Η διανομή “κοινωνικού μερίσματος”, στην πλάτη της ιδιωτικής οικονομίας και χωρίς πρόβλεψη για κάποια φορολογική ελάφρυνση της μισθωτής εργασίας ή των επιχειρήσεων, τείνει να αντιστρατεύεται την επιδιωκόμενη και αναγκαία δυναμική ανάπτυξη, αναφέρει ο ΣΕΒ στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων.
Η “αναδιανομή” προς τις ασθενέστερες κοινωνικές τάξεις έχει νόημα όταν παράγεται νέος πλούτος και όχι μέσω της υπερφορολόγησης. Στο πλαίσιο αυτό, η αμήχανη συναίνεση των Θεσμών στη διανομή “κοινωνικού μερίσματος” χωρίς κάποια αντισταθμιστικά μέτρα υπέρ της πραγματικής οικονομίας προκαλεί ερωτηματικά για ακόμη μία φορά, ως προς την καταλληλότητα του εφαρμοζόμενου μείγματος οικονομικής πολιτικής, που ασκείται σε βάρος της βιωσιμότητας, της απασχόλησης, των ιδιωτικών επενδύσεων και των ελληνικών επιχειρήσεων».
Ο ΣΕΒ προτείνει την εισαγωγή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων λειτουργίας και διαχείρισης στον ΕΟΠΠΥ και τα δημόσια νοσοκομεία προτείνει ο ΣΕΒ στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων. «Αυτό που απαιτείται να γίνει είναι να συμπιεσθούν περαιτέρω τα ελλείμματα, κυρίως στα νοσοκομεία, τα οποία θα μπορούσαν να αυξήσουν τα ίδια έσοδα τους προσφέροντας καλύτερες υπηρεσίες και χρεώνοντας κάποιες υπηρεσίες υγείας στους ασθενείς που προσφεύγουν σήμερα στα ιδιωτικά νοσοκομεία», αναφέρει συγκεκριμένα ο Σύνδεσμος.
Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, «Συνολικά, το σύστημα ασφάλισης, περίθαλψης, και κοινωνικής προστασίας έχει νοικοκυρευθεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια», αντίθετα εκτιμά ότι στους ΟΤΑ και τις ΔΕΚΟ, παρατηρείται στασιμότητα όσον αφορά την περαιτέρω εξυγίανσή τους. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία το 2018, οι ΔΕΚΟ προβλέπεται να εμφανίσουν ένα έλλειμμα 2,2 δισ.ευρώ , έναντι ελλείμματος 2,7 δισ. το 2017, κυρίως, λόγω της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που δεν περιλαμβάνεται στα στοιχεία του 2018, ενώ οι ΟΤΑ εμφανίζουν ταμειακό έλλειμμα 3,3 δισ. ευρώ περίπου, που χρηματοδοτείται κατά 550 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και άνω των 3 δισ. ευρώ από τον Τακτικό Προϋπολογισμό.
Για τον προϋπολογισμό του 2018 ο ΣΕΒ αναφέρει ότι «η επιδίωξη μεγαλύτερου πλεονάσματος είναι συμβατή με τις αβεβαιότητες που υπάρχουν όσον αφορά στην επίτευξη των σχετικά φιλόδοξων στόχων, αφενός του προϋπολογισμού τόσο στα έσοδα όσο και στις δαπάνες και αφετέρου του προβλεπόμενου ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας (2,5%)» και προσθέτει: «Οι προκλήσεις στην εκτέλεση του προϋπολογισμού το 2018 προέρχονται κυρίως από την κόπωση που έχει προκαλέσει η συνεχής αύξηση της φορολογικής πίεσης στο διαθέσιμο εισόδημα και από την αυξητική τάση των αμοιβών προσωπικού στο δημόσιο που προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν από περαιτέρω (αν και αβέβαιη) συμπίεση των λειτουργικών δαπανών του δημοσίου, καθώς και καθήλωση των κονδυλίων του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
Συνεχίζεται η καλή πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού της γενικής κυβέρνησης τον Οκτώβριο του 2017, καθώς αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές και έσοδα από έμμεσους φόρους αντισταθμίζουν τις απώλειες εσόδων από φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων, την ώρα που η μείωση των δαπανών για συντάξεις αντισταθμίζει την αύξηση άλλων κοινωνικών δαπανών και της μισθοδοσίας του δημοσίου. Παράλληλα, η παραγωγή στη μεταποίηση πλην πετρελαιοειδών αυξάνεται για 4ο συνεχόμενο μήνα (+3% το διάστημα Ιαν – Οκτ 2017) και οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα και πλοία ενισχύουν τη δυναμική τους (+7% σε αξία και +3,6% σε όγκο το διάστημα Ιαν – Οκτ 2017). Επίσης, η καλή πορεία του τουρισμού επιβεβαιώνεται και από την άνοδο του κύκλου εργασιών το 3ο τρίμηνο του 2017 (+13,9%), ενώ στον τομέα των μεταφορών παρουσιάζεται μικτή εικόνα, με τον κύκλο εργασιών στις θαλάσσιες μεταφορές να εξακολουθεί να καταγράφει απώλειες (-10,2%) και να ενισχύεται σημαντικά στις αεροπορικές και χερσαίες μεταφορές (+6,8% και +12,9% αντίστοιχα). Ταυτόχρονα, ο ρυθμός μείωσης της ανεργίας παρουσιάζει επιτάχυνση από την αρχή του 2017 (20,5% τον Σεπτέμβριο του 2017), με τις καθαρές προσλήψεις να ανέρχονται σε 128,2 χιλ. το διάστημα Ιαν – Νοε 2017 (έναντι 125,1 χιλ. το αντίστοιχο διάστημα το 2016), γεγονός το οποίο μπορεί να αποδοθεί στην άνοδο του τουρισμού και στις ενεργές πολιτικές απασχόλησης που εφαρμόζονται από τον ΟΑΕΔ. Τέλος, το ύψος των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων υποχωρεί σταθερά (-5,5% το 1ο ενιάμηνο του 2017), κυρίως λόγω διαγραφών δανείων, ενώ σύμφωνα με τους νέους στόχους αναμένεται να διαμορφωθεί στο 35,2% των συνολικών ανοιγμάτων το 2019 από 44,6% σήμερα.
Διαβάστε εδώ το Εβδομαδιαίο Δελτίο για την Ελληνική οικονομία – Οικονομία & Επιχειρήσεις: Προϋπολογισμός εξόδου από το 3ο μνημόνιο! – 13 Δεκεμβρίου 2017.