Σύγκρουση στη βουλή για την παιδεία (upd)

«Χθες η Ελλάδα υπέγραψε την πρώτη στην ιστορία της συμφωνία για καθορισμό Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Σε συνεργασία με την Ιταλία ορίστηκαν οι θαλάσσιες περιοχές που θα μπορεί να αξιοποιεί κάθε χώρα. Και με οδηγό τόσο το διεθνές δίκαιο όσο και το δίκαιο της Θάλασσας αναγνωρίστηκε με τον πιο επίσημο τρόπο ότι τα νησιωτικά εδάφη έχουν κυριαρχικά δικαιώματα όπως και τα χερσαία. Είναι πολύ σημαντικό για την εθνική στρατηγική της χώρας μας» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στη Βουλή στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου παιδείας και Θρησκευμάτων: «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».

«Η συμφωνία αποτελεί υπόδειγμα συνεννόησης μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας που αντιμετωπίζει μια εκκρεμότητα 40 ετών. Αποτελεί ταυτόχρονα και ένα διεθνές γεγονός που καθιστά σαφείς κανόνες στη θάλασσα της Μεσογείου και εγγράφεται ως ιστορικό, πολιτικό και νομικό δεδομένο για ολόκληρη την περιοχή» επισήμανε ο πρωθυπουργός.

Η Ελλάδα έχει τη γνώση, την περηφάνια και τη δύναμη να υπερασπίζεται τα δικαιώματά της όποτε, όπου και όπως πρέπει

«Με τη γειτονική Ιταλία πετύχαμε τα νερά που μας ενώνουν να τα κάνουμε ήρεμα νερά. Μια εστία ειρήνης και συνεργασίας για το κοινό συμφέρον. Τέτοιες διμερείς συνθήκες εύχομαι να βρουν γόνιμη συνέχεια και μεταξύ άλλων κρατών της περιοχής», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.

Επισήμανε ότι η εξέλιξη αυτή δεν ήρθε τυχαία, ήταν αποτέλεσμα συστηματικής και αθόρυβης δουλειάς και αποδεικνύει  ότι η  Ελλάδα μπορεί και πρέπει να έχει εθνική αυτοπεποίθηση γιατί έχει πάντα μαζί της το εθνικό δίκαιο.

«Η Ελλάδα έχει τη γνώση και την περηφάνια και τη δύναμη να υπερασπίζεται τα δικαιώματά της όποτε πρέπει, όπου πρέπει και όπως πρέπει» σημείωσε.

Στη διάρκεια της κρίσης ο κόσμος της γνώσης στην Ελλάδα έδειξε πρωτοφανή προσαρμοστικότητα στις έκτακτες συνθήκες

Ο πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ευχαριστώντας τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τους φοιτητές και τους γονείς τους που κράτησαν ζωντανή τη μάθηση μέσα στην υγειονομική καταιγίδα. «Ό,τι δεν μπορεί να αλλάζει παραλύει» τόνισε.

«Στη διάρκεια της κρίσης ο κόσμος της γνώσης στην Ελλάδα έδειξε πρωτοφανή προσαρμοστικότητα στις έκτακτες συνθήκες. Διδασκόμενοι αλλά κυρίως διδάσκοντες έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους. Για να κάνουν πράξη την εξ αποστάσεως εκπαίδευση» σημείωσε ο πρωθυπουργός.

«Η πανδημία δημιούργησε μια παρακαταθήκη γνώσης αλλά και γνωστικού αντικειμένου πάνω στην οποία πρέπει να χτίσουμε για να δυναμώσουμε κι άλλο την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, είτε μιλάμε για τη συμπληρωματική επιμόρφωση μαθητών και φοιτητών είτε μιλάμε για την ουσιαστική επιμόρφωση των δασκάλων και των καθηγητών», είπε.

Θέλουμε ένα σύστημα εκπαίδευσης υψηλών προσδοκιών αλλά και υψηλών απαιτήσεων

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι η πανδημία απέδειξε ότι δεν υπάρχει αποτελεσματικό κράτος χωρίς οι αποφάσεις να εδράζονται στην επιστημονική γνώση. «Αλλά δεν υπάρχουν και υπεύθυνοι πολίτες δίχως γνώση και ανοιχτό μυαλό» είπε και προσέθεσε: «Και όλα αυτά τα προσφέρει ένα σύστημα εκπαίδευσης σύγχρονο, ανοιχτό σε όλους. Ένα σύστημα εκπαίδευσης το οποίο θα δίνει εξίσου μεγάλο βάρος στις θετικές επιστήμες αλλά και στις ανθρωπιστικές σπουδές. Ένα σύστημα εκπαίδευσης υψηλών προσδοκιών αλλά και υψηλών απαιτήσεων».

Η επένδυση στην Παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης

Η επένδυση στην Παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης τόνισε ο πρωθυπουργός και συμπλήρωσε: «Ο λιτός τίτλος του νομοσχεδίου δικαιώνει την ουσία του. Αναβάθμιση του σχολείου, υλική, δομική και θεσμική. Αλλά κυρίως αναβάθμιση ποιοτική. Αναμόρφωση των προγραμμάτων, εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού έργου σε νηπιαγωγεία, γυμνάσια και λύκεια και μια σειρά από σημαντικές βελτιωτικές ρυθμίσεις που αφορούν στα δημόσια πανεπιστήμιά μας».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε, επίσης, ότι η επιδημία του κορονοϊού καθυστέρησε την εισαγωγή του νομοσχεδίου στη Βουλή, αλλά δεν εμπόδισε τον διάλογο με τους φορείς και τη δημόσια διαβούλευση. «Παρά τις ρητορικές εξάρσεις περί δημοκρατίας σε καραντίνα, η δημοκρατία και ο κοινοβουλευτισμός λειτούργησε και λειτουργεί και μπόρεσε στην περίπτωση αυτού του νομοσχεδίου να είναι και αληθινά παραγωγικός», σχολίασε ο πρωθυπουργός.

Να διαμορφώσουμε σωστούς και υπεύθυνους ανθρώπους της εποχής τους, που αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς

«Σκοπός μας δεν είναι μόνο να διαμορφώσουμε παιδιά τα οποία θα έχουν πρόσβαση στη γνώση και κατοχή της γνώσης αλλά  και να διαμορφώσουμε σωστούς και υπεύθυνους ανθρώπους της εποχής τους που αλλάζει με τόσο γρήγορους ρυθμούς» είπε ο πρωθυπουργός σημειώνοντας ότι «βασικό στην πρόοδο είναι και η γνωριμία με ξένες γλώσσες από μικρή ηλικία».
«Η επιστημονική κοινότητα αναγνωρίζει ότι ο εγκέφαλος των παιδιών σε παιδική ηλικία έχει πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα απορρόφησης διαφορετικών γλωσσών από ό,τι τα παιδιά σε μεγαλύτερη ηλικία. Δεν αμφισβητείται αυτό, οι απόψεις που ισχυρίζονται το αντίθετο είναι μειοψηφικές» είπε.

Αλ. Τσίπρας: Μείξη παρωχημένου ελιτισμού και συντηρητισμού το ν/σ για την Παιδεία

Μιλώντας στη Βουλή, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας σημείωσε ότι πίσω από την “ επίπλαστη εικόνα εκσυγχρονισμού” που “ προσπαθεί επιμελώς να καλλιεργήσει” η κυβέρνηση, “ κρύβεται μια αναχρονιστική αντίληψη για την εκπαίδευση, βαθιά συντηρητική που περιστρέφεται γύρω από τον πειθαναγκασμό”, τον “ επιθεωρητισμό” απέναντι στη διοίκηση της εκπαίδευσης, “ μια αποτυχημένη και παρωχημένη ιδεολογία για την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου, που βασίζεται στον νεοφιλελευθερισμό”. Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι νομοθετεί “ με το μυαλό στην τσέπη των σχολαρχών και των ιδιοκτητών και στο βούρδουλα των παλιών γυμνασιαρχών”. Όμως, υπογράμμισε, αυτοί που θα επηρεαστούν άμεσα από το νομοσχέδιο είναι η μεγάλη πλειοψηφία των νέων αυτής της χώρας.

 

Ο κ. Τσίπρας είπε ότι λίγο πριν να ανέβει στο βήμα ενημερώθηκε από τους συνεργάτες του ότι είχαμε ένα ανησυχητικό κρούσμα σε δημοτικό στην Ξάνθη όπου ένας εκπαιδευτικός που διδάσκει σε 4 διαφορετικά σχολεία στην περιοχή βρέθηκε θετικός σε κορονοϊό την Τρίτη. Θύμισε την κριτική που ασκούσε για το “ αχρείαστο ρίσκο” του ανοίγματος των δημοτικών για λίγες μέρες, σχολιάζοντας ότι το έκανε η κυβέρνηση για να δείξει μια εικόνα “ επιστροφής στην κανονικότητα”.

 

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τοποθετήθηκε σύντομα για τη συμφωνία οριοθέτησης της ΑΟΖ με την Ιταλία, που “ βασίζεται σε συμβιβασμούς”. Είπε ότι και η κυβέρνησή του μπορούσε να είχε κάνει αυτούς τους συμβιβασμούς αλλά δεν τους έκανε και πως σήμερα όμως οι συνθήκες είναι διαφορετικές, υπάρχει το “ παράνομο” τουρκολιβυκό σύμφωνο, “ βρισκόμαστε στην ανάγκη να αποκτήσουμε μια εθνική στρατηγική” . Τόνισε ότι αυτή η παράνομη συμφωνία μας αναγκάζει να έχουμε μια συνολική εθνική στρατηγική, “θεωρώ λοιπόν θετικό το χθεσινό βήμα και προσφέρουμε απλόχερα τη στήριξη μας υπό την προϋπόθεση ότι θα ενταχθεί σε ενιαία εθνική στρατηγική: να συνδυαστεί με την εντατικοποίηση της προσπάθειας για συμφωνία για ΑΟΖ με την Αίγυπτο και να συνδυαστεί με την επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο για να δοθεί σαφώς το μήνυμα ότι η Ελλάδα αρχίζει να εξασκεί το κυριαρχικό αυτό της δικαίωμα…”.

 

Ασκώντας κριτική στον πρωθυπουργό, σημείωσε ότι “ είναι έλλειμμα εθνικό το ότι δεν υπάρχει διάλογος είτε δημόσια, είτε κατ’ ιδίαν, είτε σε επίπεδο συμβουλίου πολιτικών αρχηγών” και πως “ αυτός ο διάλογος και η ενημέρωση είναι επιβεβλημένη”. “ Θα είμαστε σταθερά εδώ ως πατριωτική δύναμη ευθύνης να απαιτούμε την επιστροφή της Ελλάδας σε σοβαρή στρατηγική για τη χώρα”, είπε.

Φ. Γεννηματά: Μπάλωμα το ν/σ για την Παιδεία

Η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής Φώφη Γεννηματά, μιλώντας για το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στη Παιδεία, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι συνιστά «μπάλωμα» κι όχι μεταρρύθμιση, χάνοντας μια μεγάλη ευκαιρία και δήλωσε ότι το ΚΙΝΑΛ καταψηφίζει το νομοσχέδιο.

«Είναι αυτονόητη πράξη ευθύνης, συνέπειας και ιδεολογικής ταυτότητας η καταψήφιση του, απέναντι στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς, την ελληνική κοινωνία. Οι ανισότητες θεριεύουν και εσείς, αντί να ρίξετε το βάρος στο ξερίζωμα της ανισότητας, που είναι η δυνατότητα κάθε παιδιού να φτάσει εκεί που ονειρεύεται, θέλετε άλλη μια γενιά πολιτών δέσμιων της οικονομικής δυνατότητας των γονιών τους».

«Ο κόσμος αλλάζει, εσείς όμως όχι», συμπλήρωσε, τονίζοντας ότι οι εκπαιδευτικές πολιτικές πρέπει να έχουν προτεραιότητα την αναστροφή της αρνητικής μαθησιακής τάσης, την ραγδαία βελτίωση των επιδόσεων όλων των μαθητών και την αριστεία ταυτόχρονα με την μείωση των ανισοτήτων.

«Για να βγούμε από την κρίση χρειάζεται να επενδύσουμε στη γνώση και στη νέα γενιά. Τίποτα από αυτά δεν κάνετε. Αντίθετα, με την πολιτική σας παγιώνονται και διευρύνονται οι ανισότητες. Σπαταλάτε μια ευκαιρία σε βάρος τη νέας γενιάς. Έτσι, όχι απλά δεν ανοίγετε δρόμους επιστροφής των νέων που έφυγαν στο εξωτερικό, αλλά καταδικάζετε και τη γενιά που έρχεται και τη χώρα σε διαρκές braindrain. Για εμάς, την παράταξη της αλλαγής και της ελπίδας, η εκπαίδευση είναι το πιο σημαντικό κεφάλαιο του νέου κοινωνικού συμβολαίου που έχει ανάγκη η πατρίδα μας στη νέα εποχή των μεγάλων κινδύνων, αλλά και των μεγάλων ευκαιριών. Κύριε πρωθυπουργέ μόλις σπαταλήσατε μία», υπογράμμισε η κ. Γεννηματά.

Επίσης, επέκρινε την κυβέρνηση, υποστηρίζοντας ότι συνεχίζει την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης, καθώς διατηρεί τα νομοθετήματα του ΣΥΡΙΖΑ και ως προ το εκπαιδευτικό πλαίσιο και ως προς τη διοίκηση της εκπαίδευσης, τονίζοντας πως «κάνετε μπαλώματα πάνω σε αυτά».

«Χρειαζόμαστε μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, μια μεγάλη αλλαγή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Εμείς στο Κίνημα Αλλαγής έχουμε στρατηγική και όραμα που επιδιώκει ποιοτική εκπαίδευση για όλους τους μαθητές και μείωση του μαθησιακού χάσματος με μετρήσιμους στόχους. Μέσα από την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Αυτός ο στόχος αποτελεί την βάση για νομοθετικές παρεμβάσεις», ανέφερε και επεσήμανε ότι η ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης από τα δημόσια σχολεία της χώρας μας αποτελεί την πιο δίκαιη παρέμβαση, προς όφελος των μεσαίων και χαμηλών εισοδημάτων και υποστηρίζει αποτελεσματικά την οικονομική ανάκαμψη και τη βιώσιμη ανάπτυξη. «Ένα σύστημα που εξασφαλίζει βασικές γνώσεις και δεξιότητες του 21ου αιώνα για όλους. Αυτόν τον στόχο εξυπηρετούσε η μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ το 2011 και το ψηφιακό σχολείο. Με μια σειρά μεγάλων αλλαγών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που δεν προχώρησε ο ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίζετε εσείς», υπογράμμισε η κ. Γεννηματά.

Σύμφωνα με την πρόεδρο του Κινήματος Αλλαγής, με το νομοσχέδιο, η κυβέρνηση αντί να επαναφέρει το ολοήμερο δημοτικό με το αναμορφωμένο πρόγραμμα, διατηρεί το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ που το υποβάθμισε και προχωρά σε προσχηματικές μικροαλλαγές.

«Αντί να καταργήσει τον απαράδεκτο νόμο ΣΥΡΙΖΑ για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών -τον οποίο η ΝΔ καταψήφισε- τον διατηρεί και τον εφαρμόζει πλήρως. Και μάλιστα για τρίτη φορά και χρόνο ανανεώνει την θητεία των αντισυνταγματικά εκλεγμένων διευθυντών Εκπαίδευσης. Συνεχίζει να κρατά “τιμωρημένα” 900 στελέχη εκπαίδευσης (σχολικούς συμβούλους, διευθυντές εκπαίδευσης) που έχουν αξιολογηθεί και επιμορφωθεί.

-Αντί να ολοκληρώσει την πιστοποίηση της Πληροφορικής και της Αγγλικής Γλώσσας στην Γ’ Γυμνασίου, την εγκαταλείπει.

-Αντί να ενισχύσει την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και να την συνδέσει με τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας, αδιαφορεί πλήρως. Αντί να λύσει τα προβλήματα της ειδικής εκπαίδευσης, αδιαφορεί.

-Αντί να δώσει πραγματικό περιεχόμενο στο Εθνικό Απολυτήριο, συνδέοντας το με την εισαγωγή στα ΑΕΙ, επιμένει στις δέσμες και το σύστημα εισαγωγής ΣΥΡΙΖΑ.

-Αντί να προβλέψει την πρόσληψη κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων, δημιουργεί προβλήματα με τον ορισμό “εκπαιδευτικών εμπιστοσύνης” που τώρα μετονομάζει σε “Σύμβουλο σχολικής ζωής”.

-Όσο για το θέμα της επαναφοράς της διαγωγής στους τίτλους σπουδών, τι να πει κανείς. Εντελώς αναχρονιστικό και αντιπαιδαγωγικό μέτρο. Επιλέγει με όρους τιμωρητικούς, να επαναφέρει το καθεστώς της αναγραφής της διαγωγής στο απολυτήριο, μια παρέμβαση βαθιά συντηρητική», είπε.

Η Φ. Γεννηματά άσκησε αυστηρή κριτική για συντηρητική οπισθοδρόμηση με αφορμή την επαναφορά της διαγωγής, επικαλούμενη την Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής που επισημαίνει ότι «η αναγραφόμενη στο απολυτήριο διαγωγή́ κατά́ τον χρόνο κτήσης του τίτλου, θα αποκαλύπτει στο διηνεκές στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν σε δυσμενή́ αξιολόγηση, στιγματισμό́ ή ακόμη και δυσμενή́ διακριτική́ μεταχείριση, ιδίως σε διαδικασίες πρόσληψης». «Με λίγα λόγια στιγματίζει τον μαθητή για όλη τη ζωή του. Αυτό δεν είναι πρόοδος», τόνισε η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής.

Ξεκαθάρισε ότι το Κίνημα Αλλαγής είναι υπέρ της αξιολόγησης δομών και εκπαιδευτικών, όχι όμως με χαρακτήρα τιμωρίας και θα πρέπει να συνδέεται με:

«-Μέριμνα για σχολεία υποβαθμισμένων ή αγροτικών ή παραμεθορίων περιοχών

-λήψη μέτρων για την μείωση των μορφωτικών ανισοτήτων

-δικαιότερη κατανομή́ των πόρων ανάμεσα στις σχολικές μονάδες

-εφαρμογή πολιτικών ενίσχυσης της αυτονομίας των σχολικών μονάδων

-αξιολόγηση δομών και στελεχών

-αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών, διδακτικών μεθόδων και πρακτικών

-συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Σχολίασε και το ζήτημα της χρήσης κάμερας για τη μετάδοση των μαθημάτων, λέγοντας ότι πρόκειται για «συντηρητική στροφή απόλυτα συμβατή με την αντίληψη που βλέπει τον υπολογιστή ως δάσκαλο.

Που χρησιμοποιεί τα ψηφιακά εργαλεία, όχι για την ανανέωση της διδακτικής πράξης, αλλά για την αναβίωση και ενίσχυση του δασκαλοκεντρικού, μετωπικού μοντέλου διδασκαλίας.

Που αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες στο σχολείο ως εργαλεία εποπτείας και ελέγχου.

Υπήρχαν επιλογές για την υποστήριξη των μαθητών που δεν προσέρχονταν στο σχολείο, με τις σύγχρονες και ασύγχρονες μεθόδους, όπως προτείναμε στο Κίνημα Αλλαγής».