορκοι, κλέφτες και δωρολήπτες να οδηγούνται στη δικαιοσύνη. Μπορεί να τα παίρνει ο υπουργός; Το ζητούμενο είναι αν η θεσμική εγγύηση προστατεύει τη δωροληψία. Για πρώτη φορά δημιουργούμε κανόνα αναδρομικής ισχύς. Εμείς θέλουμε να αλλάξει ο νόμος να καλύπτουμε και το μέλλον, για όλα τα αδικήματα και να δίνουμε καθεστώς ισονομίας και στους υπουργούς σε ότι αφορά την παραγραφή αδικημάτων».
Απαντώντας στο ΚΚΕ που ζητά την πλήρη κατάργηση του άρθρου 86 ο κ. Κατρούγκαλος ανέφερε ότι «σε όλα τα συντάγματα της Ευρώπης υφίσταται η διάκριση στις πράξεις που συνδέονται με την άσκηση του λειτουργήματος του υπουργού και τις αρμοδιότητες του για να προστατευθεί από την πίεση οργανωμένων συμφερόντων που θέλουν να το καθοδηγήσουν ή να τον αποτρέψουν».
Αναφερόμενος στη διάταξη για την ψήφο των αποδήμων ο κ. Κατρούγκαλος, ανέφερε ότι το κόμμα του αναμένει τη τελική διατύπωση για να προσδιορίσει την τελική του στάση, που «η κόκκινη γραμμή του θα είναι συνεκτική και όχι διχαστική», όπως είπε χαρακτηριστικά.