«Όσο σκληρό κι αν ακούγεται, αν κάποιος δεν μπορεί να ασφαλίσει το όχημά του, θα πρέπει να καταθέσει τις πινακίδες του», υπογραμμίζει σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η γενική διευθύντρια της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος Μαργαρίτα Αντωνάκη.
Στη Ελλάδα κυκλοφορεί ανασφάλιστο, περίπου το 13% – 14% των οχημάτων, όπως αναφέρει η ίδια. «Σίγουρα μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες ανασφάλιστα οχήματα που μας απειλούν καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους», προσθέτει και σημειώνει ότι η οικονομική κρίση είναι σίγουρα ένας παράγοντας που επηρεάζει τις επιλογές των πολιτών σε ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλισή τους, αλλά παράλληλα εντείνει και τον ανταγωνισμό των ασφαλιστικών εταιριών, που ππροκειμένου να ανταποκριθούν στην τρέχουσα δύσκολη οικονομική κατάσταση, οι ασφαλιστικές εταιρίες προσαρμόζουν τα προγράμματα και τις καλύψεις που προσφέρουν.
Η κ. Αντωνάκη αναφέρει επίσης στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι έχει ολοκληρωθεί η προσαρμογή των ηλεκτρονικών συστημάτων των ασφαλιστικών εταιριών και άμεσα αναμένεται η εφαρμογή της διαδικασίας ηλεκτρονικού ελέγχου της κυκλοφορίας ανασφάλιστων οχημάτων.
Η γενική διευθύντρια της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος Μαργαρίτα Αντωνάκη στη συνέντευξή της στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων αναφέρει αναλυτικά τα εξής:
Ερ. Κυρία Αντωνάκη, τον Μάρτιο του 2016 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η απόφαση με την οποία ρυθμίστηκαν οι τελευταίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή της διαδικασίας ηλεκτρονικού ελέγχου της κυκλοφορίας ανασφάλιστων οχημάτων που θεσπίστηκε στη χώρα μας με νόμο από το 2013. Σε ποια κατάσταση βρίσκεται η υλοποίηση της απόφασης;
Απ. Από την έκδοση της σχετικής απόφασης και έπειτα ακολούθησε σειρά συναντήσεων και επαφών μεταξύ των αρμόδιων στελεχών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, του Κέντρου Πληροφοριών και της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος για διάφορα διαδικαστικά ζητήματα που αφορούν τον ηλεκτρονικό εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων. Στόχος αυτής της συνεργασίας ήταν να γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η προσαρμογή των ηλεκτρονικών συστημάτων των ασφαλιστικών εταιριών στις προδιαγραφές της νέας διαδικασίας, ώστε να περιοριστούν τυχόν προβλήματα και λάθη κατά την εφαρμογή. Μετά από μία πραγματικά μακρά διαδικασία συναντήσεων, προετοιμασίας και δοκιμών αναμένεται πλέον η απόφαση της Πολιτείας για την υλοποίηση.
Ερ. Η κρίση εξακολουθεί να επηρεάζει τους αριθμούς των ανασφάλιστων οχημάτων; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις της αγοράς για τα ανασφάλιστα κυκλοφορούντα οχήματα;
Απ. Σίγουρα σε περίοδο οικονομικής κρίσης τέτοια φαινόμενα είναι πιο έντονα καθώς αρκετοί πολίτες δυσκολεύονται να καλύψουν την ασφάλιση του οχήματός τους. Όμως, όσο σκληρό και αν ακούγεται, αν κάποιος δεν μπορεί να ασφαλίσει το όχημά του, θα πρέπει να καταθέσει τις πινακίδες του.
Γιατί; Το να κυκλοφορεί κάποιος ανασφάλιστος σημαίνει ότι θα αφήσει ακάλυπτο τον συνάνθρωπό του που μπορεί να είναι θύμα του εάν εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα. Αλλά και ο ίδιος, ο ιδιοκτήτης ανασφάλιστου οχήματος υποβάλλει τον ίδιο του τον εαυτό σε κίνδυνο, καθώς ακόμα και λίγα λεπτά να κυκλοφορήσει ανασφάλιστος μπορεί να επηρεάσουν όλη του ζωή αν εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα και πρέπει να αντιμετωπίσει τόσο το ηθικό βάρος από τον τραυματισμό ενός συνανθρώπου του, που στην ουσία τον αφήνει χωρίς τη διασφάλιση που προβλέπει ο νόμος, όσο και τις συχνά υπέρογκες οικονομικές επιπτώσεις για τον ίδιο, αλλά και τις ποινικές κυρώσεις.
Εκτός των παραπάνω υπάρχει και η οικονομική διάσταση του θέματος, καθώς οι ανασφάλιστοι οδηγοί επιβαρύνουν μέσω του ήδη πολύπαθου Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων το σύνολο των νομοταγών και συνετών ασφαλισμένων πολιτών, οι οποίοι μέσα σε συνθήκες κρίσης, με αίσθημα ευθύνης προς τους συμπολίτες τους καταβάλλουν κανονικά τα ασφάλιστρά τους.
Τώρα σε ό,τι αφορά τον αριθμό των ανασφάλιστων οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Ελλάδος, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η διασταύρωση για να έχουμε τον πραγματικό αριθμό. Από τα στοιχεία της Τροχαίας που κάνει επιτόπιους ελέγχους στα οχήματα που κυκλοφορούν προκύπτει ότι το 13-14% είναι ανασφάλιστο. Σίγουρα μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες ανασφάλιστα οχήματα που μας απειλούν καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους.
Ερ. Η οικονομική κρίση επηρεάζει τον ανταγωνισμό και τα ασφάλιστρα; Επηρεάζει τα προσφερόμενα προγράμματα και τελικά επηρεάζει τους πολίτες ως προς την ασφάλισή τους;
Απ. Η οικονομική κρίση είναι σίγουρα ένας παράγοντας που επηρεάζει τις επιλογές των πολιτών σε ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλισή τους και βέβαια εντείνει και τον ανταγωνισμό. Προκειμένου να ανταποκριθούν στην τρέχουσα δύσκολη οικονομική κατάσταση, οι ασφαλιστικές εταιρίες προσαρμόζουν τα προγράμματα και τις καλύψεις που προσφέρουν ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες αλλά και τις δυνατότητες των πολιτών.
Ερ. Η ηλεκτρονική εφαρμογή που θα επιτρέπει την υποβολή φιλικής δήλωσης τροχαίου ατυχήματος μέσω smartphone, πότε θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται;
Απ. Το έργο αυτό που γίνεται στο πλαίσιο του συνεχούς εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών που προσφέρουμε στους ασφαλισμένους έχει ολοκληρωθεί από τεχνικής άποψης και βρίσκεται στο στάδιο των δοκιμαστικών εφαρμογών από τις ασφαλιστικές εταιρίες. Σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθούν τα απαραίτητα τεστ και η εφαρμογή να τεθεί στη διάθεση του κοινού!
Ερ. Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) έχει τοποθετήσει ψηλά στην ατζέντα της το θέμα της ασφαλιστικής απάτης. Ποια είναι εικόνα στον κλάδο αυτοκινήτου και ποιες δράσεις σχεδιάζονται;
Απ. Πράγματι η ασφαλιστική απάτη αποτελεί ένα ζήτημα που βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των ασφαλιστικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη. Αυτό που πρέπει να γίνει σαφές σε όλους είναι ότι η ασφαλιστική απάτη δεν επιβαρύνει την «πλούσια» ασφαλιστική εταιρία αλλά το σύνολο των συνεπών και νομοταγών ασφαλισμένων. Και εξηγώ: Η ασφάλιση έχει σχεδιαστεί για να προστατεύει από σημαντικές, αλλά γνήσιες απώλειες. Οι απατηλές αξιώσεις αποζημίωσης μειώνουν χωρίς νόμιμη αιτία τα κεφάλαια που συγκεντρώνει το σύνολο των ασφαλισμένων για την κάλυψη των γνήσιων, αλλά αβέβαιων μελλοντικών ζημιών τους μέσω των ασφαλίστρων. Επομένως, κάθε απατηλή ή υπερβάλλουσα απαίτηση αποζημίωσης λειτουργεί σε βάρος της κοινωνίας των ασφαλισμένων, καθώς οι καλόπιστοι ασφαλισμένοι θα κληθούν στη συνέχεια να συμπληρώσουν τα κεφάλαια που απορροφήθηκαν για την πληρωμή των ψεύτικων ζημιών των λίγων. Η ασφαλιστική απάτη δεν είναι λοιπόν ένα ασήμαντο έγκλημα χωρίς θύματα. Οι επιπτώσεις της έχουν σοβαρές οικονομικές, κοινωνικές και ηθικές διαστάσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, οι ασφαλιστικές εταιρίες εξελίσσονται συνεχώς αναπτύσσοντας στρατηγικές πρόληψης και διαχείρισης της ασφαλιστικής απάτης που βασίζονται κατά κύριο λόγο στις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία και την ανάλυση δεδομένων που έχουν τη δυνατότητα να ανιχνεύουν τις απατηλές αξιώσεις. Αλλά και η ΕΑΕΕ παρακολουθεί προσεκτικά το θέμα και πραγματοποιεί στοχευμένες δράσεις, όπως μελέτες, ενημερωτικές εκδηλώσεις κ.ά. για την ανάδειξη και επικοινωνία του προβλήματος της ασφαλιστικής απάτης και των επιπτώσεών της προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς αλλά και την κοινωνία.
Κλείνοντας, θέλω να επισημάνω πως η ασφαλιστική απάτη είναι ένα έγκλημα, που πλέον, όμως, εντοπίζεται και τιμωρείται, κάτι που πρέπει να έχουν υπόψη τους όσοι έχουν τέτοιες βλέψεις.