Την ψήφο και κομμάτων της αντιπολίτευσης εξασφάλισε το νομοσχέδιο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο.
Μετά από βελτιωτικές τροποποιήσεις που επέφερε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το νομοσχέδιο ψήφισαν επί της αρχής και η ΔΗΣΥ και το Ποτάμι. Η ΝΔ καταψήφισε επί της αρχής το σχέδιο νόμου αν και αναγνώρισε, στο κλείσιμο της συζήτησης, ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αποδέχθηκε αρκετές προτάσεις και κατέθεσε τις αναγκαίες προσθήκες και βελτιωτικές τροποποιήσεις. Με βάση αυτή την παραδοχή, και όπως είπε ο Χ. Αθανασίου, η ΝΔ δίνει σε επιμέρους άρθρα θετική ψήφο. Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων. Παρών δήλωσε η Χρυσή Αυγή.
Λίγο πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός είπε ότι σήμερα γίνεται μια θεσμική τομή που αποτελούσε διεκδίκηση των νησιωτών εδώ και πολλά χρόνια αλλά κανείς άλλος δεν τόλμησε να το προχωρήσει.
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν διαχρονικά προγραμματική θέση της αριστεράς, ήταν προεκλογική θέση του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του 2015, στο παράλληλο πρόγραμμα, ήταν δέσμευση του πρωθυπουργού στη Νίσυρο το 2016, και αυτές είναι πολιτικές εδαφικής συνοχής, είπε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός και πρόσθεσε ότι ο Μηχανισμός που δημιουργείται είναι καινοτόμος σε ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς σε άλλες χώρες της Ευρώπης το Μεταφορικό Ισοδύναμο αφορά μόνο επιβάτες και όχι τη μεταφορά προϊόντων που περιλαμβάνει το ελληνικό σχέδιο. Υπό την έννοια αυτή το νομοσχέδιο είναι και αναπτυξιακό αφού αίρει τα ανταγωνιστικά μειονεκτήματα των επιχειρήσεων και επιπλέον δίνει κίνητρα στους νησιώτες να φτιάξουν νέες επιχειρήσεις.
«Υλοποιούμε για πρώτη φορά το άρθρο 101 του Συντάγματος για τη νησιωτικότητα. Οι νησιώτες θα έχουν συγκεκριμένο όφελος από το Μεταφορικό Ισοδύναμο» δήλωσε, μιλώντας νωρίτερα στην Ολομέλεια της Βουλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, σημειώνοντας ότι θα μειωθεί το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων και θα προσαρμοστεί, στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με το κόστος στις χερσαίες μεταφορές.
Ο κ. Κουρουμπλής αναφέρθηκε στην Αλόννησο, για την οποία οι μελέτες δείχνουν ότι το όφελος από το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα φτάσει τα 3 εκατομμύρια ευρώ, στη Μυτιλήνη θα φτάσει τα 6 εκατομμύρια, στην Χίο τα 5 εκατομμύρια και στην Ικαρία τα 2 εκατομμύρια ευρώ. Τόνισε, δε, ότι η πιλοτική εφαρμογή δεν περιορίζεται μόνο στο Αιγαίο, αλλά αφορά και νησιά του Ιονίου. Παράλληλα, έχει προβλεφθεί η ίδρυση Παρατηρητηρίου για να ερευνά κατά πόσο ωφελούν οι πρόνοιες του μηχανισμού και να εντοπίσει τυχόν αδυναμίες στην πορεία υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, προκειμένοτ να γίνει το πρόγραμμα πιο χρηστικό για τους πολίτες.
«Θεσπίζουμε ένα σημαντικό μέτρο και θα το διαπιστώσουν γρήγορα οι νησιώτες» είπε ο κ. Κουρουμπλής και πρόσθεσε: «Θα δούμε τι θα πουν οι νησιώτες για τα κόμματα που κυβέρνησαν στο παρελθόν και δεν το εφάρμοσαν και τι θα πουν για την κυβέρνηση που το εφαρμόζει κάτω από τις συγκεκριμένες δημοσιονομικές περιοριστικές συνθήκες».
Ο υπουργός επισήμανε, όμως, ότι για την κυβέρνηση δεν εξαντλούνται οι υποχρεώσεις της πολιτείας απέναντι στη νησιωτική χώρα, αλλά θα πρέπει να συνεχιστούν εκείνες οι πολιτικές που θα βοηθήσουν τους νησιώτες να μην αισθάνονται κοινωνικά και οικονομικά αποκλεισμένοι.
Ως προς τη χρηματοδότηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, ο κ. Κουρουμπλής υπογράμμισε ότι είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, 60 εκατομμύρια για το εξάμηνο που έρχεται και 150 εκατομμύρια για τον επόμενο χρόνο, όταν το πρόγραμμα επεκταθεί σε όλα να νησιά της χώρας.
Απάντηση στην αντιπολίτευση
«Δυστυχώς, η έλλειψη γενναιότητας, η παραπληροφόρηση, η μικροψυχία και το ρεσιτάλ ψέματος, θα μπορούσε να χαρακτηρίσει τις παρατηρήσεις τής αντιπολίτευσης» σχολίασε ο υπουργός Ναυτιλίας για τη στάση της ΝΔ και απευθύνθηκε στα αντιπολιτευτικά έδρανα: «Ήταν ή δεν ήταν, το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ζήτημα που αναγραφόταν στα προεκλογικά προγράμματα επί 40 χρόνια; Μάλιστα για κάποια κόμματα που σήμερα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναφέρονται σε αυτό το θέμα, αμφιβάλλω αν το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν στο τελευταίο τους προεκλογικό πρόγραμμα».
«Εντάξει, να δεχθώ ότι δεν είναι το καλύτερο που θα μπορούσε να ήταν, κάτω από τις συγκεκριμένες περιοριστικές δημοσιονομικές συνθήκες που ζει η χώρα. Εσείς ήσασταν οι περισσότεροι υπουργοί, όχι βουλευτές, αλλά υπουργοί στις κυβερνήσεις που προηγήθηκαν. Και μάλιστα μιλάω για την περίοδο των παχιών αγελάδων. Εσείς που πήρατε το δημόσιο χρέος από 170 δισ. και το φτάσατε 300 δισ. Γιατί δεν το εφαρμόσατε το Μεταφορικό Ισοδύναμο;» παρατήρησε ο κ. Κουρουμπλής και αναρωτήθηκε πώς πιστεύουν οι βουλευτές της αντιπολίτευσης, που δεν ψηφίζουν το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ότι θα αντιδράσουν οι νησιώτες, όταν τους πουν ότι τα 150 εκατομμύρια, που η κυβέρνηση θα διαθέσει για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, είναι ψίχουλα.
«Εσείς που ξυπνάτε και κοιμάστε με την αγωνία για τους νησιώτες, όταν είχατε αυτήν τη δυνατότητα, γιατί δεν το εφαρμόσατε; Τι θα πείτε σε αυτόν τον κόσμο» ανέφερε ο υπουργός και κατήγγειλε παραπληροφόρηση, σημειώνοντας ότι πολύ γρήγορα θα κληθούν, από τους νησιώτες, να απολογηθούν όσοι διετέλεσαν υπουργοί αλλά δεν μερίμνησαν να εξασφαλιστεί από την ΕΕ συγκεκριμένο πρόγραμμα υλοποίησης του προγράμματος Εδαφικής Συνοχής. «Η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί προεκλογικά για το Μεταφορικό Ισοδύναμο και έρχεται σε αυτήν την περίοδο και προχωρεί σε αυτήν τη διαδικασία. Δεν προχωρήσαμε έτσι, με τη μεταφυσική φώτιση. Κάναμε διάλογο με όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς, με τη συμμετοχή του πιο έγκυρου επιστημονικού φορέα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Μπορείτε να τα αμφισβητείτε αυτά; Ακούσατε τους φορείς χθες. Δεν είπε κανείς τους ότι η κυβέρνηση δεν τους κάλεσε στον διάλογο» τόνισε ο κ. Κουρουμπλής και επισήμανε ότι το νομοσχέδιο προχώρησε μετά από εξαντλητικό διάλογο και σήμερα η κυβέρνηση πιέζει την Κομισιόν να υπάρξει πρόγραμμα στήριξης της νησιωτικής πολιτικής.
«Γιατί, λοιπόν, τέτοιο ρεσιτάλ ψέματος και υποκρισίας» είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και αναφέρθηκε και στην κριτική για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. «Δεν είπατε ποτέ στον κόσμο ότι ο ΦΠΑ δεν καταργήθηκε ποτέ στις μεταφορές, θέμα που συνδέεται με το κόστος. Είχε υπάρξει σύστημα που να παρακολουθεί αν αυτός ο μειωμένος ΦΠΑ ωφελούσε συνολικά τους πολίτες ή αν ωφελούσε τις τσέπες ολίγων; Η αλήθεια είναι πως δεν μπορείτε να απογαλακτιστείτε από τα μεγάλα συμφέροντα» επισήμανε.
Για ττις άγονες γραμμές, ο κ. Κουρουμπλής υπογράμμισε: «Να δούμε πού πήγαιναν τα λεφτά στις λεγόμενες άγονες γραμμές. Και τι γινόταν όλα αυτά τα χρόνια στο Αιγαίο. Να δούμε πώς λειτουργούσε το σύστημα και ποιοι εξυπηρετούνταν. Τολμήσαμε να συγκρουστούμε με συμφέροντα! Και έρχεται το ΚΚΕ και μας λέει ότι φοβόμαστε τους εφοπλιστές;».