Τη βεβαιότητά τους πως εάν λειτουργούσε το Κέντρο Τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το οποίο «λειτουργούσε από το 2009 ως τον Ιούλιο του 2019», το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη δεν θα είχε συμβεί, υπογράμμισαν, στον Αλέξη Τσίπρα, εργαζόμενοι, σταθμάρχες και μηχανοδηγοί, σύμφωνα με κομματικές πηγές, κατά την επίσκεψη του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στο χώρο που βρισκόταν η τηλεδιοίκηση έως το καλοκαίρι του 2019.
Μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας του, σε δηλώσεις του ο Αλέξης Τσίπρας κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «επιχειρεί με ψέματα να συγκαλύψει τις ευθύνες της», όμως «57 αδικαχαμένες ζωές ζητούν απαντήσεις». «Γιατί ο σταθμός τηλεδιοίκησης της Λάρισας, που τέθηκε εκτός λειτουργίας τον Ιούλιο του 2019 μετά από μία πυρκαγιά, δεν αποκαταστάθηκε ποτέ, δεν ξαναλειτούργησε ποτέ και είναι σήμερα αυτό το γιαπί; Αν λειτουργούσε δεν θα είχε συμβεί το μοιραίο. Γιατί εδώ και 20 μέρες, οι υπεύθυνες φωνές της κυβέρνησης λένε ψέματα ότι δήθεν όλα λειτουργούσαν κανονικά; Η αλήθεια πρέπει να βγει στο φως», τόνισε.
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σημείωσε ότι «η αλήθεια και η δικαιοσύνη δεν είναι ένας στόχος ενός κόμματος, είναι απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας και πρώτα από όλα εκείνων, που με τόσο τραγικό και απροσδόκητο τρόπο έχασαν τους δικούς τους ανθρώπους». Υπογράμμισε ότι είναι ευθύνη όλων μας η αλήθεια να βγει στο φως», σχολιάζοντας ότι «η συγκάλυψη της αλήθειας αποτελεί ύβρη απέναντι στους ανθρώπους που άδικα έχασαν τη ζωή τους και βαραίνει την κυβέρνηση Μητσοτάκη εξίσου σημαντικά με τις ευθύνες της για την εγκατάλειψη κάθε δικλείδας ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου, που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών».
Σταθμάρχες σε Τσίπρα: Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση που υπήρχε ως το 2019, δεν θα γινόταν ποτέ το δυστύχημα
Νωρίτερα, κατά την περιοδεία του -για την οποία έχουν αναρτηθεί και βίντεο στο λογαριασμό του κ. Τσίπρα στο Twitter-, πρώην σταθμάρχες της Λάρισας είπαν, σύμφωνα με κομματικές πηγές, πως στο κτίριο λειτουργούσε κανονικά η τηλεδιοίκηση της Λάρισας έως τον Ιούλιο του 2019, παρακολουθώντας όλα τα τρένα από τον Δομοκό μέχρι και το Πλατύ Ημαθίας. «Όταν κάηκε ο μετασχηματιστής στην πυρκαγιά τον Ιούλιο του 2019 σταμάτησε να λειτουργεί η τηλεδιοίκηση», ανέφερε ο πρώην σταθμάρχης της Λάρισας. Πρόσθεσε ότι «για λίγα χιλιάρικα δεν αποκαταστάθηκε η ζημιά. Για 10-20 χιλιάδες ευρώ. Όσο για το προσωπικό που δούλευε εδώ, ορισμένοι έφυγαν με μετατάξεις, άλλοι με σύνταξη. Δεν ενδιαφέρονταν να λειτουργήσει η τηλεδιοίκηση, τελικά την κατήργησαν». Πρώην μηχανοδηγός του ΟΣΕ φέρεται να είπε ότι «αυτή είναι η τηλεδιοίκηση που λέει ο κ. Γεραπετρίτης ότι λειτουργεί. Αν το βλέπετε εσείς ότι λειτουργεί, ό,τι και να πούμε περισσεύει», με τον κ. Τσίπρα να σχολιάζει: «Νομίζω ότι αυτό είναι μεγαλύτερη ύβρις από τις ίδιες τις ευθύνες για την εγκατάλειψη του δικτύου».
Κατά τις ίδιες πηγές, οι εργαζόμενοι περιέγραψαν στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ότι έως τον Ιούλιο του 2019 υπήρχε ένα πάνελ που απεικόνιζε την πορεία όλων των τρένων από τον Δομοκό μέχρι τον κόμβο Πλατύ. Σε ερώτηση του κ. Τσίπρα πόσοι σταθμάρχες ήταν στη βάρδια, υπογράμμισαν ότι στην Λάρισα ήταν δύο σταθμάρχες σε καθεμία από τις τρεις βάρδιες στον σταθμό τηλεδιοίκησης και άλλοι δύο ανά βάρδια στο σταθμό του τρένου. «Και τώρα ήταν μόνο ένας σταθμάρχης. Όχι μόνο ένας απλά αλλά και άπειρος. Ήταν λίγων ημερών σταθμάρχης», είπε ο επί χρόνια πρώην σταθμάρχης της Λάρισας Γιάννης Κολλάτος. «Εγώ», πρόσθεσε, «για να μπω σταθμάρχης στη Λάρισα και να εργαστώ, έκανα 7 χρόνια σε γειτονικούς σταθμούς για να αποκτήσω εμπειρία. Επί σειρά ετών ήμουν βοηθός σταθμάρχη με κάποιον έμπειρο και αυτός ήταν 5 ημερών. Είναι έγκλημα… 24 Ιανουαρίου ορκίστηκε σταθμάρχης και τον αφήσανε μόνο του. Μετά από εμπειρία 5 ημερών στην Καλαμπάκα. Αδιανόητα πράγματα». «Ήμουν 38 χρόνια μηχανοδηγός στην Λάρισα, δούλευαν όλα κανονικότητα στη Λάρισα. Αν λειτουργούσε αυτό, δεν θα γινόταν το δυστύχημα», είπε άλλος μηχανοδηγός που, όπως πρόσθεσε, βγήκε σε σύνταξη πέρυσι.
«Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, όπως λειτουργούσε από το 2009 έως το 2019, το δυστύχημα δεν θα γινόταν» ανέφεραν, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, προσθέτοντας πως «είχαν όμως προγραμματίσει να καταργήσουν τον σιδηρόδρομο». «Είχαν προγραμματίσει ότι αυτά πρέπει να διαλυθούν όλα. Γι’ αυτό προσλαμβάνουν σταθμάρχες με το μπλοκάκι. Να πάρεις έναν σταθμάρχη να τον εκπαιδεύσεις 8-10 μήνες, να αποκτήσει μια εμπειρία και να εργαστεί 6 μήνες -μετά τι θα τον κάνεις; Θα πάρεις άλλον;», διερωτήθηκε πρώην σταθμάρχης του ΟΣΕ. Ανέφερε ότι «τη δεκαετία του ’80 το όριο ηλικίας για τους σταθμάρχες ήταν 30 ετών, μετά το κάναν 42 μετά πήγε 48 και τώρα επειδή προσελήφθη αυτός ο σταθμάρχης το έκαναν 59». «Ο σταθμάρχης έχει τις ευθύνες του, ήταν άπειρος άνθρωπος αλλά ανεξάρτητα από αυτό αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση δεν θα μπορούσε να γίνει ατύχημα με τίποτα. Δεν υπήρχε περίπτωση», πρόσθεσε.
Τσίπρας: «Όσοι πιστεύουν ότι η πολιτική είναι επικοινωνία έρχεται κάποια στιγμή η ίδια η ζωή, με τραγικό τρόπο, να τους διαψεύσει»
Αιφνιδιαστική επίσκεψη στον Τοπικό Χειρισμό 1 ( ΤΧ1) του ΟΣΕ, έξω από τη Θεσσαλονίκη, έκανε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ -Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξης Τσίπρας, και αναρωτήθηκε τι ακριβώς θα εγκαινίαζε στη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την 1η Μαρτίου, αφού, όπως ενημερώθηκε, το κέντρο τηλεδιοίκησης βλέπει μόνο κάποια κομμάτια της διαδρομής προς την Ειδομένη και τον Στρυμόνα αλλά, αλλά, όμως, δεν λειτουργεί.
«Η απώλεια 57 συνανθρώπων μας με αυτό το τραγικό τρόπο σε ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα δεν αποτελεί θυσία, είναι έγκλημα. Και μάλιστα προαναγγελθέν έγκλημα λαμβάνοντας υπόψη τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις των εργαζομένων στο σιδηρόδρομο ακόμα και με εξώδικα, λαμβάνοντας, όμως, υπόψη και την εγκατάλειψη του σταθμού τηλεδιοίκησης Λάρισας, από το καλοκαίρι του 2019, που αν λειτουργούσε θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο», δήλωσε ο κ. Τσίπρας.
«Δυστυχώς τις ίδιες εικόνες απαξίωσης βλέπει κανείς και στη Θεσσαλονίκη. Ενημερώθηκα σήμερα ότι ο σταθμός τηλεδιοίκησης “βλέπει” κάποια περιορισμένα κομμάτια, από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ειδομένη και κάποια μέχρι το Στρυμόνα, αλλά δεν λειτουργεί», τόνισε και πρόσθεσε: «Και αναρωτιέμαι: Τι ακριβώς θα ερχόταν να εγκαινιάσει ο πρωθυπουργός, τραγική ειρωνεία, 12 μόλις ώρες μετά το μοιραίο δυστύχημα; Όσοι πιστεύουν ότι η πολιτική είναι μόνο επικοινωνία έρχεται κάποια στιγμή η ίδια η ζωή, με πολύ τραγικό και δραματικό τρόπο, να τους διαψεύσει. Η πολιτική οφείλει να είναι πρωτίστως ευθύνη και όχι υποκρισία. Οφείλει να είναι ευθύνη και όχι ψεύτικη επικοινωνία».
Ο κ. Τσίπρας μπήκε στο εσωτερικό του κτιρίου του ΤΧ1 και ενημερώθηκε για τη λειτουργία του από τους σταθμάρχες, συνοδευόμενος από τη γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ράνια Σβίγκου και συζήτησε μαζί τους για τις συνθήκες εργασίας και για την εκπαίδευση που είχαν. Συναντήθηκε, επίσης, και με μηχανοδηγό του ΟΣΕ, ο οποίος του παρουσίασε την κατάσταση από την πλευρά των μηχανοδηγών.
«Η κοινωνία είναι σε σοκ αλλά θα πρέπει να καταλάβουμε ότι υπάρχουν άνθρωποι που δουλεύουν σε πολύ αντίξοες συνθήκες. Συνάδελφοι σας ήταν αυτή που τα τελευταία δύο χρόνια προειδοποιούσαν για συνθήκες ασφαλείας, οι μηχανοδηγοί κυρίως, και ότι οι προσπάθειες να αναδειχθούν οι πραγματικές ευθύνες, που είναι υποχρέωσή μας απέναντι στους ανθρώπους που χάθηκαν, πρέπει να τις αντιληφθείτε και ως μία δική σας προσπάθεια δικαίωσης, διότι κάνετε εδώ ότι μπορείτε και ότι περνάει από το χέρι σας, έχοντας καθημερινά ευθύνη, γιατί η δουλειά σας είναι μία δουλειά πολύ μεγάλης ευθύνης. Εγώ θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και για την ειλικρίνειά σας με την οποία με ενημερώσατε», σημείωσε ο κ. Τσίπρας, απευθυνόμενος στους σταθμάρχες και τους μηχανοδηγούς.