Οι χωρικοί στις όχθες του καναλιού του Σουέζ αρχίζουν και συνηθίζουν τον ασυνήθιστο νέο τους γείτονα. Έχει μήκος 400 μέτρα, μεταφέρει περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια και κανείς δεν ξέρει πότε θα φύγει.
Υψωμένο πάνω από τα χαμηλά σπίτια με κόκκινα τούβλα, βοσκότοπους και καταπράσινα χωράφια με φοίνικες, το πλοίο μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων Ever Given στέκεται σαν ένα μνημείο για την παγκοσμιοποίηση, μέσα σε ένα τυπικό αιγυπτιακό αγροτικό τοπίο. Και αφού ο εγκλωβισμός του πλοίου την περασμένη εβδομάδα έφραξε μια από τις πιο πολυσύχναστες εμπορικές διαδρομές στον κόσμο, οι κάτοικοι είχαν σπάνιες θέσεις στην πρώτη σειρά σε ένα γεγονός του οποίου το αποτέλεσμα είναι το κλειδί για την παγκόσμια οικονομία.
NEW FROM SUEZ: Footage from the canal shows the scale of the #EverGiven blockage.@emmarossthomas reports on what’s stuck https://t.co/3ya4aKlt6X pic.twitter.com/hmWvStcZWO
— Bloomberg Quicktake (@Quicktake) March 26, 2021
«Δεν είχαμε ποτέ εδώ ένα πλοίο κολλημένο για πολύ καιρό», είπε μια γυναίκα της περιοχής που ζήτησε να αποκαλείται Φάτμα και πέρασε τη ζωή της ακούγοντας τις κόρνες των πλοίων. Έκανε χειρονομία στο Ever Given, στο οποίο τα φώτα της δημοσιότητας τα παιδιά της περιοχής έπαιζαν κρυφτό το βράδυ. “Έχουμε ήδη κάνει φίλους με αυτό!”
Για 6η ημέρα προσαραγμένο το Ever Given – Νέα επιχείρηση αποκόλλησης
Νέα επιχείρηση αποκόλλησης του Ever Given ετοιμάζεται να γίνει σήμερα, με το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να παρεμποδίζει τον πλου για έκτη ημέρα στη Διώρυγα του Σουέζ, μια από τις βασικότερες στον κόσμο θαλάσσιες οδούς, ενώ η πλημμυρίδα που αναμένεται το βράδυ να εκτιμάται ότι μπορεί να διευκολύνει το εγχείρημα.
Σε τηλεφωνική του συνέντευξη με αιγυπτιακό τηλεοπτικό σταθμό χθες βράδυ, ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπι, πρόεδρος της αιγυπτιακής αρχής της Διώρυγας του Σουέζ (SCA), δήλωσε ότι το σκάφος μετακινήθηκε «κατά 30 μοίρες προς τα δεξιά και τα αριστερά» για πρώτη φορά.
«Αυτό είναι καλή ένδειξη», σύμφωνα με τον ίδιο, για την εξέλιξη των προσπαθειών αποκόλλησης του σκάφους.
Το σκάφος με βάρος άνω των 220.000 τόνων και μήκος 400 μέτρων έχει προσαράξει από την Τρίτη στο νότιο τμήμα της Διώρυγας, κοντά στην πόλη του Σουέζ, παρεμποδίζοντας την κίνηση στον κανάλι, που συγκεντρώνει πάνω από το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.
Κατά συνέπεια, πάνω από 300 σκάφη έχουν συγκεντρωθεί στις δύο άκρες του καναλιού, που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, δήλωσε χθες ο Ράμπι.
Κάθε ημέρα αποκλεισμού προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις και κόστος για τους παράγοντες του κλάδου, ενώ γίνονται αισθητές οι πρώτες απτές επιπτώσεις: η Συρία είπε χθες ότι ξεκίνησε να επιβάλει δελτίο στη διανομή καυσίμων, λόγω καθυστέρησης στην παράδοση ενός φορτίου πετρελαίου.
Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει από 12 έως 14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List εκτιμά ότι το σκάφος μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισεκ. ευρώ.
Ιστοσελίδες που παρακολουθούν τη ναυσιπλοΐα, όπως η Vesselfinder ή η Marine Traffic, έδειχναν σήμερα δεκάδες πλοία που περίμεναν στον Κόλπο του Σουέζ, στην περιοχή αναμονής στο μέσο του καναλιού, ή στην είσοδό του στη Μεσόγειο κοντά στο Πορτ-Σαΐντ.
Εκτός των ρυμουλκών, χρησιμοποιούνται βυθοκόροι για να απομακρυνθεί η άμμος στην οποία έχει κολλήσει το σκάφος.
Η πλημμυρίδα που προβλέπεται για σήμερα το βράδυ θα μπορούσε να βοηθήσει τις τεχνικές υπηρεσίες του SCA και τους ειδικούς που έχουν οριστεί από την εταιρία διαχείρισης του πλοίου.
Όσο για τα αίτια του περιστατικού, ο Ράμπι, που μίλησε για πρώτη φορά σε συνέντευξη Τύπου χθες, έκανε λόγο για πιθανό «ανθρώπινο λάθος». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι καιρικές συνθήκες που αναφέρθηκαν αρχικά δεν είναι η μοναδική αιτία για την προσάραξη του πλοίου.