Συνεχίζεται η «κόντρα» μεταξύ των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και του υπουργείου παιδείας για τις διατάξεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε προς ψήφιση και αφορούν την ιδιωτική εκπαίδευση. Η προγραμματισμένη συνάντηση που είχε με την ηγεσία του υπουργείου η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ) τελικά δεν έγινε χθες Δευτέρα, καθώς δεν θα παρευρισκόταν ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου.
Εν τω μεταξύ, σε νέες διευκρινίσεις, σχετικά με τις αλλαγές στο νόμο για την ιδιωτική εκπαίδευση, προέβη χθες Δευτέρα 15 Μαΐου 2017, το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, μετά τις διαδοχικές ανακοινώσεις που εξέδωσαν τις τελευταίες ημέρες οι σχολάρχες από τη μία και οι εργαζόμενοι στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια από την άλλη.
Το υπουργείο, αφού χαρακτηρίζει τις εκατέρωθεν ανακοινώσεις «εκ διαμέτρου αντίθετες» και εκτιμώντας ότι «έχουν σαν αποτέλεσμα την παραπληροφόρηση της εκπαιδευτικής κοινότητας», επαναλαμβάνει ότι τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς «κατέληξαν σε ρυθμίσεις που βελτιώνουν τη θέση των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία και δημιουργούν αναχώματα στην ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική αυθαιρεσία».
Οι διευκρινίσεις του υπουργείου, αναλυτικά
Α. Για την καταγγελία της σύμβασης «ανεπάρκεια ως προς την εκτέλεση των καθηκόντων»
Τι ισχύει:
Ο διευθυντής Εκπαίδευσης, μετά από καταγγελία που του στέλνει ο ιδιοκτήτης σχολείου, συντάσσει δύο ετήσιες υπηρεσιακές εκθέσεις προς το κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Για τη διαπίστωση της ανεπάρκειας ως προς την εκτέλεση των καθηκόντων του εκπαιδευτικού απαιτούνται τουλάχιστον δύο υπηρεσιακές εκθέσεις και αφορούν δύο συνεχόμενα έτη. Η «αιτιολόγηση» διαπιστώνεται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο.
Ο διευθυντής εκπαίδευσης δεν έχει αρμοδιότητα να παρέμβει και να «διορθώσει» διδακτικές ή εκπαιδευτικές ανεπάρκειες του εκπαιδευτικού.
Πώς αντικαθίσταται:
Η διδακτική, παιδαγωγική ανεπάρκεια ή επαγγελματική ασυνέπεια που συνιστά λόγο καταγγελίας της σύμβασης στηρίζεται σε τουλάχιστον δύο (2) εκθέσεις που αφορούν τουλάχιστον δύο (2) συνεχόμενα διδακτικά έτη βάσει κριτηρίων που καθορίζονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Δεν αλλάζει η προϋπόθεση των δύο συνεχομένων ετών και των δύο εκθέσεων. Ο διευθυντής του σχολείου συντάσσει την πρώτη έκθεση μόνος του και την κοινοποιεί στον Σχολικό Σύμβουλο, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα και την υποχρέωση να παρέμβει και να παρακολουθήσει την πορεία του εκπαιδευτικού τη δεύτερη χρονιά. Οι εκθέσεις δεν είναι αυθαίρετες, αλλά «απαντούν» στα κριτήρια που θέτει το ΙΕΠ. Σε περίπτωση διαφωνίας τη δεύτερη χρονιά, συντάσσονται διαφορετικές εκθέσεις.
Όπως αναφέρει το υπουργείο, αντί της αρχικής καταγγελίας από τον ιδιοκτήτη σχολείου, τώρα εμπλέκεται ο διευθυντής του σχολείου με κανόνες ΙΕΠ, αλλά και ο σχολικός σύμβουλος ο οποίος σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς παρακολουθεί και παρεμβαίνει στη λειτουργία του δασκάλου/καθηγητή. «’Αρα», αναφέρει το υπουργείο, «ελαχιστοποιείται η αυθαιρεσία. Σήμερα ο ιδιοκτήτης σχολείου χωρίς την παρέμβαση κανενός άλλου στέλνει καταγγελία στον διευθυντή Εκπαίδευσης, με τη νέα ρύθμιση εμπλέκεται ο σχολικός σύμβουλος. Επιπλέον, στη νέα ρύθμιση, όλα γίνονται με βάση κριτήρια που διαμορφώνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής».
Β. Νομιμότητα της καταγγελίας
Τι ισχύει:
Το αρμόδιο κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο (ΚΥΣΠΕ, ΚΥΣΔΕ), επιβεβαιώνει εάν η σύμβαση εργασίας καταγγέλθηκε νομίμως και διαπιστώνει εάν η καταγγελία είναι καταχρηστική ή μη. Στη συνέχεια το συμβούλιο διατυπώνει σχετική εισήγηση στον αρμόδιο διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος υποχρεούται να εκδώσει διαπιστωτική πράξη, σύμφωνη με την εισήγηση του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου.
Πώς αντικαθίσταται:
Η νομιμότητα της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας που στηρίζεται στις αιτιολογημένες εκθέσεις δύο ετών, κρίνεται από ανεξάρτητη Επιτροπή η οποία εξετάζει αν η σύμβαση εργασίας καταγγέλθηκε νομίμως και αν η καταγγελία είναι καταχρηστική ή μη και αποφαίνεται σχετικά.
Η Επιτροπή αυτή συγκροτείται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται εντός μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος και αποτελείται από τρεις (3) Πρωτοδίκες με υπηρετούντες στο Τμήμα Εργατικών Διαφορών του Πρωτοδικείου Αθηνών οι οποίοι υποδεικνύονται με τους αναπληρωτές τους από το Τριμελές Συμβούλιο Διεύθυνσης του Πρωτοδικείου.
Ένας (1) εκπρόσωπος της Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. που υποδεικνύεται με απόφαση της Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. και ένας (1) εκπρόσωπος της αντιπροσωπευτικότερης εργοδοτικής οργάνωσης που υποδεικνύονται με απόφασή της, παρίστανται ως παρατηρητές, χωρίς δικαίωμα ψήφου, στη συνεδρίαση της Επιτροπής.
Η Επιτροπή λαμβάνει υπ’ όψιν και τις υπηρεσιακές εκθέσεις, συνεδριάζει και αποφαίνεται υποχρεωτικά εντός εξήντα (60) ημερολογιακών ημερών από την καταγγελία. Η τήρηση της προθεσμίας αυτής είναι υποχρεωτική.
Στη συνέχεια υποβάλλει σχετική πρόταση στον αρμόδιο διευθυντή Εκπαίδευσης. Ο διευθυντής Εκπαίδευσης έχει δέσμια αρμοδιότητα να εκδώσει σχετική απόφαση περί απόλυσης ή μη του εκπαιδευτικού, σύμφωνη με το περιεχόμενο της πρότασης της Επιτροπής εντός τριών (3) ημερών από την υποβολή σε αυτόν της πρότασης.
Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της εν λόγω προθεσμίας τεκμαίρεται η νομιμότητα και μη καταχρηστικότητα της καταγγελίας. Η καταγγελία της σύμβασης του εκπαιδευτικού δεν παράγει έννομα αποτελέσματα πριν από την παρέλευση της προθεσμίας για την έκδοση της σχετικής απόφασης της Επιτροπής.
Στα φροντιστήρια, μετά την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων και από το 1ο Μνημόνιο, οι καθηγητές ήταν ιδιωτικοί υπάλληλοι και κατά συνέπεια ήθελαν 40 ώρες εργασίας στην τάξη ώστε να πάρουν 25 ένσημα (πλήρης μήνας). Τώρα αναγνωρίζονται ως εκπαιδευτικοί και άρα έχουν εκπαιδευτικό ωράριο και με τον κανόνα που υποδεικνύουμε αυτό είναι 21 ώρες την εβδομάδα όπως και στον Νόμο 4415/16.