«Η μέση ηλικία των γεωργικών ελκυστήρων στην Ελλάδα είναι άνω των 25 χρόνων», αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), Σάββας Μπαλουκτσής.
Τεχνολογικά απαξιωμένο χαρακτήρισε τον πρωτογενή τομέα στην Ελλάδα ο Σάββας Μπαλουκτσής, λέγοντας ότι την τελευταία 10ετία οι μέσες ετήσιες πωλήσεις γεωργικών ελκυστήρων (τρακτέρ) στην Ελλάδα διαμορφώνονται σε μόλις 1.400, ενώ οι εταιρείες στον κλάδο έχουν απολέσει ποσοστό άνω του 50% σε τζίρο και ανθρώπινο δυναμικό. Μάλιστα, πολλές εταιρείες του κλάδου έχουν αλλάξει χέρια, ή ακόμη έχουν κατεβάσει ρολά, όπως είπε ο ίδιος, στο πλαίσιο της σημερινής συνέντευξης Τύπου για τη διοργάνωση της 27ης Agrotica στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης (1-4/2).
Σύμφωνα με τον κ. Μπαλουκτσή, ο στόλος των τρακτέρ σήμερα στην Ελλάδα δεν υπερβαίνει τις 150.000-160.000 και όπως επισήμανε μόλις το 25% εξ αυτών είναι ηλικίας έως και 15 χρόνων, ενώ το 50% είναι από 26 έως και 40. «Η μέση ηλικία των γεωργικών ελκυστήρων στην Ελλάδα είναι άνω των 25 χρόνων», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «τώρα που τρέχουν και τα σχέδια βελτίωσης θα πρέπει οι του πρωτογενούς τομέα να γνωρίζουν ότι δεν υπάρχουν προς πώληση μόνο μεγάλα και υπερσύγχρονα μηχανήματα, αλλά και επίσης πιο οικονομικά και απλά».
Αναφορικά με τα Σχέδια Βελτίωσης, με το σχετικό πρόγραμμα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να “τρέχει” μόλις ένα μήνα τώρα, ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ είπε ότι οι άνθρωποι του πρωτογενούς τομέα εμφανίζονται μέχρι στιγμής διστακτικοί και εκτίμησε ότι θα δοθεί παράταση στο χρόνο κατάθεσης των αιτήσεων, αλλά και ότι τελικά μόνο ένας στους τρεις θα πάρουν χρηματοδότηση, αφού αφορά σε λιγότερα χρήματα, με περισσότερους σε αριθμούς ενδιαφερόμενους.
Το επίπεδο εκμηχάνισης της ελληνικής γεωργίας σε αριθμούς
Υπογραμμίζοντας ότι το 2017 αποτέλεσε μια ακόμη αρνητική χρονιά για την αγορά των τρακτέρ, με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται σε 840, έναντι των 1.120 το 2016 και των 1.491 το 2015, ο κ. Μπαλουκτσής σημείωσε ότι «καλώς εχόντων των πραγμάτων, φέτος αναμένουμε οι πωλήσεις να ανέλθουν σε τουλάχιστον 1.300, αριθμό που όμως υπολογίζαμε και το 2017 και τελικά διαψευστήκαμε».
Υπενθυμίζοντας ότι το 2015 καταγράφηκε μείωση κατά 18% της αγοράς τρακτέρ στην Ελλάδα, ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ επισήμανε ότι στη διετία, 2015-2016 η κάμψη που καταγράφηκε αγγίζει το 40%. Και προσέθεσε πως σε πολύ χαμηλά επίπεδα κινήθηκε και η αγορά των θεριζοαλωνιστικών μηχανών με μόλις 13 πωλήσεις το 2016, αλλά και η αγορά των χορτοδετικών μηχανών- μόλις 49 τεμάχια. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο ίδιος επισήμανε ότι στην περιορισμένη αγορά των 1.120 τρακτέρ που πουλήθηκαν το 2016, ποσοστό 75% αφορά σε δενδροκομικά τρακτέρ, χαμηλού κόστους αγοράς και κατά κανόνα χαμηλής τεχνολογικής κλίμακας, στην κατηγορία των ιπποδυνάμεων 75-85 ΗΡ.
Μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ επανέλαβε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι το επίπεδο της εκμηχάνισης της ελληνικής γεωργίας υπολείπεται σημαντικά έναντι των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Στην Ελλάδα αντιστοιχεί 0,5 ελκυστήρας ανά γεωργική εκμετάλλευση, όταν στην Ιταλία ο αντίστοιχος δείκτης είναι 2,0, στην Ισπανία 1,9, στην Πορτογαλία 2,1 και στη Σλοβενία 3,7.
Τη δεκαετία 1990-1999 στην Ελλάδα πουλήθηκαν 43.940 καινούργια τρακτέρ και τη δεκαετία 2000-2009 μόλις 20.045. Ο ρυθμός τοποθέτησης νέων ελκυστήρων στην αγορά παρουσιάζει περαιτέρω ραγδαία μείωση, αφού τη δεκαετία 1990-1999 είχαμε κατά μέσο όρο περίπου 4.400 νέους ελκυστήρες ετησίως και ο μέσος όρος αυτός συρρικνώθηκε την επόμενη 10ετία, 2000-2009, στους 2.000 ετησίως. Το 2014, η αγορά “έδωσε” 1.817 νέους ελκυστήρες. Ακόμη χαμηλότερα καταγράφηκαν Το 2013 με 1.134 νέους ελκυστήρες. «Απογοητευτική ήταν η εικόνα της αγοράς το 2012 με μόλις 543 νέους ελκυστήρες», είπε.
«Όπως αντιλαμβάνεστε, οι 1.000 ή 1.500 πωλήσεις ετησίως δεν μπορούν να αποτελέσουν έναν ικανό αριθμό αντικατάστασης του υπάρχοντος στόλου των γεωργικών ελκυστήρων, αν θέλουμε να μιλάμε για μηχανήματα στοιχειωδώς αποδοτικά, αλλά και τεχνολογικώς αποδεκτά», ανέφερε ο κ. Μπαλουκτσής και προσέθεσε: «θα έπρεπε να έχουμε μια σταθερή αγορά κοντά στα 3.500 τρακτέρ ετησίως. Βλέπουμε, λοιπόν, πόσο καθυστερεί η αντικατάσταση του γερασμένου στόλου και αυτή η εικόνα πρέπει να αντιστραφεί άμεσα».