Αναβάλλεται για την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2017 η υπογραφή της αγοραπωλησίας μετοχών του 67% του ΟΛΘ. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, κατόπιν συμφωνίας μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών, και για λόγους ανωτέρας βίας που αφορούν την τράπεζα Promsvyazbanκ, εκδότη της εγγυητικής επιστολής της συναλλαγής, αναβάλλεται η υπογραφή της αγοραπωλησίας μετοχών του 67% του ΟΛΘ για την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου, στις 18.00.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η παραπάνω επιλογή επιβλήθηκε απρόσμενα και απρόβλεπτα λόγω σημερινής απόφασης της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας να θέσει υπό καθεστώς προσωρινής διαχείρισης την παραπάνω τράπεζα.
Στη συνέχεια αναμένεται η έγκριση της συμφωνίας από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και του ΟΛΘ θα επικυρωθεί από τη Βουλή.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής με την καταβολή του τιμήματος από τον επενδυτή και τη μεταβίβαση σε αυτόν του 67% των μετοχών αναμένεται μέσα στο α’ τρίμηνο του 2018.
Σημειώνεται ότι οι λιμενικές υποδομές της Θεσσαλονίκης δεν πωλούνται, αλλά έχουν παραχωρηθεί – μισθωθεί στον ΟΛΘ, έως το 2051.
Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, η επένδυση εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 1,1 δισ. ευρώ.
Η συμφωνία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το τίμημα των 231.926.000 ευρώ που θα καταβάλλει ο επενδυτής, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ) αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ.
Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις έως τη λήξη της παραχώρησης το 2051.
Η συμφωνία πώλησης θα υπογραφεί από τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Άρη Ξενόφο και από τους Σωτήρη Θεοφάνη (εκπρόσωπο της κοινοπραξίας Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Belterra Investments Limited και Terminal Link SAS, που πλειοδότησε στο διαγωνισμό) και Boris Wenzel, διευθύνοντα σύμβουλο της γαλλικής Terminal Link SAS.
Θυμίζουμε ότι στις 24 Απριλίου 2017, η ανωτέρω κοινοπραξία είχε αναδειχθεί πλειοδότρια για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), μετά από τη σημαντικά βελτιωμένη προσφορά που υπέβαλε.
Η προσφορά προβλέπει την καταβολή τιμήματος ύψους 231.926.000 ευρώ. Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ανωτέρω προσφορά, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις έως τη λήξη της παραχώρησης το 2051.
Όπως ανακοινώθηκε τότε από το ΤΑΙΠΕΔ, κατά την αξιολόγηση της βελτιωτικής οικονομικής προσφοράς, ελήφθησαν υπόψη καθεμία από τις αποτιμήσεις, τις οποίες εκπόνησαν δύο διαφορετικοί αποτιμητές για τον ΟΛΘ και ανακήρυξε τη συγκεκριμένη ανωτέρω ένωση ως πλειοδότη. Σύμφωνα με το Ταμείο, η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας συνολικά.
Η Morgan Stanley και η Τράπεζα Πειραιώς ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, οι Freshfields Bruckhaus Deringer LLP και Αλεξίου – Κοσμόπουλος Εταιρεία Δικηγόρων ενήργησαν ως νομικοί σύμβουλοι, οι Hamburg Port Consulting (HPC) και Marnet ενήργησαν ως τεχνικοί σύμβουλοι, για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Η «ταυτότητα» της κοινοπραξίας
Η σύνθεση του σχήματος που αναδείχτηκε ως προτιμητέος πλειοδότης περιλάμβανε αρχικά το γερμανικό fund DIEP (Deutsche Invest Equity Partners GmbH) και τον μεγαλομέτοχο του ΠΑΟΚ, ομογενή επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, μέσω της Belterra Investments LTD. Πρόσφατα, όμως, στο «παιχνίδι» μπήκε και η Terminal Services SAS, μέλος του ομίλου της CMA CGM, τρίτης μεγαλύτερης παγκοσμίως ναυτιλιακής εταιρείας στη μεταφορά containers. O όμιλος CMA CGM, που μεταξύ των άλλων αποτελεί μέλος της τετραμελούς συμμαχίας OCEAN Alliance, στην οποία ανήκει και η Cosco, εξυπηρετεί τα 420 από τα 521 εμπορικά λιμάνια της υφηλίου και ο ενοποιημένος τζίρος του προσεγγίζει τα 22 δισ. δολάρια.
O δεύτερος εταίρος του σχήματος, Deutsche Invest Equity Partners GmbH, έχει το επιχειρηματικό στρατηγείο του στο Μόναχο και διαχειρίζεται κεφάλαια που αγγίζουν τα 2,3 δισ. ευρώ, ενώ βάσει του επιχειρηματικού προφίλ του προσδιορίζεται ως επενδυτικό κεφάλαιο με τοποθετήσεις σε επιχειρηματικές συμμετοχές, αναπτυξιακές δράσεις και διαχείριση ακινήτων, με εστίαση στις αγορές της Γερμανίας, της Κίνας και των ΗΠΑ. Ο, δε, μεγαλομέτοχος του ΠΑΟΚ, Ιβάν Σαββίδης, μπήκε στη διεκδίκηση του λιμένος μέσω της Belterra Investments LTD, παραμένοντας σταθερός στην επιδίωξή του για περισσότερες επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα.