Απογοητευμένοι είναι έμποροι της Θεσσαλονίκης από την συνεχιζόμενη απεργία των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ αφού η πόλη παραμένει χωρίς αστικά λεωφορεία για 2η εβδομάδα, σήμερα Δευτέρα 22 Μαΐου 2017 και όπως δείχνουν τα πράγματα θα παραμείνει και την Τρίτη 23 Μαΐου 2017. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης κάνει λόγο για “κατάρρευση” της αγοράς. “ Δεν κουνιέται φύλλο. Στο τέλος της πρώτης εβδομάδας κορυφώθηκε το πρόβλημα” αναφέρει χαρακτηριστικά στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων o κ. Φιλιππίδης. “Ο τζίρος χάθηκε”, αναφέρει χαρακτηριστικά.
“Είναι σαν να μας κλείνουν τα μαγαζιά” συμπληρώνει ο αντιπρόεδρος του ΕΣΘ, Κοσμάς Καλογιάννης. “Οι μόνοι που κυκλοφορούν στην αγορά είναι οι κάτοικοι της περιοχής”.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου επισημαίνει ότι οι έμποροι “δεν μπορούμε να καταλάβουμε σε μία τόσο δύσκολη εποχή γιατί πρέπει να δημιουργείται ένα επιπλέον πρόβλημα που επιτείνει την οικονομική δυσπραγία”. Ο κ. Φιλιππίδης διευκρινίζει πως για την κάθετη πτώση της αγοραστικής κίνησης φταίει πρωτίστως το γεγονός ότι ¨ο κόσμος δεν έχει χρήματα, φυσικά δεν φταίνε μόνο οι κινητοποιήσεις. Αλλά τα καταστήματα από την περασμένη εβδομάδα καταρρέουν”.
“Εμείς δεν μπορούμε να βρούμε λύση” συνεχίζει ο πρόεδρος του ΕΣΘ” αυτοί που έχουν το μαχαίρι και το πεπόνι ας αποφασίσουν επιτέλους τι θα γίνει με τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Ούτε τους εμπόρους ούτε το επιβατικό κοινό ενδιαφέρει ποιος τελικά ευθύνεται για αυτή την κατάσταση. Εκείνο που απασχολεί τον κόσμο είναι να έχει λεωφορεία να μπορεί να μετακινείται”.
Σύμφωνα με την εκτίμηση των εκπροσώπων του ΕΣΘ, η μείωση του τζίρου στα καταστήματα της Θεσσαλονίκης, κυμαίνεται από 50% έως και 80%.
Ενδεχόμενο να συνεχίσουν την απεργία οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ
Ανοικτό το ενδεχόμενο η Θεσσαλονίκη να μείνει χωρίς αστικές συγκοινωνίες και την Τρίτη 23/5/2017 τουλάχιστον, άφησε ο πρόεδρος του Συνδικάτου των Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης, αναφέροντας ωστόσο στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι το τι μέλλει γενέσθαι θα αποφασιστεί σε συνεδρίασή τους, που θα πραγματοποιηθεί όταν υπάρξουν εξελίξεις. Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ πραγματοποιούν επίσχεση εργασίας από τις 15/5 διεκδικώντας δεδουλευμένα συνολικού ύψους 6,3 εκατ. ευρώ, ήτοι δύο μηνών (Μαρτίου-Απριλίου), καθώς και εξόφληση μέρους από το δώρο του Πάσχα που λαμβάνουν.
Απαντώντας σε ερώτηση για το σχέδιο της διοίκησης του ΟΑΣΘ, που πρόκειται να κατατεθεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας στον αρμόδιο υπουργό και αφορά μεταξύ άλλων και σε μειώσεις 29% του μισθού των εργαζομένων στον Οργανισμό, ο κ. Τσερμενίδης είπε: “Δεν ξέρουμε για κανένα σχέδιο. Δεν μας έχουν παρουσιάσει τίποτα. Πάντως, το να δουλεύουμε και να παίρνουμε ψίχουλα, παραπέμπει σε καταστάσεις που δεν συμβαίνουν ούτε στην Ζιμπάμπουε”.
Στο μεταξύ, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης είπε “ακόμη δεν έχουμε κανένα νεότερο. Είμαστε σε αναμονή”. Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει προτείνει προς το υπουργείο Μεταφορών τα χρήματα της διαιτησίας ύψους 4,6 εκατ. ευρώ -μαζί με το ΦΠΑ- να καλυφθούν άμεσα από το δημόσιο, προκειμένου να μην λάβει δάνειο από την Εθνική Τράπεζα. ”Η πρόταση έγινε αποδεκτή από τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη και εντός της ημέρας αναμένουμε τις υπογραφές” δήλωσε ο κ.Στεφανίδης.
Παράλληλα, η διοίκηση του ΟΑΣΘ, ζήτησε από τον υπουργό να καταβληθούν άμεσα και τα χρήματα της επιχορήγησης του μηνός Ιουνίου, ύψους 4 εκατ. ευρώ, ώστε να γίνει πλήρης εξόφληση των εργαζομένων.
Στο μεταξύ, σχετικά με σχέδιο του ΟΑΣΘ για τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον κ. Στεφανίδη, θα αποσταλεί στο αρμόδιο υπουργείο μέχρι το τέλος της εβδομάδας, και καταρτίστηκε προκειμένου να μην τεθεί ο οργανισμός σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης.
Το σχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων κούρεμα μισθών σε ποσοστό 29,5% και αύξηση τιμής εισιτηρίου στο 1,3 ευρώ και 0,70 λεπτά το μειωμένο (από 1 ευρώ και 0,50 λεπτά που ισχύει σήμερα), ενώ δεν αποκλείεται και η ισχύς τριζωνικού εισιτηρίου (χρέωση ανάλογα με την απόσταση).
Σύμφωνα με το σχέδιο της διοίκησης του ΟΑΣΘ, προβλέπεται περικοπή μισθολογικού κόστους κατά 29,5% και έτσι από τα 88 εκατ. ευρώ που είναι το 2017, οι δαπάνες θα μειωθούν σε 62 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, προβλέπεται ο εξορθολογισμός δρομολογίων του ΟΑΣΘ, με δραστική μείωση σε ορισμένες γραμμές, κυρίως αυτές της επέκτασης, οι οποίες σημειώνουν πληρότητα κάτω του 5%.