Υπεγράφη το απόγευμα της Πέμπτης 21-12-2017 στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ, η σύμβαση πώλησης του 67% του ΟΛΘ στη South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited,την εταιρεία που σύστησε η ένωση του προτιμητέου επενδυτή «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd.» και «Terminal Link SAS» έναντι συνολικού τιμήματος 231,926 εκατ. ευρώ.
Θυμίζουμε ότι η υπογραφή της σύμβασης είχε αναβληθεί εξαιτίας για λόγους ανωτέρας βίας που αφορούσαν την τράπεζα Promsvyazbanκ, εκδότη της εγγυητικής επιστολής της συναλλαγής. Σημειώνεται ότι οι λιμενικές υποδομές της Θεσσαλονίκης δεν πωλούνται, αλλά έχουν παραχωρηθεί – μισθωθεί στον ΟΛΘ, έως το 2051.
Η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών υπεγράφη μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ εκκρεμεί η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η σύμβαση παραχώρησης θα επικυρωθεί από τη Βουλή και εκτιμάται ότι εντός του α’ τριμήνου του 2018 θα έχει ολοκληρωθεί η συναλλαγή.
Όπως ανέφεραν από το ΤΑΙΠΕΔ, με την εξέλιξη αυτή επιτυγχάνεται, με απόλυτη επιτυχία, ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο του προγράμματος διαχείρισης και αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων ευθύνης του Ταμείου, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας συνολικά.
Σημειώνεται ότι, η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την προσφορά των 231,926 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις έως τη λήξη της παραχώρησης το 2051.
Μάλιστα, όπως δήλωσε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ ‘Αρης Ξενόφος, «η αξιοποίηση του λιμένα Θεσσαλονίκης που έρχεται σε συνέχεια της αποτελεσματικής αξιοποίησης του λιμένα του Πειραιά, διαμορφώνει ένα αναπτυξιακό άξονα που διατρέχει κάθετα το σύνολο της χώρας μας, ενισχύοντας περαιτέρω τον ρόλο της Ελλάδας ως ευρωπαϊκή πύλη εισόδου διεθνών εταιρειών για το εμπόριο και την κρουαζιέρα».
Τη συμφωνία αγοραπωλησίας (SPA) υπέγραψε από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ ο ‘Αρης Ξενόφος, ενώ εκ μέρους των επενδυτών, ο Σωτήρης Θεοφάνης, συντονιστής της κοινοπραξίας DIEP GmbH – Terminal Link SAS- BELTERRA Investments Ltd και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της South East Gateway Thessaloniki (SEGT) Ltd και ο Μπόρις Βενζέλ , διευθύνων σύμβουλος της Terminal Link SAS.
Παρόντες ήταν ο πρέσβης της Γαλλίας, Κριστόφ Σαντεπί, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας και ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός. Την πρεσβεία της Γερμανίας στην Ελλάδα εκπροσώπησε ο Δρ. Μάρτιν Σούριγκ , επικεφαλής της Οικονομικής Διεύθυνσης της πρεσβείας.
«Η Ελλάδα αφήνει πίσω της τα χρόνια της κρίσης και ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία. Οι επενδυτές στρέφονται πάλι στη χώρα και αυτό το διαπιστώνουμε και στην πρεσβεία», δήλωσε ο πρέσβης της Γαλλίας στην Αθήνα Κριστόφ Σαντεπύ, απευθύνοντας χαιρετισμό (στα ελληνικά) κατά την υπογραφή της συμφωνίας πώλησης του ΟΛΘ. Ενώ, σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του αναφορικά με τον ΟΛΘ, τόνισε ότι είναι μια αξιοσημείωτη ιδιωτικοποίηση για την πόλη της Θεσσαλονίκης, καθώς θα επιφέρει ανάπτυξη λόγω των σημαντικών επενδύσεων που θα πραγματοποιηθούν.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, δήλωσε ότι μαζί με τον υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιο Πιτσιόρλα είχαν επιφορτιστεί από πλευράς κυβέρνησης την υλοποίηση αυτή της επένδυσης, τονίζοντας ότι επιθυμία όλων ήταν να έχει ευρωπαϊκό χαρακτήρα και να είναι δημιουργική η σχέση επενδυτών- εργαζομένων- πόλης , κάτι που επετεύχθη.
Ο Μπόρις Βένζελ, διευθύνων σύμβουλος της Terminal Link επισήμανε από την πλευρά των επενδυτών τη δέσμευση της κοινοπραξίας να φέρει στον ΟΛΘ πολλά από την πολυσχιδή και διεθνή της εμπειρία, σημειώνοντας ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι ένα εξαιρετικό περιουσιακό στοιχείο.
Τέλος, ο Σωτήρης Θεοφάνης, συντονιστής της κοινοπραξίας, δήλωσε από την πλευρά του ότι οι επενδυτές είναι πεπεισμένοι για την αξία και τη σπουδαιότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, για το εύρος των επενδύσεων που θα πραγματοποιηθούν και νωρίτερα από τις συμβατικές υποχρεώσεις και σημείωσε ότι σε 1-2 χρόνια θα έχει δικαιωθεί η προσπάθειά τους.