Ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε επί της αρχής, των άρθρων και στο σύνολο του κατά πλειοψηφία. Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΝΔ και Ελληνική Λύση, ενώ όλα τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25 καταψήφισαν.
Για δέκα αλήθειες και δύο κόσμους που συγκρούονται μεταξύ του προοδευτισμού και της οπισθοδρόμησης, έκανε λόγο η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, υπεραμυνόμενη του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης που συζητείται στην ολομέλεια της Βουλής.
Παράλληλα, επιτέθηκε στο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορώντας τον για εμμονικές ιδεοληψίες σε οτιδήποτε αφορά την ιδιωτική επιχειρηματικότητα.
«Η αξιωματική αντιπολίτευση, όταν ήταν κυβέρνηση, επέδειξε μία τρομακτική ιδεοληψία και εμμονή απέναντι στην ιδιωτική εκπαίδευση. Πολέμησε την αξιολόγηση στα ιδιωτικά σχολεία, περιόρισε τη δυνατότητα για εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων», υποστήριξε η κ, Κεραμέως. Όπως υπογράμμισε η υπουργός Παιδείας, «αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, αναδεικνύει 10 κύριες αλήθειες και έρχεται να συμπληρώσει την πρώτη σημαντική παρέμβαση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σχολείου».
Σύμφωνα με την κα Κεραμέως:
– Πρώτη αλήθεια είναι ότι το σύνταγμα μας προστατεύει την παιδεία σε όλες τις εκφάνσεις της, είτε αυτή είναι δημόσια, είτε ιδιωτική. Κατοχυρώνει και εγγυάται, ως βασική αποστολή του κράτους, την παιδεία με δωρεάν πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες της. Και εγγυάται και τη λειτουργία ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων.
– Δεύτερη αλήθεια είναι ότι η ιδιωτική εκπαίδευση λειτουργεί σήμερα σε ένα ασφυκτικό και συγκεντρωτικό πλαίσιο λειτουργίας υπέρμετρου κρατικού παρεμβατισμού, αποτέλεσμα, σε μεγάλο βαθμό, των παρεμβάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης.
– Τρίτη αλήθεια είναι, ότι έχει έρθει η ώρα για μία γενναία τομή στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Εισάγουμε ένα νομοσχέδιο που διασφαλίζει την κρατική εποπτεία επί των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, αλλά ταυτόχρονα τους δίνει την ελευθερία και την αυτονομία να αναπτύξουν τη δράση τους, να προσφέρουν το εκπαιδευτικό τους έργο, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες των γονέων και των μαθητών.
– Τέταρτη αλήθεια είναι, ότι επιδιώκουμε τη μείωση του κρατικού παρεμβατισμού και την ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και της ουσιαστικής αυτονομίας της σχολικής μονάδας, τη συνολικότερη αναβάθμιση και του ιδιωτικού σχολείου και της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Περνάμε από την ακαμψία στην ευελιξία, από τον συγκεντρωτισμό στην αποκέντρωση, από την αμφισβήτηση, στην εμπιστοσύνη.
– Πέμπτη αλήθεια είναι, ότι το νομοσχέδιο ωφελεί αυτούς που βρίσκονται στο επίκεντρο της πολιτικής μας – τους μαθητές. Αναβαθμίζουμε την παρεχόμενη εκπαίδευση, με την εισαγωγή συστήματος αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου, σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικών, με τη δυνατότητα για διευρυμένο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα και τη δυνατότητα του σχολείου να διαχειριστεί με μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία το ανθρώπινο δυναμικό του προς όφελος της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
– Έκτη αλήθεια είναι, ότι ωφελεί τους εκπαιδευτικούς, δίνοντας ευκαιρίες πρόσθετης απασχόλησης με δυνατότητα αύξησης του εισοδήματός τους, με αυξημένη προστασία στο εργασιακό καθεστώς τους.
– Έβδομη αλήθεια είναι, ότι ωφελεί τα σχολεία και την ιδιωτική εκπαίδευση συνολικά.
– Όγδοη αλήθεια είναι, ότι το κράτος διατηρεί ακέραιη την εποπτεία του επί της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
– Ένατη αλήθεια είναι, ότι αυτό το νομοσχέδιο το αντιπαλεύονται οι δυνάμεις της οπισθοδρόμησης, του υπερσυγκεντρωτικού κράτους, της χειραγώγησης της ιδιωτικής εκπαίδευσης, που ενδόμυχα επιθυμούν την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Πολιτικές δυνάμεις ή συντεχνιακές, που δεν θέλουν την αξιολόγηση, την πρόοδο.
– Δέκατη αλήθεια είναι, ότι με αυτό το νομοσχέδιο που ενέχει ένα βαθύ συμβολισμό και είναι βαθιά ιδεολογικό, συγκρούονται δύο κόσμοι.
«Με αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία, συγκρούεται από τη μία ο κόσμος του προοδευτισμού, που θέλει σχολεία υπό την εποπτεία μεν του κράτους, αλλά πιο ελεύθερα και πιο αυτόνομα, πρωτοπόρα, δυναμικά, και από την άλλη ο κόσμος της οπισθοδρόμησης, της ήσσονος προσπάθειας, της πολεμικής εναντίον κάθε έννοιας αξιολόγησης, ο κόσμος που θέλει το κράτος να απλώνει τα πλοκάμια του παντού», κατέληξε η κ. Κεραμέως.
Σ. Ζαχαράκη: Νομοθετούμε για την ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας στο σύνολό της, δημόσιας και ιδιωτικής, μακριά από φοβικά σύνδρομα και αναχρονιστικές ιδεοληψίες
«Πρωταρχικό μας μέλημα και κατεύθυνση του συνολικού έργου μας, όπως έμπρακτα αποδεικνύουμε, είναι η παροχή μιας ποιοτικής και σύγχρονης παιδείας, η οποία θα παρέχει σε κάθε νέο και νέα όλα τα αναγκαία εκείνα εφόδια για να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής». Αυτό υπογράμμισε η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη υπεραμυνόμενη του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης που συζητείται στη Βουλή.
«Η προσπάθεια μας αυτή, είναι αυτονόητο, ότι δεν μπορεί παρά να αφορά και τα ιδιωτικά σχολεία. Αυτό είναι τόσο λογικά όσο και συνταγματικά επιβεβλημένο, καθότι σε μία δημοκρατική κοινωνία το κράτος έχει την ευθύνη για την παιδεία που παρέχεται στους πολίτες συνολικά. Είτε επιλέγουν το δημόσιο σχολείο είτε κάποιο ιδιωτικό εκπαιδευτήριο», επισήμανε η υφυπουργός Παιδείας.
Στη συνέχεια μίλησε για «ειδοποιό διαφορά» που υπάρχει ανάμεσα στη ΝΔ και με όσους αντιδρούν και τόνισε ότι για την κυβέρνηση είναι «η βαθιά της πίστη και αφοσίωση στην υπεράσπιση του θεμελιώδους, σε κάθε δημοκρατία, δικαιώματος κάθε πολίτη, της ελεύθερης επιλογής και ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητάς του, όπως αυτό άλλωστε κατοχυρώνεται και στο Σύνταγμά».
Η υφυπουργός Παιδείας απέρριψε τις κατηγορίες ότι το νομοσχέδιο «εξυπηρετεί μια ελίτ και μεμονωμένα ιδιωτικά συμφέροντα», αντιτείνοντας ότι «αφορά το σύνολο των μελών της κοινωνίας μας, είτε αυτοί έχουν επιλέξει για την εκπαίδευση των τέκνων τους το δημόσιο είτε κάποιο ιδιωτικό σχολείο».
«Με το παρόν νομοσχέδιο, απελευθερώνουμε και απεγκλωβίζουμε τις ιδιωτικές σχολικές μονάδες από τον αντιπαραγωγικό και αναποτελεσματικό κρατικό παρεμβατισμό, από την υπέρμετρη γραφειοκρατία, και παρέχουμε μεγαλύτερη ευελιξία και αυτονομία στις ίδιες τις σχολικές μονάδες», υπογράμμισε η κ. Ζαχαράκη και προσέθεσε: «Ο έλεγχος της εκπαιδευτικής νομοθεσίας και των τίτλων σπουδών παραμένει όπως και πριν, η ισοτιμία των ιδιωτικών σχολείων είναι αδιαπραγμάτευτη και αποτελεί κύρια μέριμνα των πολιτικών μας».
Έμφαση έδωσε στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, τονίζοντας ότι «δεν απεμπολείται η εποπτεία, αλλά επανακαθορίζεται, επιβεβαιώνεται και γίνεται ουσιαστικότερη μετά την απαλοιφή ιδεοληπτικών και αναχρονιστικών αγκυλώσεων».
«Με αίσθημα ευθύνης και συνεπείς προς το Σύνταγμα και τις επιταγές του, μεριμνούμε για την ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας στο σύνολό της, δημόσιας και ιδιωτικής. Μακριά από φοβικά σύνδρομα ή άλλες αναχρονιστικές ιδεοληψίες. Συνεπείς προς τις δεσμεύσεις μας και την πολιτική μας ταυτότητα, ενισχύουμε και ενθαρρύνουμε την ιδιωτική αυτονομία, η οποία όταν ασκείται εντός οριοθετημένου περιβάλλοντος, επιφέρει πολλαπλά οφέλη για το σύνολο της κοινωνίας μας», κατέληξε η κ. Ζαχαράκη.
Κριτική από τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο ΚΙΝΑΛ Β. Κεγκέρογλου και την τομέαρχη παιδείας Χ. Κεφαλίδου
Έντονη κριτική, τόσο κατά της κυβέρνησης της ΝΔ όσο και κατά του ΣΥΡΙΖΑ, άσκησαν ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ Βασίλης Κεγκέρογλου, και η τομεάρχης παιδείας του κόμματος Χαρά Κεφαλίδου, κατηγορώντας τα δύο κόμματα, ότι με τις πολιτικές τους υποβαθμίζουν την ποιότητα της εκπαίδευσης.
Παράλληλα, επέκριναν τη νομοθετική πρωτοβουλία της ΝΔ για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας ότι ενισχύει τους σχολάρχες και διαλύει τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.
«Η διασφάλιση του επιχειρείν μέσα από αυτό το νομοσχέδιο, και μάλιστα μέσα από την απελευθέρωση των απολύσεων, δεν τιμά κανένα. Ούτε την κυβέρνηση, αλλά ούτε και τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Κεφαλίδου, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
«Η αναφορά του προέδρου του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολών Χαράλαμπου Κυραϊλίδη, ότι τα αποτελέσματα των ευρωπαϊκών διαγωνισμών αποδεικνύουν ότι τα ιδιωτικά σχολεία είναι δύο εκπαιδευτικά έτη μπροστά σε σχέση με τα δημόσια σχολεία, δείχνει τη κατάσταση που επικρατεί στο δημόσιο σχολείο. Και αυτό, έπρεπε να κάνει το ΣΥΡΙΖΑ να κρύβεται, και τη ΝΔ να χαμηλώνει το κεφάλι», πρόσθεσε η κ. Κεφαλίδου.
Αναφερόμενη στη διάταξη για την αξιολόγηση «την οποία το υπουργείο Παιδείας έκανε σημαία του», η κ. Κεφαλίδου σημείωσε ότι «όντως ο ΣΥΡΙΖΑ την κατήργησε, ωστόσο η ΝΔ δεν τόλμησε να την εφαρμόσει για το δημόσιο σχολείο, ενώ για την ιδιωτική εκπαίδευση έφερε μια πρόχειρη λύση».
Από την πλευρά του, έντονη κριτική άσκησε ο κ. Κεγκέρογλου στο άρθρο 10, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «δημιουργεί εκπαιδευτικούς δύο ταχυτήτων, ενώ πάει περίπατο η συνταγματική επιταγή για ισότητα».