Ριζικές αλλαγές σε πολλούς τομείς των καθημερινών μας μετακινήσεων, από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και ταξί έως τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και τα ποδήλατα, προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που έδωσε στη δημοσιότητα την Τρίτη 31-10-2017 ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
«Εμείς δεν είμαστε κατά της αξιολόγησης όπως μας κατηγορούν» σημείωσε ο κ. Σπίρτζης αναφερόμενος στις εταιρίες διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου όπως η Taxi Beat, για την οποία μάλιστα πρόσφατα, είχε προκληθεί και αντιπαράθεση. Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών επανήλθε στο θέμα με αφορμή συνέντευξη Τύπου, εξαπολύοντας βολές κατά του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
«Υπάρχει πολιτικό θέμα όταν ο κ. Μητσοτάκης στηρίζει συγκεκριμένη εταιρία που έχει έδρα στο Λονδίνο, λειτουργεί στη χώρα μας μόνο με υποκατάστημα και στη μετοχική της σύνθεση μετέχουν εξωχώριες εταιρίες από τις βρετανικές Παρθένες Νήσους και τον Παναμά» ανέφερε. «Είναι πολιτικό θέμα να στηρίζεται η επιχειρηματικότητα που δεν έχει αφήσει στη χώρα μας ούτε ένα ευρώ. Δεν πιστεύουμε στην επιχειρηματικότητα αυτού του είδους, δεν θεωρούμε ότι αυτό είναι ένα ελληνικό θαύμα» πρόσθεσε.
Ως προς τη ρύθμιση του τοπίου των εταιριών διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε τη δημιουργία ψηφιακού μητρώου και την υποχρέωση αδειοδότησης υπό προϋποθέσεις, μεταξύ των οποίων είναι και η σύμβαση ορισμένου χρόνου, τουλάχιστον δυο μηνών αποκλειστικά με τουλάχιστον τρία οχήματα δημόσιας χρήσης. Στη διαδικασία αδειοδότησης εντάσσονται, τόσο οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται τηλεφωνικά, όσο και εκείνες που έχουν δημιουργήσει διαδικτυακές πλατφόρμες.
Προανήγγειλε τη δημιουργία ηλεκτρονικής πύλης αλλά και τηλεφωνικής γραμμής, όπου το επιβατικό κοινό των ταξί θα μπορεί να υποβάλλει καταγγελίες και να καταθέτει παράπονα: «Είναι ένα σύστημα αξιολόγησης, όχι ανάλογα με τη φυσιογνωμία του οδηγού» σημείωσε χαρακτηριστικά σε αυτό το σημείο, ενώ νωρίτερα είχε αναφερθεί στο ρυθμιστικό πλαίσιο που θα διέπει στο εξής τη λειτουργία των ταξί.
Στο πλαίσιο αυτό και με βάση τον νέο κανονισμό, απαγορεύεται η άρνηση μίσθωσης, η μη συμμόρφωση προς τον πελάτη για την διαδρομή που θα υποδείξει, η προκλητική, ανάρμοστη ή άσεμνη συμπεριφορά από πλευράς οδηγών, ενώ καθίσταται υποχρεωτική η διακομιδή ασθενών σε νοσοκομεία εφόσον παραστεί ανάγκη. Παράλληλα, θεσπίζεται και θεσμικό πλαίσιο και για τους ιδιοκτήτες ταξί, οι οποίοι υποχρεούνται σε τακτικούς ελέγχους των ταξίμετρων και της κατάστασης του οχήματος. Ως προς αυτά τα τελευταία, αναστέλλεται έως το 2020 η υποχρέωση αντικατάστασης των παλαιών οχημάτων: «Δεν πρόκειται για ρουσφέτι, είναι απόφαση που σχετίζεται με την οικονομική κρίση και το γεγονός ότι η παραγωγή των αυτοκινήτων είναι μηδενική στη χώρα μας» διευκρίνισε ο υπουργός.
Πολλές είναι οι αλλαγές και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπου διακηρυγμένος στόχος είναι να μην αποτελούν οι διατάξεις του μέσο είσπραξης, αλλά να έχουν παιδευτικό χαρακτήρα. «Η πρόθεσή μας είναι ένας κώδικας κοινωνικής συμπεριφοράς και αξιών» τόνισε ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοινώνοντας την εισαγωγή κωδικοποίησης σε χαμηλής, μεσαίας και υψηλής παραβατικότητας παραβάσεις, ενώ εισάγονται οι κατηγορίες συχνής πρόκλησης ατυχημάτων και αντικοινωνικής συμπεριφοράς.
Σε αυτές τις κατηγορίες δεν θα υπάρχουν πρόστιμα, αλλά διοικητικές ποινές όπως η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για ένα χρονικό διάστημα. Στις παραβάσεις που προβλέπονται πρόστιμα, θα υπάρξει οριζόντια μείωση 40%, εκτός από τις παραβάσεις που ανήκουν στην κατηγορία της υψηλής παραβατικότητας, ενώ θεσπίζεται η προσαύξηση του προστίμου με εισοδηματικά κριτήρια – μέτρο από το οποίο εξαιρούνται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και άλλα ανάλογης σημασίας.