ΣτΕ: Απόρριψη αιτήσεων ακυρώσεως κατά απόφασης υλοποίησης του συστήματος «Ταυτότητα Κτιρίου»

Συμβούλιο της Επικρατείας
ΣτΕ Ολ 1145-6/2022
Πρόεδρος: Ε. Σαρπ, Πρόεδρος ΣτΕ 
Εισηγητής: X. Ντουχάνης, Σύμβουλος Επικρατείας 
27/05/2022
 
Απόρριψη αιτήσεων ακυρώσεως κατά απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας περί ανάθεσης της υλοποίησης του πληροφοριακού συστήματος «Ταυτότητα Κτιρίου» στο ΤΕΕ ελλείψει εννόμου συμφέροντος των αιτούντων
Με τις 1145-6/2022 αποφάσεις της Ολομελείας του Δικαστηρίου απορρίφθηκαν δύο αιτήσεις ακυρώσεως κατά απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι οποίες ασκήθηκαν η μεν πρώτη από την συνδικαλιστική οργάνωση «Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Εργαζομένων Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων», η δε δεύτερη, μεταξύ άλλων, από την «Επαγγελματική – Επιστημονική Ένωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών». Με την προσβαλλόμενη απόφαση το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΤΕΕ) ορίσθηκε πάροχος ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τους Μηχανικούς και τους πολίτες και ανάπτυξης του Πληροφοριακού Συστήματος «Ταυτότητα Κτιρίου», ενός δηλαδή ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος για την υποβολή, τον έλεγχο, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της Ταυτότητας Κτιρίου και της Ταυτότητας Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας. Η «Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου» ρυθμίζεται από τον νόμο και έχει ως σκοπό την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του κτιρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας, αντιστοίχως, και των αδειών τους, καθώς και την παρακολούθηση και τον έλεγχο των μεταβολών τους, κατά τη διάρκεια του χρόνου ζωής τους (“νομιμοποιήσεις” αυθαιρέτων κ.λπ.)
Με την πρώτη από τις αποφάσεις αυτές κρίθηκε ότι η αιτούσα συνδικαλιστική οργάνωση εργαζομένων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, δεν έχει έννομο συμφέρον να προσβάλει την ανάθεση του παραπάνω πληροφοριακού συστήματος στο ΤΕΕ, διότι κανένας από τους καταστατικούς σκοπούς της δεν σχετίζεται με τον θεσμό της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας κτιρίων και διηρημένων ιδιοκτησιών, ούτε με την επιλογή του ΤΕΕ ως παρόχου των ως άνω ηλεκτρονικών υπηρεσιών, αφού, μάλιστα, η επιλογή αυτή ούτε τις συνθήκες και τα συμφέροντα των εργαζομένων του Υπουργείου επηρεάζει ούτε συνιστά αποδοκιμασία των ίδιων ή αμφισβήτηση της επαγγελματικής τους επάρκειας. Εξάλλου, κατά τα κριθέντα, ο καθορισμός όρων και προϋποθέσεων άσκησης αρμοδιοτήτων δημόσιας υπηρεσίας από τον νομοθέτη δεν προσβάλλεται με έννομο συμφέρον από συνδικαλιστικό φορέα άλλων υπαλλήλων, που δεν καλούνται να ασκήσουν τις εν λόγω αρμοδιότητες. Με την δεύτερη απόφαση κρίθηκε ότι η επαγγελματική ένωση των Μηχανικών ΤΕΙ δεν έχει, ούτε αυτή, έννομο συμφέρον για την άσκηση της αιτήσεως ακυρώσεως. Τούτο διότι η ανάθεση του πληροφοριακού συστήματος στο ΤΕΕ, το οποίο θα ασκεί τις σχετικές αρμοδιότητες βάσει μητρώου μηχανικών, δεν αναφέρεται στο ζήτημα του νομίμου ή μη τρόπου κατάρτισης του μητρώου αυτού και τον, κατά την αιτούσα ένωση, μη νόμιμο αποκλεισμό από το μητρώο αυτό των αποφοίτων ΤΕΙ μελών της.