Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είναι οι καταναλωτές κατά την παραλαβή του πετρελαίου θέρμανσης για την αποφυγή ελλειμματικών παραδόσεων που αυξάνουν περαιτέρω την επιβάρυνση των νοικοκυριών για τη θέρμανση.
Η ογκομέτρηση της δεξαμενής και η μέτρηση του ύψους της στάθμης του πετρελαίου πριν και μετά την παράδοση είναι οι βασικές προφυλάξεις που πρέπει να λαμβάνουν οι καταναλωτές, σύμφωνα και με οδηγίες του υπουργείου Οικονομίας.
Η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης στην αγορά ξεκινά σήμερα Παρασκευή 13 Οκτωβρίου, σε τιμές που αναμένεται – με τα σημερινά δεδομένα – να κυμανθεί περίπου στα 95 λεπτά το λίτρο.
Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων και Σταθμών Αυτοκινήτων Θεσσαλονίκης «Ο Άγιος Χριστόφορος», Θέμης Κιουρτζής σημείωσε ότι «η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης έκλεισε στα 95 λεπτά πέρυσι, τόσο περίπου θα ανοίξει και φέτος. Με τις υπάρχουσες διυλιστηριακές τιμές η τιμή θα είναι 92 έως 95 λεπτά για τις μεγάλες ποσότητες».
Ωστόσο, όπως είπε «πάντα υπάρχει μία διαφοροποίηση στην τιμή, όταν πρόκειται για προμήθεια μικρών ποσοτήτων ή έχουμε ψηλό όροφο, μια μικρή αύξηση για να βγει το κόστος μεταφοράς και λειτουργίας».
Ο ίδιος σημείωσε ότι δεν αποκλείεται σε κάποιες επαρχιακές πόλεις η τιμή να φτάσει και το 1 ευρώ.
Τα σημεία που πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές κατά την παραλαβή του πετρελαίου είναι τα εξής:
1. Να κάνουν έρευνα αγοράς προτού προβούν σε παραγγελία πετρελαίου ώστε να επιλέξουν την οικονομικότερη τιμή. Οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για τις τιμές των καυσίμων από το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή www.fuelprices.gr .
2. Πριν την παραλαβή πετρελαίου καλό είναι να έχει πραγματοποιηθεί συντήρηση – ρύθμιση του συστήματος κεντρικής θέρμανσης. Με τον τρόπο αυτό καταναλώνεται λιγότερο πετρέλαιο, επιτυγχάνεται εξοικονόμηση χρημάτων και υπάρχει αποφασιστική συμβολή στη δημιουργία καθαρότερου περιβάλλοντος. Ο καταλληλότερος χρόνος για τη συντήρηση της εγκατάστασης είναι αμέσως μετά τη λήξη της περιόδου θέρμανσης (δηλ. Απρίλιο – Μάιο) ώστε να μη μείνουν τα κατάλοιπα της καύσης κατά την περίοδο του καλοκαιριού και γίνεται πιο δύσκολος ο καθαρισμός της.
3. Κατά την παραλαβή του πετρελαίου πρέπει να τηρούνται όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα ασφαλείας προς αποφυγή ατυχημάτων.
4. Η παραλαβή του πετρελαίου να γίνεται κατά προτίμηση από δύο άτομα, ώστε ο έλεγχος των προμηθευτών να είναι μεγαλύτερος.
5. Το χρώμα του πετρελαίου , το οποίο και αποτελεί ένδειξη της ποιότητάς του , πρέπει να είναι κόκκινο και διαυγές και όχι θολό.
6. Αυτός που παραλαμβάνει το πετρέλαιο πρέπει να καταγράφει πάντοτε την ποσότητα του πετρελαίου που υπάρχει στη δεξαμενή τόσο πριν όσο και μετά την παραλαβή, παρουσία του βυτιοφορέα.
7. Κατά την παραλαβή του πετρελαίου καλό είναι να μην εμπιστεύονται μόνο το μετρητή του βυτιοφόρου αλλά να χρησιμοποιούν και δικό τους διαγραμμισμένο μέτρο
8. Αυτός που παραλαμβάνει το πετρέλαιο καλό είναι να γνωρίζει ακριβώς τις διαστάσεις της δεξαμενής για να μπορεί να υπολογίσει πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής . π.χ. αν μια δεξαμενή έχει μήκος 2,0 μέτρα, πλάτος 1,25 μέτρα και ύψος 1 μέτρο, τότε η συνολική χωρητικότητά της είναι 2.5 κυβικά μέτρα ( 2 x1,25×1=2.5 m 3 ) ή 2500 λίτρα. Επομένως, σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής αντιστοιχούν 25 λίτρα (2500:100=25) .
9. Να μετρούν την ανύψωση της στάθμης του πετρελαίου μέσα στη δεξαμενή, αφού κατασταλάξει ο αφρός και έχουν παρέλθει 5 – 6 λεπτά.
10. Η πληρωμή του πετρελαίου πρέπει να γίνεται εφόσον λάβουν το απαραίτητο παραστατικό στοιχείο (απόδειξη) στο οποίο πρέπει να αναγράφεται το ύψος της στάθμης του πετρελαίου στη δεξαμενή πριν και μετά την παραλαβή και όχι μόνο τα λίτρα, καθώς και να υπάρχουν συμπληρωμένα όλα τα απαιτούμενα από το νόμο στοιχεία (όπως ονοματεπώνυμο και διεύθυνση του πελάτη, Α.Φ.Μ., η ποσότητα του πετρελαίου , το ποσό πληρωμής, η ώρα παράδοσης κ.λ.π.).
Διακίνηση και εμπορία καυσόξυλων
1. Οι λιανοπωλητές καυσόξυλων οφείλουν να εξασφαλίζουν με κάθε πρόσφορο τρόπο την προστασία των καυσόξυλων από δυσμενείς καιρικές συνθήκες που ενδέχεται να αλλοιώσουν τα χαρακτηριστικά των προς διάθεση προϊόντων.
2. Η λιανική πώληση καυσόξυλων γίνεται κατ’ όγκο με μονάδα μέτρησης είτε το «χωρικό κυβικό μέτρο στοιβαχτού» (m3 στοιβαχτού) ή το «χωρικό κυβικό μέτρο χύδην» (m3 χύδην), τα οποία ορίζονται ως εξής:
? «Χωρικό κυβικό μέτρο στοιβαχτού» νοείται ο όγκος του κυβικού μέτρου που καταλαμβάνεται από τακτικά στοιβαγμένα καυσόξυλα, συμπεριλαμβανομένων των ενδιάμεσων κενών.
? «Χωρικό κυβικό μέτρο χύδην» νοείται ο όγκος του κυβικού μέτρου που καταλαμβάνεται από χύδην καυσόξυλα, συμπεριλαμβανομένων των ενδιάμεσων κενών.
Ο καταναλωτής οφείλει να ενημερώνεται για το αν η προσφερόμενη τιμή αναφέρεται σε στοιβαχτή ή χύδην μορφή πώλησης.
3. Στους χώρους πώλησης καυσόξυλων οι λιανοπωλητές οφείλουν να αναρτούν σε εμφανές σημείο τιμοκατάλογο ανά είδος ξύλου, με την τιμή είτε σε ευρώ/m3 στοιβαχτού ή σε ευρώ/m3 χύδην, καθώς και τον όγκο των περιεκτών (κλωβούς, παλέτες, σάκους, κ.α.), που ενδεχομένως χρησιμοποιούν για τη διάθεση των καυσόξυλων. Η ίδια υποχρέωση ισχύει και κατά την πώληση των ανωτέρω προϊόντων από απόσταση. Επίσης οι λιανοπωλητές οφείλουν να διαθέτουν κατάλληλο εξοπλισμό μέτρησης μήκους για τον υπολογισμό του όγκου.
4. Απαγορεύεται η πώληση ή δωρεάν διάθεση οποιασδήποτε ξυλείας εμποτισμένης με πισσέλαιο (κομμένη ξυλεία από παλιούς στύλους ΔΕΗ/ΟΤΕ) ή «πράσινης» ξυλείας (εμποτισμένης με άλατα), ή οποιασδήποτε τεχνητής ξυλείας συγκολλημένου ξύλου (κόντρα πλακέ, νοβοπάν, ινοσανίδων/MDF κ.α.), καθώς η καύση των ανωτέρω προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην υγεία και στο περιβάλλον.
Η τελική τιμή πώλησης των προϊόντων πρέπει να συμπεριλαμβάνει τον αναλογούντα σε αυτή ΦΠΑ.
Τέλος, επισημαίνεται ότι έχουν δοθεί κατευθύνσεις/εντολές, προς τις αρμόδιες ελεγκτικές Υπηρεσίες τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο, για την διενέργεια τακτικών ελέγχων όσον αφορά τη συμμόρφωση των υπόχρεων με τους Κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών – ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ. (Έκδοση/κατοχή προβλεπομένων παραστατικών διακίνησης και εμπορίας, νόμιμος εξοπλισμός βυτιοφόρων οχημάτων κλπ).
Οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλουν ερωτήματα και καταγγελίες στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, μέσω της ιστοσελίδας www.1520.gov.gr και μέσω της Γραμμής Καταναλωτή 1520.