Εστίες ρύπανσης που έπιασαν στον ύπνο τους υπεύθυνους και παρασύρθηκαν από τον αέρα μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου “ΑΓ ΖΩΝΗ ΙΙ” νοτιοδυτικά της Αταλάντης, εντοπίστηκαν στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Κοσμά και αντιμετωπίζονται από το μεσημέρι με ειδικά σκάφης αντιρρύπανσης. Σύμφωνα με μαρτυρία του δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη, ρύπανση εμφανίστηκε έως και τη Γλυφάδα.
Ο δήμος Γλυφάδας έχει τοποθετήσει κορδέλες κατά μήκος της παραλίας και ενημερώνει με ταμπέλες του δημότες, να μην προσέρχονται προς το παρόν για κολύμβηση για λόγους δημόσιας υγείας και έως ότου αποκατασταθεί το πρόβλημα.
Σε παραλίες σε Αγιο Κοσμά, Ελληνικό και Γλυφάδα οι κηλίδες αγγίζουν τις ξαπλώστρες.Εκτός από τους δήμους και η αστυνομία έχει απαγορεύσει το κολύμπι στις περιοχές τοποθετώντας ειδικές κορδέλες. Έντονη είναι από το πρωί και η δυσοσμία, λόγω της πετρελαιοκηλίδας, που έχει γίνει αισθητή σε πολλές περιοχές.
Όπως αναφέρει σε ανάρτησή του στο facebook ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, «δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» στη Σαλαμίνα, έφτασε στη Γλυφάδα μας και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο. Η μάχη είναι άνιση. Από τα χαράματα σήμερα, είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων: τοποθετήσαμε πλωτό φράγμα, ρίξαμε αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Παράλληλα, ένα ειδικό σκάφος προχωρά στον καθαρισμό των υδάτων. Παρακαλούμε θερμά, μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα, να μην προσέρχονται οι λουόμενοι στην παραλία και να σέβονται όλοι τις σημάνσεις της δημοτικής αστυνομίας. Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες ωστόσο για την καταστροφή, είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα».
Εν τω μεταξύ, επίθεση στην κυβέρνηση και για το θέμα της επένδυσης στις Σκουριές και για αυτό της οικολογικής καταστροφής στη Σαλαμίνα, εξαπέλυσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με μία ανάρτηση στο twitter. «Μπλοκάρουν την επένδυση στο όνομα της δήθεν οικολογικής ευαισθησίας. Αλλά αδιαφορούν για την καταστροφή στη Σαλαμίνα», έγραψε στο λογαριασμό του ο πρόεδρος της ΝΔ.
Όλα αυτά ενώ συνεχίζονται οι προσπάθειες των σκαφών αντιρρύπανσης, για την αντιμετώπιση κομματιών πετρελαιοκηλίδας που δημιουργήθηκαν στα Σελήνια και την Κυνόσουρα αλλά και σε Φρεαττύδα και Πειραϊκή.
Σε εξέλιξη είναι από το απόγευμα η διαδικασία απάντλησης των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «ΑΓ. ΖΩΝΗ» στον Σαρωνικό, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, ολοκληρώθηκαν πλέον οι εργασίες στεγανοποίησης του ναυαγίου.
Τη δεύτερη μαρίνα Γλυφάδας επισκέφθηκε το απόγευμα ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, αντιναύαρχος Σταμάριος Ράπτης. Εκεί κομμάτια της ρύπανσης έχουν φτάσει στην παράκτια περιοχή, όπου ήδη επιχειρεί στο πλαίσιο της διαδικασίας απορρύπανσης, ένα βυτιοφόρο.
Στο μεταξύ, πλωτά φράγματα έχουν τοποθετηθεί σε περιοχές κατά μήκος του όρμου Κυνοσούρας και του κόλπου των Σεληνίων της νήσου Σαλαμίνας, καθώς και σε σημεία της ακτογραμμής μεταξύ Σχολής Ναυτικών Δοκίμων έως την μαρίνα Ζέας στο κέντρο του Πειραιά.
Στις παραπάνω περιοχές επιχειρούν για καθαρισμό της ρύπανσης εξειδικευμένα συνεργεία της ιδιωτικής εταιρείας με βυτιοφόρα οχήματα.
Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή του ναυαγίου καθώς και στις θαλάσσιες περιοχές που εκτείνονται από τον λιμένα Πειραιά μέχρι και τον ‘Αγιο Κοσμά, συνεχίζουν να επιχειρούν περιπολικά σκάφη του λιμενικού και ειδικά αντιρρυπαντικά, πλωτός γερανός με πλωτά φράγματα, ρυμουλκά και παράκτια σκάφη ιδιωτικής εταιρείας.
Σημειώνεται ακόμη, ότι στο πλαίσιο παροχής από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα “EMSA” (European Maritime Safety Agency) στα κράτη-μέλη, ενός δικτύου πλοίων αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων (EMSA Network of Oil Spill Response Vessels), ενεργοποιήθηκε το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων.
Στο μεταξύ στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, φέρνει την επόμενη εβδομάδα την υπόθεση της ρύπανσης από το ναυάγιο του Δεξαμενοπλοίου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ II», ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, με αίτημα που ήδη υπέβαλε το υπουργείο, ώστε να ενημερωθεί πλήρως ή ελληνική κοινή γνώμη για την κινητοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ρύπανση.
Έντονη ανησυχία εκφράζουν περιβαλλοντικές οργανώσεις, σχετικά με την πετρελαιοκηλίδα στον Σαρωνικό
Την έντονη ανησυχία τους εκφράζουν περιβαλλοντικές οργανώσεις, σχετικά με τη μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει τις παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού Κόλπου. «Στο τεράστιο, διαχρονικό πρόβλημα ρύπανσης που επιβαρύνει την Σαλαμίνα εδώ και δεκαετίες (διυλιστήρια, ποντισμένα πλοία, διέλευση πλοίων, κ.ά.) ήρθε να προστεθεί μία άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή, η οποία παρά το μέγεθός της δεν αντιμετωπίζεται επαρκώς, αφού οι διαδικασίες απορρύπανσης προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς», δήλωσε ο Μάρκος Ακύλας, πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Ομίλου Σαλαμίνας (ΠΕΡΙΒΟΣ).
Όπως είπε ο κ. Ακύλας, «αυτό που πρέπει να γίνει τώρα στην περιοχή, είναι να ενταθούν οι προσπάθειες απορρύπανσης, ώστε να συλλεχθεί το μαζούτ το συντομότερο δυνατό και στη συνέχεια να υπάρξει διαρκής παρακολούθηση των περιβαλλοντικών και βιολογικών δεικτών, ώστε να γνωρίζουμε το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος».
«Αν μία μικρή σχετικά διαρροή δημιουργεί μια τέτοια καταστροφή, δίπλα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και το επιχειρησιακό κέντρο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ποια ακριβώς είναι η δυνατότητα της χώρας να αντιμετωπίσει διαρροές και ατυχήματα από μεγάλης κλίμακας πετρελαϊκές δραστηριότητες στο Ιόνιο και το Κρητικό Πέλαγος; Το θέμα δεν είναι αν θα συμβεί κάποιο άλλο ατύχημα, αλλά πότε» δήλωσε ο κ. Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος της εκστρατείας για τις κλιματικές αλλαγές και την ενέργεια στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace, καθώς ομάδα ακτιβιστών και εθελοντών της οργάνωσης βρίσκεται ήδη στον Σαρωνικό, με στόχο την ανεξάρτητη καταγραφή και ανάδειξη του προβλήματος και την υποστήριξη της προσπάθειας απορρύπανσης.
Μάλιστα, ακτιβιστές της οργάνωσης που βρίσκονται στην Σαλαμίνα, ξεδίπλωσαν πανό στην παραλία Λιμνιώνα στα Σελήνια, με το μήνυμα «Σύντομα σε μία παραλία κοντά σας».
Απ? την πλευρά του, το Διεθνές Ταμείο για την Φύση (WWF) σε ανακοίνωσή του αναφέρει: «Μία χώρα με μεγάλη θαλάσσια κυκλοφορία – διελεύσεις δεξαμενόπλοιων και άλλων σκαφών – παρουσιάζεται ανέτοιμη να αντιδράσει έγκαιρα, προστατεύοντας τον θαλάσσιο πλούτο και τις ακτές της, ακόμη και σε ένα περιστατικό που ήταν αρχικά σχετικά περιορισμένης έκτασης».
Σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση, «δυστυχώς, ο κίνδυνος για περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης είναι υπαρκτός και μπορεί γίνει εύκολα κατανοητός, κοιτάζοντας τους χάρτες που αφορούν σε κίνηση tankers και σε ατυχήματα θαλάσσιων μεταφορών στις ελληνικές θάλασσες».
Καταλήγοντας το WWF τονίζει ότι «αυτή τη στιγμή, προτεραιότητα έχει η αντιμετώπιση της καταστροφής. Ως προς αυτό, το WWF Ελλάς δηλώνει «παρών» σε κάθε πιθανό κάλεσμα από το Λιμενικό Σώμα για συμμετοχή εθελοντών σε επιχείρηση καθαρισμού. Οι περιβαλλοντικές κρίσεις αντιμετωπίζονται με άμεσο έλεγχο και σχέδιο, αυστηρή εφαρμογή των περιβαλλοντικών νόμων και κοινωνική εγρήγορση».
Η διαρροή καυσίμων από το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» έχει σταματήσει λέει η πλοιοκτήτρια εταιρεία
Τη λύπη της για την αδόκητη πρόκληση του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» και την εξ αυτού ακόλουθη μόλυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της παράκτιας περιοχής της Σαλαμίνας εκφράζει σε ανακοίνωσή της η πλοιοκτήτρια εταιρεία «Αγία Ζώνη ναυτική εταιρεία».
«Δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά την βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειές μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης, να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει», προστίθεται στην ανακοίνωση.
Η εταιρεία δηλώνει εξάλλου ότι η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, που θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο το οποίο ναύλωσε η εταιρεία για το σκοπό αυτό, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής.
«Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον» αναφέρει ενώ σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου, ενημερώνει ότι «οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές και οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και όταν ολοκληρωθούν», θα είναι σε θέση να γνωρίζει.
Επισημαίνει ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν εν ισχύι και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί.
«Η “υποψία” που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της», αναφέρει τέλος η πλοιοκτήτρια εταιρεία.
ΓΓ υπ. Ναυτιλίας: Βαρύ περιστατικό η ρύπανση από τη βύθιση του «ΑΓ ΖΩΝΗ ΙΙ»
Ως μείζονος σημασίας βαρύ περιστατικό, που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, χαρακτήρισε σήμερα ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Διονύσης Καλαματιανός, τη ρύπανση που προκάλεσε σε παράκτιες περιοχές η βύθιση του αγκυροβολημένου μικρού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης, γεμάτου με 2.570 τόνους καύσιμα.
Έπειτα από ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας με τη συμμετοχή δημάρχων, βουλευτών της περιοχής και εκπροσώπων των εταιρειών, ο ΓΓ σε δηλώσεις του, τόνισε ότι αυτήν τη στιγμή η επικέντρωση των ενεργειών βρίσκεται στη απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο, προκειμένου να μην υπάρξει άλλη διαρροή ρυπογόνων ουσιών, αλλά και στον εντοπισμό των πετρελαιοκηλίδων που υπάρχουν στη θάλασσα με σκοπό τη συλλογή τους.
Πρόσθεσε ότι οι επιχειρήσεις στις ακτές είναι επαρκείς με τα πλέον σύγχρονα μέσα, ενώ επέστησε την προσοχή σε όλους τους εμπλεκόμενους να υπάρξει η δέουσα λειτουργία και αποτελεσματικότητα.
Τόνισε ακόμη ότι, σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Ναυτιλίας είναι εδώ για να ελέγχει την όλη επιχείρηση και τις ενέργειες και των ιδιωτών.
Σε ερώτηση, αν υπήρξε άμεση αντιμετώπιση του περιστατικού ρύπανσης από την πρώτη στιγμή, ο κ. Καλαματιανός απάντησε ότι η κινητοποίηση των λιμενικών Αρχών ήταν άμεση, ενώ από την πρώτη ώρα του περιστατικού περιπολούσε στο σημείο του ναυαγίου σκάφος του λιμενικού σώματος.
Είπε, εξάλλου, ότι η ανάθεση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία στην εταιρεία απορρύπανσης έγινε επίσης σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, σε λιγότερο από τέσσερις ώρες.
«Η αντιμετώπιση είναι επαρκής και αποτελεσματική και η εικόνα που έχουμε σήμερα είναι ότι στο σημείο του ναυαγίου υπάρχει πλωτός γερανός και τρεις σειρές φραγμάτων που εμποδίσουν κηλίδες από το ναυάγιο να εξέλθουν και να μολύνουν περαιτέρω την περιοχή» δήλωσε ο κ. Καλαματιανός και συμπλήρωσε ότι «στις ακτές τόσο της Σαλαμίνας όσο και στην Πειραϊκή, όπου έχει εμφανιστεί πετρελαιοκηλίδα, επιχειρούν χερσαίες δυνάμεις ενώ χρησιμοποιούνται και εναέρια μέσα του λιμενικού που περιπολούν τον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο του Σαρωνικού».
Ο γγ του υπουργείου Ναυτιλίας επισήμανε ότι η αντιμετώπιση όλων των περιστατικών είναι ικανοποιητική και επαρκής, καθώς για πρώτη φορά ενεργοποιείται σκάφος που έχει ειδικό απορρυπαντικό εξοπλισμό πιστοποιημένο από τον ευρωπαϊκό οργανισμό για την ασφάλεια στη θάλασσα EMSA που επιχειρεί στις πληγείσες περιοχές.
Σχετικά με το χρόνο που θα διαρκέσει η επιχείρηση απορρύπανσης, ο γγ δήλωσε ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη εκτίμηση, αλλά η εταιρεία καθαρισμού και όσοι άλλοι εμπλέκονται αναφέρουν περίπου σε ένα μήνα.
«Δεν ξέρουμε αυτή τη στιγμή την έκταση της θαλάσσιας μόλυνσης, αλλά όταν όταν έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία και γι αυτό θα είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε» ανέφερε.
Για ένα από τα μεγαλύτερα περιστατικά ρύπανσης που έχουν προκληθεί στη θάλασσα τα τελευταία χρόνια, έκανε λόγο από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Γιώργος Γαβρίλης, ενώ σε δηλώσεις του τόνισε, ότι έως στιγμής δεν είναι εμφανείς οι λόγοι και τα αίτια της βύθισης του πλοίου, καθώς δεν έχει προκύψει πρόσκρουση και δεν υπήρχε έντονη θαλασσοταραχή.
«Η επέκταση της ρύπανσης γίνεται με ταχύτητα που μας κάνει να ανησυχούμε. Ζητήσαμε από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να πάρουν όλα τα αναγκαία μέτρα και μέσα, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη ρύπανση της θάλασσας, η οποία απλώνεται σε όλη την ακτογραμμή και της Πειραϊκής και όχι μόνο» τόνισε ο κ. Γαβρίλης.
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι τον διαβεβαίωσαν πως έχουν χρησιμοποιηθεί όλα τα σύγχρονα μέσα και οι απαραίτητες αναγκαίες δυνάμεις για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το θέμα και πως η κατάσταση θα είναι διαχειρίσιμη τις επόμενες ημέρες.
Προανήγγειλε, επίσης, ότι η τοπική αυτοδιοίκηση θα συγκροτήσει ένα συντονιστικό όργανο το επόμενο διάστημα και θα επιχειρήσει με δικά της μέσα αυτοψία όλης της ακτογραμμής και στη βάση αυτών των διαπιστώσεων η περιφέρεια θα ζητά και νέα μέτρα αντιμετώπισης του σοβαρού αυτού σημαντικού προβλήματος ρύπανσης.