Το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα τροποποιητική σύσταση σχετικά με τον προσωρινό περιορισμό των μη απαραίτητων ταξιδιών στην ΕΕ. Αυτή η τροπολογία ανταποκρίνεται στις συνεχιζόμενες εκστρατείες εμβολιασμού με την εισαγωγή ορισμένων αποφάσεων χαλάρωσης για άτομα που έχουν εμβολιαστεί και με τη διευκόλυνση των κριτηρίων άρσης των περιορισμών για τρίτες χώρες. Ταυτόχρονα, λαμβάνει υπόψη τους πιθανούς κινδύνους που δημιουργούν οι νέες παραλλαγές, καθορίζοντας έναν μηχανισμό έκτακτης ανάγκης για γρήγορη αντίδραση στην εμφάνιση μιας μετάλλαξης, που προκαλεί ανησυχία, σε μια τρίτη χώρα.
Εάν τα κράτη μέλη αποδέχονται απόδειξη εμβολιασμού για να χαλαρώσουν ταξιδιωτικούς περιορισμούς, όπως τεστ ή καραντίνα, θα πρέπει αρχικά να άρουν τους περιορισμούς για τα μη απαραίτητα ταξίδια για πολίτες τρίτων χωρών που έχουν λάβει την τελευταία συνιστώμενη δόση εγκεκριμένου από τον EMA εμβολίου τουλάχιστον 14 ημέρες πριν από την άφιξη. Τα κράτη μέλη θα μπορούσαν επίσης να άρουν τον περιορισμό των μη απαραίτητων ταξιδιών σε όσους έχουν λάβει τουλάχιστον 14 ημέρες πριν την τελευταία συνιστώμενη δόση ενός εμβολίου που ολοκλήρωσε τη διαδικασία καταχώρισης έκτακτης ανάγκης του ΠΟΥ.
Κατά την άρση αυτών των περιορισμών, τα κράτη μέλη θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την αμοιβαιότητα κατά περίπτωση.
Για να αρθούν οι περιορισμοί στα μη απαραίτητα ταξίδια για μια τρίτη χώρα, σύμφωνα με τους νέους κανόνες, ο αριθμός των κρουσμάτων COVID-19 ανά 100.000 κατοίκους τις τελευταίες 14 ημέρες αυξάνεται από 25 σε 75. Η πρόοδος στον εμβολιασμό του πληθυσμού κατά του ιού θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη. Ταυτόχρονα, για να ανταποκριθεί στον κίνδυνο που ενέχουν οι νέες παραλλαγές, η ανίχνευση σε μια χώρα παραλλαγών ενδιαφέροντος πρέπει τώρα να εξεταστεί μαζί με μεταλλάξεις που προκαλούν ανησυχία.
Άλλα υφιστάμενα κριτήρια εξακολουθούν να ισχύουν, συμπεριλαμβανομένης μιας σταθερής ή φθίνουσας τάσης νέων περιπτώσεων, του αριθμού των τεστ που πραγματοποιήθηκαν, ενός ποσοστού θετικότητας 4% μεταξύ όλων των δοκιμών που πραγματοποιήθηκαν, της συνολικής απόκρισης στην COVID-19 στη χώρα και της αξιοπιστίας των διαθέσιμων πληροφοριών.
Μόλις εγκριθεί, ο κανονισμός για το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό θα παρέχει τη βάση, μέσω εκτελεστικής πράξης της Επιτροπής, για την διαχείριση πιστοποιητικών εμβολιασμού τρίτων χωρών ισοδύναμων με τα ψηφιακά πράσινα πιστοποιητικά. Μέχρι τότε, τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να δέχονται πιστοποιητικά τρίτων χωρών που περιέχουν τουλάχιστον ένα ελάχιστο σύνολο δεδομένων, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία και λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη να είναι σε θέση να επαληθεύουν την αυθεντικότητα, την εγκυρότητα και την ακεραιότητα του πιστοποιητικού.
Όταν η επιδημιολογική κατάσταση μιας τρίτης χώρας ή περιοχής επιδεινωθεί γρήγορα, ιδίως εάν έχει εντοπιστεί μια μετάλλαξη ανησυχίας ή ενδιαφέροντος, τα κράτη μέλη πρέπει να υιοθετήσουν έναν επείγοντα, προσωρινό περιορισμό για όλα τα ταξίδια στην ΕΕ. Αυτό το φρένο έκτακτης ανάγκης δεν πρέπει να ισχύει για πολίτες της ΕΕ, κατοίκους της ΕΕ για πολλά χρόνια και ορισμένες κατηγορίες βασικών ταξιδιωτών, οι οποίοι ωστόσο θα πρέπει να υπόκεινται σε κατάλληλα μέτρα, τεστ και καραντίνας, ακόμη και αν έχουν εμβολιαστεί πλήρως.
Όταν ένα κράτος μέλος εφαρμόζει αυτούς τους περιορισμούς, τα κράτη μέλη που συνέρχονται στο πλαίσιο του Συμβουλίου θα πρέπει να επανεξετάζουν επειγόντως την κατάσταση με συντονισμένο τρόπο και σε στενή συνεργασία με την Επιτροπή. Τέτοιοι περιορισμοί πρέπει να επανεξετάζονται τουλάχιστον κάθε δύο εβδομάδες.