Κατατέθηκε στην Βουλή το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, το οποίο εισάγεται στις 3 το μεσημέρι της Τετάρτης 10-1-2018 στις συναρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, προς επεξεργασία. Το νομοσχέδιο θα εισαχθεί στην ολομέλεια την προσεχή Παρασκευή και αναμένεται να ψηφιστεί την ερχόμενη Δευτέρα 15 Ιανανουαρίου.
Το νομοσχέδιο με τον τίτλο “Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις”, χαρακτηρίστηκε από την κυβέρνηση ως επείγον.
Η επεξεργασία του στις Επιτροπές, θα ολοκληρωθεί μετά από τρεις συνεδριάσεις αύριο και μεθαύριο, στις οποίες θα κληθούν και εξωκοινοβουλευτικοί φορείς να τοποθετηθούν.
Οι διατάξεις για πλειστηριασμούς, απεργίες
Ρυθμίσεις για τους πλειστηριασμούς, τις απεργίες, το επίδομα τέκνων, το κτηματολόγιο κ.ά. περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής και άλλες διατάξεις» που κατατέθηκε.
Σε ό,τι αφορά τους πλειστηριασμούς, οι ρυθμίσεις προβλέπουν μεταξύ άλλων (άρθρο 208) ότι από τις 21.2.2018 οι πλειστηριασμοί διεξάγονται αποκλειστικά και μόνο με ηλεκτρονικά μέσα, ανεξάρτητα από τον χρόνο επίδοσης της επιταγής και επιβολής της κατάσχεσης. Επίσης, για τους πλειστηριασμούς που έχει ήδη οριστεί να πραγματοποιηθούν με φυσικό τρόπο οποτεδήποτε μετά τις 21.2.2018 και έχει ήδη συντελεστεί η σχετική προδικασία του πλειστηριασμού, ο επισπεύδων είναι υποχρεωμένος να γνωστοποιήσει τη μεταβολή του τρόπου και του χρόνου διενέργειας τους με σχετική εντολή προς τον δικαστικό επιμελητή για την έκδοση νέου αποσπάσματος της κατασχετήριας έκθεσης.
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία, το ν/σ προβλέπει ότι: Οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί διενεργούνται μόνο εργάσιμη ημέρα Τετάρτη ή Πέμπτη ή Παρασκευή, από τις 10:00 π.μ. έως τις 14:00 ή από τις 14:00 έως τις 18:00. Σε περίπτωση υποβολής προσφοράς κατά το τελευταίο λεπτό του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού, ήτοι από ώρα 13:59:00 έως 13:59:59 ή από ώρα 17:59:00 έως 17:59:59 δίδεται αυτόματη παράταση πέντε (5) λεπτών. Για κάθε προσφορά που υποβάλλεται κατά το τελευταίο λεπτό της παράτασης, δίδεται νέα αυτόματη παράταση πέντε (5) λεπτών, εφόσον υποβληθεί μεγαλύτερη προσφορά. Οι παρατάσεις μπορούν να συνεχισθούν για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο (2) ωρών από την ορισθείσα ώρα λήξης του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού, οπότε ολοκληρώνεται η διαδικασία υποβολής προσφορών. Ηλεκτρονικός πλειστηριασμός δεν μπορεί να γίνει από 1η Αυγούστου έως 31 Αυγούστου, καθώς και την προηγούμενη και την επομένη εβδομάδα της ημέρας των εκλογών για την ανάδειξη βουλευτών, αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Οργάνων Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Εξάλλου με το άρθρο 176 προβλέπεται ότι : Απαιτήσεις οι οποίες προέκυψαν πριν από την ημερομηνία ορισμού του πρώτου πλειστηριασμού και αφορούν μη καταβληθέντες μισθούς έως (6) μηνών από παροχή εξαρτημένης εργασίας και έως του ποσού το οποίο ισούται ανά μήνα οφειλόμενου μισθού και ανά εργαζόμενο με το νόμιμο κατώτατο μισθό υπαλλήλου άνω των είκοσι πέντε (25) ετών επί 275% ικανοποιούνται προνομιακά πριν από κάθε άλλη απαίτηση (υπερ-προνόμιο) και μετά την αφαίρεση των εξόδων της εκτέλεσης.
Για τους συμβολαιογράφους προβλέπεται ότι: «Εάν, για οποιονδήποτε λόγο, δεν είναι δυνατό να ορισθεί συμβολαιογράφος του τόπου εκτέλεσης, αρμόδιος για τη διανομή μπορεί να οριστεί και συμβολαιογράφος διορισμένος στην περιφέρεια του συμβολαιογραφικού συλλόγου του τόπου εκτέλεσης ή, αν και αυτό δεν είναι δυνατό, του συμβολαιογραφικού συλλόγου της πρωτεύουσας του κράτους». Επίσης: «Ο συμβολαιογράφος ασκεί τα καθήκοντά του σε όλη την περιφέρεια του ειρηνοδικείου στην οποία είναι διορισμένος, όπως κάθε φορά η περιφέρεια του ειρηνοδικείου ορίζεται, με την επιφύλαξη τυχόν ειδικότερων διατάξεων που διέπουν τη διενέργεια αναγκαστικού ή εκούσιου πλειστηριασμού, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας».
Η διάταξη για τις απεργίες (άρθρο 211, Ποσοστό απαρτίας για συζήτηση και λήψη απόφασης κήρυξης απεργίας) προβλέπει ότι:
Μετά το τρίτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 1264/1982 (Α΄ 79) προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Ειδικά για τη συζήτηση και τη λήψη απόφασης κήρυξης απεργίας απαιτείται η παρουσία τουλάχιστον του ενός δευτέρου (1/2) των οικονομικά τακτοποιημένων μελών».
Σημειώνεται ότι, ουδεμία αλλαγή επέρχεται στα πρωτοβάθμια σωματεία ευρύτερης περιφέρειας (π.χ. Αττικής) ή πανελλαδικής εμβέλειας, καθώς και στις
δευτεροβάθμιες και στην τριτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις. Σε αυτές τις περιπτώσεις, άλλωστε, η απόφαση για απεργία λαμβάνεται από το διοικητικό
συμβούλιο, όπου δεν έχουν εφαρμογή οι ανωτέρω κανόνες απαρτίας.
Οικογενειακό επίδομα
Για το επίδομα παιδιού προβλέπεται ότι θα καταβάλλεται λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων, το ισοδύναμο οικογενειακό εισόδημα και την κατηγορία ισοδύναμου οικογενειακού εισοδήματος.
Για τον καθορισμό των δικαιούχων οικογενειών προσδιορίζονται τρεις κατηγορίες ισοδύναμου οικογενειακού εισοδήματος, ως εξής: έως έξι χιλιάδες (6.000) ευρώ, από έξι χιλιάδες και ένα (6.001) ευρώ έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, και από δέκα χιλιάδες και ένα (10.001) ευρώ έως δεκαπέντε χιλιάδες 15.000) ευρώ.
Το ποσό του επιδόματος, ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων και την κατηγορία ισοδύναμου οικογενειακού εισοδήματος, προσδιορίζεται ως εξής:
Για την πρώτη κατηγορία:
α) εβδομήντα (70) ευρώ ανά μήνα για το πρώτο εξαρτώμενο τέκνο,
β) επιπλέον εβδομήντα (70) ευρώ ανά μήνα για το δεύτερο εξαρτώμενο τέκνο,
γ) επιπλέον εκατόν σαράντα (140) ευρώ ανά μήνα για το τρίτο και κάθε εξαρτώμενο τέκνο πέραν του τρίτου.
Για τη δεύτερη κατηγορία:
α) σαράντα δύο (42) ευρώ ανά μήνα για το πρώτο εξαρτώμενο τέκνο,
β) επιπλέον σαράντα δύο (42) ευρώ ανά μήνα για το δεύτερο εξαρτώμενο τέκνο,
γ) επιπλέον ογδόντα τέσσερα (84) ευρώ ανά μήνα για το τρίτο και κάθε εξαρτώμενο τέκνο πέραν του τρίτου.
Για την τρίτη κατηγορία:
α) είκοσι οκτώ (28) ευρώ ανά μήνα για το πρώτο εξαρτώμενο τέκνο,
β) επιπλέον είκοσι οκτώ (28) ευρώ ανά μήνα για το δεύτερο εξαρτώμενο τέκνο,
γ) επιπλέον πενήντα έξι (56) ευρώ ανά μήνα για το τρίτο και κάθε εξαρτώμενο τέκνο πέραν του τρίτου.
Ορίζεται ακόμη ότι το επίδομα παιδιού απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης
Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται ακόμη διατάξεις για το Κτηματολόγιο, το Χρηματιστήριο Ενέργειας, την ενίσχυση της εξωδικαστικής διαμεσολάβησης, για τον ΕΦΚΑ (απαγόρευση χορήγησης δανείων σε φορείς ιδιωτικού δικαίου), για τα τουριστικά λεωφορεία, την αδειοδότηση ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης κ.α.
Νέα υπηρεσία για την καταπολέμηση του μεγάλου οικονομικού εγκλήματος
Νέα υπηρεσία για την καταπολέμηση του μεγάλου οικονομικού εγκλήματος συστήνεται στο υπουργείο Οικονομικών με 135 ελεγκτές, η οποία θα υπάγεται κατευθείαν στον υπουργό Οικονομικών και θα καθοδηγείται και θα συντονίζεται από τον εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος.
Τη σύσταση της νέας υπηρεσίας προβλέπει το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή. Η υπηρεσία θα έχει έδρα στο υπουργείο Οικονομικών και θα φέρει τον τίτλο «Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος».
Αναλυτικά το πολυνομοσχέδιο προβλέπει τα ακόλουθα για τη «Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος»:
– Αποστολή της υπηρεσίας είναι αποκλειστικά η διενέργεια ερευνών προκαταρκτικής εξέτασης ή προανάκρισης, για την εξακρίβωση τέλεσης μείζονος ποινικής απαξίας φορολογικών εγκλημάτων που προβλέπονται στα άρ. 66 επ. του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ) και οποιωνδήποτε άλλων απολύτως συναφών οικονομικών εγκλημάτων που βλάπτουν σοβαρά τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατόπιν παραγγελίας του εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος ή του αναπληρωτή του ή των εισαγγελικών λειτουργών που τον επικουρούν, υπό την εποπτεία του εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος.
Η υπηρεσία είναι αρμόδια για:
α) τη διενέργεια ερευνών, προκαταρκτικής εξέτασης ή προανάκρισης για την εξακρίβωση τέλεσης φορολογικών εγκλημάτων και οποιωνδήποτε άλλων συναφών οικονομικών εγκλημάτων,, αποκλειστικά κατόπιν παραγγελίας του εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος ή του αναπληρωτή του ή των εισαγγελικών λειτουργών που τον επικουρούν,
β) τη σύνταξη πορισματικών εκθέσεων σε εκτέλεση των εισαγγελικών παραγγελιών που της ανατίθενται,
γ) τη διοικητική υποστήριξη και μέριμνα και την εξασφάλιση των υλικών και μέσων, που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία της υπηρεσίας σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, και
δ) τη συλλογή, τήρηση και διαρκή ενημέρωση του αρχείου της υπηρεσίας σχετικά με την εθνική, ευρωπαϊκή και διεθνή νομοθεσία που αφορά στην αποκάλυψη και δίωξη φορολογικών και οποιωνδήποτε άλλων συναφών οικονομικών εγκλημάτων καθώς και τήρηση αρχείου διοικητικής και ποινικής νομολογίας για τα θέματα αυτά.
3. Το προσωπικό της υπηρεσίας κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, έχει την ιδιότητα των ειδικών ανακριτικών υπαλλήλων και κατόπιν παραγγελίας του εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος ή του αναπληρωτή του, ή των εισαγγελικών λειτουργών που τον επικουρούν:
α) προβαίνει στη διενέργεια ανακριτικών πράξεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις ισχύουσες κάθε φορά ειδικές διατάξεις και τις διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, για τα αδικήματα που προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία και ανάγονται στην καθ` ύλην αρμοδιότητα του εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος
β) λαμβάνει γνώση και διενεργεί έρευνες επί φορολογικών δεδομένων, ήτοι φορολογικών δηλώσεων, φορολογικών στοιχείων και κάθε άλλου υποχρεωτικού και προαιρετικού βιβλίου και στοιχείου που ορίζεται από τη φορολογική νομοθεσία. Η πρόσβαση στα συγκεκριμένα δεδομένα περιορίζεται σε αυτά που είναι απαραίτητα για την εκτέλεση των εισαγγελικών παραγγελιών. Ο έλεγχος των βιβλίων και στοιχείων γίνεται στα γραφεία της υπηρεσίας, ή στην επαγγελματική εγκατάσταση του ελεγχόμενου
γ) καλεί εγγράφως τον ελεγχόμενο ή άλλο πρόσωπο να δώσει πληροφορίες για τη διευκόλυνση της έρευνας, καθώς και να παρέχει αντίγραφα μέρους των βιβλίων και στοιχείων ή οποιουδήποτε συναφούς εγγράφου, συμπεριλαμβανομένων πελατολογίων και καταλόγων προμηθευτών και αντίγραφα των ηλεκτρονικών αρχείων, εφόσον αυτά εκδίδονται μηχανογραφικά
δ) ενεργεί κάθε αναγκαία εξέταση ή έρευνα στην επαγγελματική εγκατάσταση του ελεγχόμενου, στον τόπο παροχής των υπηρεσιών, καθώς και στα μεταφορικά μέσα
ε) ενεργεί έρευνες εγγράφων και λοιπών στοιχείων που δεν ευρίσκονται στο χώρο της επαγγελματικής απασχόλησης του ελεγχόμενου τηρώντας τα οριζόμενα στις διατάξεις του ΚΠΔ.
στ) λαμβάνει αντίγραφα των βιβλίων και στοιχείων, καθώς και λοιπών εγγράφων, για τα οποία ο ελεγχόμενος δηλώνει ότι αντιπροσωπεύουν ακριβή αντίγραφα. Οι διενεργούντες την έρευνα δύνανται να απαιτούν από τον ελεγχόμενο ή τον εκπρόσωπο του να παρίσταται στον τόπο, όπου διενεργείται ο έλεγχος και να απαντά σε ερωτήματα που του τίθενται, ώστε να διευκολύνεται η διενέργεια της έρευνας. Σε περίπτωση κατά την οποία τα βιβλία και στοιχεία τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή, η υπηρεσία έχει δικαίωμα πρόσβασης σε οποιαδήποτε φυλασσόμενα αρχεία, καθώς και στα λογιστικά προγράμματα και τις πληροφορίες που έχουν καταχωριστεί σε αυτά ενώ δικαιούται να λαμβάνει τα ηλεκτρονικά αρχεία σε αναγνώσιμη ηλεκτρονική ή έντυπη μορφή.
ζ) κατάσχει βιβλία και στοιχεία που τηρούνται ή διαφυλάσσονται σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία, οποιαδήποτε άλλα ανεπίσημα βιβλία, έγγραφα, αρχεία, στοιχεία, ηλεκτρονικά μέσα αποθήκευσης και μεταφοράς δεδομένων προκειμένου να διασφαλιστεί η αποδεικτική αξία αυτών.
Απενεργοποίηση ΑΦΜ για φοροδιαφυγή
Αυστηρές διατάξεις που θα οδηγούν σε απενεργοποίηση ΑΦΜ για όσους φοροδιαφεύγουν ή έχουν υποβάλλει ψευδή στοιχεία για την απόκτησή του περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή. Επίσης προβλέπονται φορολογικά κίνητρα για ευρεσιτεχνία και για επιχειρήσεις που εγκαθίστανται σε συγκεκριμένες περιοχές.
Ειδικότερα στο νομοσχέδιο προβλέπονται τα ακόλουθα:
– Σε αυτόματη απενεργοποίηση του ΑΦΜ ή σε αναστολή της χρήσης του θα προχωρά η Εφορία για τους φορολογούμενους που διαπράττουν φοροδιαφυγή ή έχουν δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτηση του ΑΦΜ.
– Φυσικά πρόσωπα των οποίων ο ΑΦΜ έχει ανασταλεί και θέλουν να προχωρήσουν σε νέα έναρξη εργασιών ως υποκείμενα στο ΦΠΑ υποβάλλοντας δήλωση μεταβολών για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών θα πρέπει να καταθέσουν εγγύηση ανάλογα με το ύψος της φοροδιαφυγής η οποία σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 15.000 ευρώ. Το ίδιο ισχύει και για τα νομικά πρόσωπα που υπόκεινται στο ΦΠΑ και υποβάλλουν δήλωση μεταβολών για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών στο φορολογικό μητρώο.
– Η Φορολογική Διοίκηση έχει τη δυνατότητα και χωρίς την υποβολή δήλωσης εγγραφής να αποδίδει ΑΦΜ σε φορολογούμενο ή σε πρόσωπο που δεν τυγχάνει φορολογούμενος εφόσον έχει στη διάθεσή της σε περίπτωση φυσικού προσώπου τα προσωπικά στοιχεία του και σε περίπτωση νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας την επωνυμία και την έδρα προκειμένου να βεβαιώσει ή και να εισπράξει απαιτήσεις κατά αυτού ή να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε οικονομική συναλλαγή με τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, τα πιστωτικά ιδρύματα και τα ιδρύματα πληρωμών της ημεδαπής.
– Η Εφορία μπορεί να απαιτήσει εγγύηση από οποιαδήποτε επιχείρηση υποβάλλει δήλωση εγγραφής στο φορολογικό μητρώο εάν μέτοχος ή εταίρος του νομικού προσώπου που υποβάλει τη δήλωση υπήρξε κατά τα τελευταία 5 έτη πριν από την υποβολή της, μέλος του Δ.Σ. ή νομικός εκπρόσωπος άλλου νομικού προσώπου ή συνδεδεμένο πρόσωπο με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που πτώχευσαν ή κατέστησαν αφερέγγυα και η πτώχευση ή αφερεγγυότητα είχε ως αποτέλεσμα τη μη είσπραξη ή διακινδύνευση είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών τουλάχιστον 15.000 ευρώ.
Φορολογικά κίνητρα
– Ευρεσιτεχνία: Απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος για τρεις συνεχόμενες χρήσεις τα κέρδη της επιχείρησης από τη πώληση προϊόντων παραγωγής της, για την οποία παραγωγή χρησιμοποιήθηκε ευρεσιτεχνία διεθνώς αναγνωρισμένη στο όνομα της επιχείρησης που αναπτύχθηκε από την ίδια. Η απαλλαγή χορηγείται και όταν τα προϊόντα παράγονται σε εγκαταστάσεις τρίτων.
– Κίνητρα εγκατάστασης: Εκπίπτει ετησίως και για μια πενταετία από το φόρο εισοδήματος ποσό ίσο με το διπλάσιο του μισθώματος που καταβάλουν για τη χρήση του ακινήτου οι επιχειρήσεις τριτογενούς τομέα που εγκαθίσταται:
– στην περιοχή «Γεράνι» (Πειραιώς, Επικούρου, Ευριπίδου, Αθηνάς του ιστορικού Κέντρου της Αθήνας).
– Στην περιοχή του Μεταξουργείου (Κωνσταντινουπόλεως, Αχιλλέως, Αγίου Κωνσταντίνου, Πειραιώς, Ιερά Οδός του ιστορικού Κέντρου της Αθήνας.
Οι διατάξεις για χορήγηση άδειας λειτουργίας καζίνο
Τις διατάξεις με τις οποίες θα χορηγούνται οι άδειες καζίνο περιγράφει το πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης με τις «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής», υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων ότι η «Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων» (ΕΕΕΠ) χορηγεί άδεια λειτουργίας επιχείρησης καζίνο σε υπό ίδρυση ή υφιστάμενη ανώνυμη εταιρία καζίνο («ΕΚΑΖ»), κατόπιν αιτήσεως που υποβάλλεται κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
Για τη χορήγηση από την ΕΕΕΠ άδειας λειτουργίας νέας επιχείρησης καζίνο, απαιτείται η προηγούμενη προκήρυξη της παραχώρησης νέας άδειας λειτουργίας καζίνο από την ΕΕΕΠ, αφού εκδοθεί κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Τουρισμού, με την οποία καθορίζεται η προσδιοριζόμενη βάσει διοικητικών, πολεοδομικών και λοιπών παραμέτρων, θέση ίδρυσης και λειτουργίας της επιχείρησης καζίνο, εφόσον έχει γίνει σχετική χωροθέτηση με νόμο ή προεδρικό διάταγμα. Η έγκριση της χρήσης για το ακίνητο που θα δεχτεί την επένδυση κατά τα λοιπά, υλοποιείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 8 «Ειδικά Χωρικά Σχέδια» του ν. 4447/2016 (Α’241), στην περίπτωση που αυτή δεν περιλαμβάνεται στις ισχύουσες χρήσεις γης. Η ΕΕΕΠ προκηρύσσει διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό για την παραχώρηση της άδειας εντός έξι (6) μηνών από την έκδοση της εν λόγω κοινής υπουργικής απόφασης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 363 και 364.
Οι επιχειρήσεις που διαθέτουν άδεια καζίνο σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2206/1994 και του ν. 3139/2003, εξακολουθούν να λειτουργούν υπό το υφιστάμενο κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου καθεστώς και κατά τις υφιστάμενες κατά τον ίδιο χρόνο διατάξεις, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν ως προς αυτές τις επιχειρήσεις. Οι εν λόγω επιχειρήσεις μπορούν να υπαχθούν στο καθεστώς του παρόντος νόμου, εφόσον τους χορηγηθεί άδεια λειτουργίας καζίνο από την ΕΕΕΠ σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 371, οπότε εφαρμόζονται και σ’ αυτές οι διατάξεις του παρόντος νόμου.
Με εξαίρεση τις επιχειρήσεις που διαθέτουν άδεια λειτουργίας καζίνο βάσει των διατάξεων του ν. 2206/1994 και του ν. 3139/2003, η λειτουργία καζίνο προϋποθέτει τη σύναψη σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, νομίμως εκπροσωπούμενου από τον Υπουργό Οικονομικών, και του παραχωρησιούχου. Για επιχειρήσεις που διαθέτουν άδεια λειτουργίας καζίνο βάσει των διατάξεων του ν. 2206/1994 και του ν. 3139/2003 και υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 4, τροποποιούνται η σχετική σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της επιχείρησης και, με απόφαση της ΕΕΕΠ, η υφιστάμενη άδειά τους, εκδιδομένης νέας αδείας λειτουργίας κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
Οι άδειες είναι προσωποπαγείς και δεν επιτρέπεται να μεταβιβαστούν ολικώς ή μερικώς σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Κάθε άδεια έχει ενιαίο και αδιαίρετο χαρακτήρα και δεν επιτρέπεται η κατάτμησή της σε επιμέρους δικαιώματα άσκησης μίας ή περισσότερων μεμονωμένων δραστηριοτήτων. Απαγορεύεται η με οποιονδήποτε τρόπο εκμίσθωση ή συνεκμετάλλευση της άδειας με τρίτους.
Οι άδειες λειτουργίας καζίνο διακρίνονται σε: α) άδεια λειτουργίας καζίνο απλού τύπου και β) άδεια λειτουργίας καζίνο ευρέος φάσματος δραστηριοτήτων.
Με απόφαση της ΕΕΕΠ καθορίζονται κριτήρια για την υπαγωγή των ΕΚΑΖ στις ανωτέρω κατηγορίες, όπως το ύψος της επένδυσης, το είδος των εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων, ο αριθμός των τεχνικών μέσων και υλικών που χρησιμοποιούνται για τη διεξαγωγή των παιγνίων, το μέγεθος και η έκταση των κύριων και επικουρικών χώρων και εγκαταστάσεων, ο αριθμός και ο τύπος των θέσεων εργασίας και άλλα πρόσφορα κριτήρια. Με την ίδια απόφαση μπορεί να ρυθμίζεται και κάθε άλλο ειδικό θέμα και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των ανωτέρω. Για υφιστάμενες επιχειρήσεις, που λαμβάνουν άδεια ΕΚΑΖ σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, λαμβάνονται υπόψη το ύψος της υφιστάμενης επένδυσης και, εν γένει, της αξίας της επιχείρησης, όπως αυτή αποτιμάται κατά το χρόνο χορήγησης άδειας λειτουργίας ΕΚΑΖ. Η μέθοδος και οι κανόνες της αποτίμησης, καθώς και η διαδικασία διενέργειάς της καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών, και Τουρισμού, ύστερα από γνώμη της ΕΕΕΠ.
Oλοκληρωμένο πλέγμα προστασίας των καταναλωτών στις αγορές αγαθών
Ένα ολοκληρωμένο πλέγμα προστασίας των καταναλωτών αλλά και των μικρών επιχειρήσεων -στο πλαίσιο της αναμόρφωσης της καταναλωτικής νομοθεσίας- και η συνολική αναθεώρηση της νομοθεσίας για τις εμπορικές εκθέσεις περιλαμβάνονται στις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου αρμοδιότητας γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.
Με αφετηρία τις συστάσεις του ΟΟΣΑ σχετικά με την καταναλωτική νομοθεσία (ν. 2251/1994), το υπουργείο Οικονομίας ανέλαβε την πλήρη ιδιοκτησία της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης, από τη διαμόρφωση των συστάσεων μέχρι την υλοποίησή τους. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομίας, η καταναλωτική νομοθεσία εξετάστηκε και κωδικοποιήθηκε συνολικά για πρώτη φορά, σε πλήρη αρμονία με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Η κωδικοποίηση θα ολοκληρωθεί με την έκδοση Υπουργικής Απόφασης αμέσως μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου. Με αυτό το ευέλικτο εργαλείο θα είναι δυνατή η άμεση ενημέρωση όλων των ενδιαφερόμενων μερών, ιδίως σε περιπτώσεις μεταβολών που προκύπτουν από νέες ευρωπαϊκές Οδηγίες.
Βασικοί στόχοι της αναμόρφωσης είναι αφενός η διατήρηση υψηλού επιπέδου προστασίας για καταναλωτές και μικρές εγχώριες επιχειρήσεις, αφετέρου η μείωση του κόστους συμμόρφωσης για τις εμπορικές επιχειρήσεις.
Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις είναι οι εξής:
Α. Εισαγωγή ενιαίου ορισμού των εννοιών του καταναλωτή και του προμηθευτή (εμπόρου). Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο χαρακτηριζόταν από πλήθος ορισμών, ανάλογα με την κατηγορία συναλλαγών που ρυθμιζόταν κάθε φορά. Το αποτέλεσμα ήταν η μείωση της ασφάλειας δικαίου, ιδίως για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και καταναλωτές – με άλλα λόγια για δρώντες της αγορές οι οποίοι δεν έχουν την πολυτέλεια καθημερινής νομικής υποστήριξης.
Β. Επέκταση της προστασίας που παρέχουν οι διατάξεις περί γενικών όρων συναλλαγών στο σύνολο των πολύ μικρών επιχειρήσεων. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στο πλαίσιο συναλλαγών τους με άλλες μεγαλύτερες ή με πιστωτικά ιδρύματα, συχνά συνάπτουν συμβάσεις οι οποίες κατά το μεγαλύτερο τμήμα τους περιέχουν προδιατυπωμένους όρους. Αυτοί φυσικά υπαγορεύονται από το ισχυρότερο μέρος της συμβατικής σχέσης. Με τις προτεινόμενες διατάξεις, η προστασία από καταχρηστικούς όρους σε τέτοιες περιπτώσεις καλύπτει πλέον και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται σε επίπεδο ΕΕ. Με δεδομένο ότι αυτός ο ορισμός αναφέρεται σε επιχείρηση η οποία απασχολεί λιγότερους από 10 εργαζομένους και της οποίας ο κύκλος εργασιών ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 2 εκατ. ευρώ, γίνεται αντιληπτό ότι σχεδόν το σύνολο των εγχώριων μικρομεσαίων επιχειρήσεων αποκτά ένα ακόμα εργαλείο για την προστασία των συμφερόντων του.
Γ. Αποσαφήνιση κρίσιμων νομικών εννοιών. Δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο πλέγμα προστασίας των καταναλωτών στις αγορές αγαθών για δύο έτη. Αυτό περιλαμβάνει τόσο τις διατάξεις περί νόμιμης εγγύησης, δηλαδή της διατήρησης των βασικών ιδιοτήτων ενός προϊόντος επί μια διετία με ευθύνη του εμπόρου, όσο και την διασφάλιση, για πρώτη φορά, της υποστήριξης μετά την πώληση (after sales service) και της διαθεσιμότητας ανταλλακτικών για ίσο χρονικό διάστημα. Με δεδομένη αυτή την ενίσχυση των δικαιωμάτων των καταναλωτών, η εμπορική εγγύηση, δηλαδή η επιπλέον κάλυψη που παρέχει ο έμπορος πέρα από την διετία, καθίσταται προαιρετική, σύμφωνα με την επικρατούσα ευρωπαϊκή πρακτική. Η υποχρεωτικότητα που ίσχυε ως τώρα είχε αποδειχθεί δυσεφάρμοστη και σε μεγάλο βαθμό συμβολική, καθώς δεν παρεχόταν πάντα από τους κατασκευαστές, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται αναίτια μικρομεσαίοι έμποροι. Η ρύθμιση που προτείνεται δίνει έμφαση στην σωστή ενημέρωση του καταναλωτή για την εμπορική εγγύηση. Άλλωστε Ο ενημερωμένος καταναλωτής που διεκδικεί τα δικαιώματά του είναι ένας ιδιαίτερα αποτελεσματικός ρυθμιστής της αγοράς.
Ρυθμίσεις του ΥΠΕΝ στο πολυνομοσχέδιο
Το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία του ενεργειακού χρηματιστηρίου καθώς και ρυθμίσεις για τη λατομική νομοθεσία περιλαμβάνει από την πλευρά του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας το πολυνομοσχέδιο που συνδέεται με την τρίτη αξιολόγηση και πρόκειται να κατατεθεί απόψε στη Βουλή.
Οι διατάξεις, όπως επισημαίνει το ΥΠΕΝ, αποσκοπούν στη σύζευξη της ελληνικής αγοράς με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, στην ενίσχυση του ανταγωνισμού και της διαφάνειας, με άμεσα οφέλη στη μείωση του ενεργειακού κόστους και τη διασφάλιση καλύτερων τιμών για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, την εξασφάλιση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού, τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μίγμα, καθώς και την περαιτέρω αύξηση της συμμετοχής των Ανανεώσιμων Πηγών.
Το ΥΠΕΝ αναφέρει ακόμη ότι οι αλλαγές θα ενισχύσουν σημαντικά και τις βιομηχανίες καθώς αφενός θα διαμορφωθούν οικονομικά προσιτές τιμές ενέργειας αφετέρου θα μπορούν και οι ίδιες να συμμετέχουν στην αγορά συνάπτοντας συμβόλαια με παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας κάνοντας αντιστάθμιση και ελέγχοντας πλήρως το ενεργειακό κόστος σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Σε ό,τι αφορά τη λατομική νομοθεσία οι ρυθμίσεις αποσκοπούν στην ενοποίηση και εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου έρευνας και εκμετάλλευσης των λατομείων και της εξορυκτικής δραστηριότητας γενικότερα.
Παρεμβάσεις του υπ. Οικονομίας
Οι παρεμβάσεις του υπουργείου Οικονομίας στο πολυνομοσχέδιο στοχεύουν στη διοχέτευση ουσιαστικής ρευστότητας στην οικονομία, αλλά και στη συνολικότερη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, επισημαίνουν πηγές του υπουργείου.
Οι ρυθμίσεις που εντάσσονται στο πολυνομοσχέδιο και αφορούν στο υπουργείο Οικονομίας σχετίζονται με την παροχή επιπλέον κινήτρων για την εγκατάσταση επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα, τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ), τον καθορισμό των κριτηρίων για τα αρτοποιεία, την απλοποίηση των λατομικών δραστηριοτήτων, αλλά και την επιτάχυνση υλοποίησης των δημοσίων έργων, ενώ θα προστεθούν στις βελτιώσεις που αφορούν στους νόμους για την απλοποίηση διαδικασιών αδειοδότησης και σύστασης επιχειρήσεων, προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω το γραφειοκρατικό βάρος σε όσους επιθυμούν να επιχειρήσουν και να διευκολυνθεί η επιχειρηματικότητα.
Επίσης, θα υπάρξει, άμεσα, νομοθετική πρωτοβουλία για τη διαμόρφωση νέου πλαισίου για τους ελέγχους και την εποπτεία της αγοράς.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο οικονομίας, θεσπίζονται ενιαίες αρχές και διαδικασίες για την εποπτεία της αγοράς και τη διενέργεια των ελέγχων. Εισάγονται κοινά εργαλεία και μεθοδολογία για όλους τους ελεγκτικούς φορείς και καθορίζονται με σαφήνεια τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις, τόσο του ελεγχόμενου όσο και του ελεγκτή, διασφαλίζοντας έτσι τη διαφάνεια και το αδιάβλητο των διαδικασιών.
Ειδικότερα, οι πρόσθετες ρυθμίσεις του υπουργείου Οικονομίας στο πολυνομοσχέδιο για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος είναι οι εξής:
– Επιχειρηματικά Πάρκα
Για την ενίσχυση των επιχειρηματικών πάρκων και την ενθάρρυνση των επιχειρήσεων να εγκατασταθούν ή μετεγκατασταθούν σε αυτά, πέρα από τα φορολογικά κίνητρα που ήδη παρέχονται (ν.3982/2011, άρθρο 62 παρ. 3,4,8 και 9) και είναι απαραίτητο να διατηρηθούν, το υπουργείο προχωράει και στη θέσπιση σειράς νέων κινήτρων, τόσο θεσμικών όσο και χρηματοδοτικών.
Δηλαδή εισάγονται ρυθμίσεις που απλοποιούν και επιταχύνουν τη δημιουργία των επιχειρηματικών πάρκων και διευκολύνουν την εγκατάσταση ή μετεγκατάσταση των επιχειρήσεων σε αυτά ενώ δίνεται η δυνατότητα σε μια μεγάλη μεμονωμένη μονάδα (για παράδειγμα μία μεγάλη βιομηχανία) να απολαμβάνει τα πλεονεκτήματα ενός επιχειρηματικού πάρκου.
– ΟΒΙ
Εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση εγκαθιδρύεται ο θεσμός του πιστοποιημένου συμβούλου ευρεσιτεχνίας που εκσυγχρονίζει το σύστημα προστασίας της ευρεσιτεχνίας στην Ελλάδα σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, μειώνει το κόστος για τον καταθέτη και αντιμετωπίζει ζητήματα μονοπωλιακού ελέγχου της αγοράς.
Η θεσμοθέτηση πιστοποιημένου συμβούλου ευρεσιτεχνιών δημιουργεί ένα αποτελεσματικότερο πλαίσιο για την ενίσχυση της καινοτομίας και την υποστήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων που πρέπει να έχουν πρόσβαση σε πιστοποιημένους επαγγελματίες.
– Αρτοποιεία
Όπως εκτιμά το υπουργείο οικονομίας, ο νόμος του 2007 (ν. 3526/2007) έθεσε ανεδαφικά κριτήρια και προϋποθέσεις για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, για την ίδρυση και λειτουργία των αρτοποιείων, κυρίως σε ό,τι αφορά τα ελάχιστα τετραγωνικά λειτουργίας, έσπρωχνε στο κλείσιμο χιλιάδες παραδοσιακά αρτοποιία, ιδίως σε ορεινές, απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές, ενώ αποθάρρυνε την είσοδο νέων αρτοποιών στην αγορά του «παραδοσιακού άρτου».
Οι νέες ρυθμίσεις που εισάγονται με το πολυνομοσχέδιο αφορούν σε κτιριοδομικά κριτήρια που ανταποκρίνονται στην πραγματική εικόνα και τις ανάγκες των αρτοποιείων στην Ελλάδα, τα οποία δεν θα επηρεάσουν τα καταστήματα που ήδη λειτουργούν αλλά θα καταστήσουν πιο εύκολη τη δραστηριοποίηση νέων επιχειρήσεων στον κλάδο. Επιπλέον, μπαίνει τέλος στο καθεστώς ομηρίας χιλιάδων μικρομεσαίων αρτοποιών σε όλη τη χώρα που δημιούργησε ο νόμος του 2007.
– Ρυθμίσεις για την επιτάχυνση υλοποίησης δημοσίων έργων
Στο πλαίσιο επίσπευσης της υλοποίησης των δημοσίων έργων, δημιουργήθηκαν με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας Αλέξη Χαρίτση, δύο ομάδες εργασίας – η μία αντικείμενο τις αρχαιολογικές έρευνες και εργασίας και η άλλη για τια απαλλοτριώσεις με συμμετοχή εκπροσώπων όλων των συναρμόδιων υπουργείων. Οι ομάδες εντόπισαν τα σημεία που προκαλούσαν καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων με σημαντική οικονομική επιβάρυνση για το δημόσιο και πρότειναν μία σειρά από μέτρα για την αντιμετώπισή τους.
– Λατομεία – Μεταλλεία
Σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απλοποιείται και η διαδικασία αδειοδότησης για τις μεταλλευτικές και λατομικές δραστηριότητες με πλήρη διασφάλιση του περιβάλλοντος, της υγείας και της ασφάλειας πολιτών και εργαζομένων.
Χρηματοδότηση
Στον τομέα της χρηματοδότησης υπενθυμίζεται ότι η χώρα μας απορρόφησε πλήρως τους πόρους του ΕΣΠΑ 2007 – 2013 και επί δύο συναπτά έτη (2016,2017) είμαστε πρώτοι σε όλη την Ευρώπη στην αξιοποίηση του νέου ΕΣΠΑ 2014 – 2020, έχοντας ήδη απορροφήσει το 25% των κονδυλίων. Στην ίδια κατεύθυνση ενεργοποιήθηκε έγκαιρα το Σχέδιο Γιούνκερ και έχουμε συναφθεί μέχρι στιγμής συμφωνίες που ξεπερνάνε τα 1,7 δισ. ευρώ, ερχόμενοι και εδώ η χώρα μας είναι δεύτερη σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, στην αξιοποίηση των πόρων αυτού του σημαντικού χρηματοδοτικού εργαλείου.
Επιπλέον, έχει διαμορφωθεί μία πολύ παραγωγική σχέση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η οποία μεταφράζεται σε περισσότερα κεφάλαια για την ελληνική οικονομία. Από τις συμφωνίες με την Τράπεζα εκταμιεύτηκαν το 2017 περισσότερα από 2 δισ. ευρώ στην πραγματική οικονομία, ενώ για την επόμενη τριετία έχουμε δρομολογήσει ένα pipe line έργων ύψους 7 δισ. ευρώ, που αναμένεται να πυροδοτήσει επενδύσεις άνω των 20 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας της ΕΤΕπ. Συνολικά, μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και την πρόσθετη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, έπεσαν το 2017 στην ελληνική οικονομία πάνων από 8 δισ. ευρώ.
Τέλος, προχωράει η δημιουργία πέντε νέων ταμείων για τη στοχευμένη χρηματοδότηση διαφορετικών κλάδων της οικονομίας (νεοφυείς επιχειρήσεις και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, υποδομές, ενεργειακή αναβάθμιση, μικροπιστώσεις κλπ) που θα κινητοποιήσουν, με την ιδιωτική συμμετοχή, περισσότερα από 3 δισ. ευρώ στην πραγματική οικονομία, ενώ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος ο οποίος για πρώτη φορά επικεντρώνει στη βιομηχανία και τη μεταποίηση με τα πρώτα αποτελέσματα να είναι ιδιαίτερα θετικά (περισσότερα από τα μισά επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβληθεί στον νέο νόμο αφορούν τη βιομηχανία, τη μεταποίηση και την αγροδιατροφή).
Ενημέρωση της KO του ΣΥΡΙΖΑ
Ενημέρωση των βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, από αρμόδιους υπουργούς, ενόψει της ψήφισης του πολυνομοσχεδίου, με τα τελευταία προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης.
Μεταξύ των υπουργών που ενημερώνουν την Κοινοβουλευτική Ομάδα του κυβερνώντος κόμματος είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου, ο υπουργός Δικαιοσύνης Σταύρος Κοντονής, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξης Χαρίτσης, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκος Παππάς και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης.
«Πρόκειται για το πρώτο οικονομικό νομοσχέδιο μετά από χρόνια στο οποίο αντιστρέφεται ο λόγος θετικών και αρνητικών ρυθμίσεων και οι θετικές είναι περισσότερες», ανέφερε πριν από λίγο ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος.
Σύμφωνα με τον ίδιο αξιωματούχο, στον κορμό του πολυνομοσχεδίου περιλαμβάνεται διάταξη για την εφαρμογή της διαδικασίας των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για οφειλές στο Δημόσιο, ενώ όπως διευκρίνισε, δεν αλλάζει κάτι στη διαδικασία των πλειστηριασμών, η οποία θα είναι ακριβώς η ίδια με τη διαδικασία που ισχύει έως σήμερα.
Στα θετικά στοιχεία περιλαμβάνονται ρυθμίσεις «που έπρεπε να γίνουν ούτως ή άλλως», όπως είναι οι ρυθμίσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και σύστασης επιχειρήσεων και η ενίσχυση των οικογενειακών επιδομάτων με αύξηση του προϋπολογισμού γύρω στα 350 εκατ. ευρώ ή κατά 40%. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να αυξηθούν από το 2018 τα επιδόματα 698.800 οικογενειών.
Παράλληλα, εφαρμόζονται εισοδηματικά κριτήρια για την καταβολή των επιδομάτων. Τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες με εισοδήματα από 25.000 ευρώ έως 45.000 ευρώ θα δουν μικρή μείωση στα επιδόματα που ήδη λαμβάνουν.
«Όποιος έχει τρία παιδιά και οικογενειακά εισοδήματα από 25.000 ευρώ και άνω το χρόνο, θα χάσει 100 ευρώ το χρόνο», ανέφερε η ίδια πηγή.
Επίσης, καθιερώνεται για πρώτη φορά ενιαίος φορέας Εθνικού Κτηματολογίου, ο οποίος θα είναι ΝΠΔΔ με στόχο το 2020, να έχει ολοκληρωθεί το κτηματολόγιο στην Ελλάδα.
Στα «αρνητικά», όπως τα χαρακτήρισε, περιλαμβάνεται η ρύθμιση για τις απεργίες, «την οποία δεν θα φέρναμε με δική μας πρωτοβουλία», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε και τόνισε ότι η ρύθμιση ούτε καταργεί ούτε περιορίζει το δικαίωμα της απεργίας και η μόνη αλλαγή αφορά τον κανόνα της απαρτίας στις γενικές συνελεύσεις των πρωτοβάθμιων σωματείων που δεν είναι ευρύτερης περιφέρειας ή πανελλαδικής έκτασης όταν συγκαλούνται προκειμένου να ληφθεί απόφαση για απεργία.