Στο πλαίσιο της υλοποίησης των μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση με στόχο την αποτελεσματική πάταξη της φοροδιαφυγής και την εξάλειψη πρακτικών παραοικονομίας, ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας και ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης συνυπέγραψαν την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), η οποία προβλέπει εκ βάθρων αναθεώρηση προηγούμενων ρυθμίσεων για την αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτα, καθώς και άλλες σύγχρονες μεθόδους πληρωμών (Δείτε τον πίνακα με τους σχετικούς ΚΑΔ, στο τέλος του άρθου).
Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2023, 00:30
Η ΚΥΑ ορίζει ότι οι σχετικές υποχρεώσεις έχουν άμεση ισχύ με εφαρμογή από την Πρωτοχρονιά, αλλά ανοίγει «παράθυρο» απόκρουσης των προστίμων μη συμμόρφωσης έως την 1η Μαρτίου 2024, υπό την προϋπόθεση ότι οι υπόχρεοι έχουν παραγγείλει -με αποδείξεις- έως τις 31 Ιανουαρίου το POS τους. Μετά, έρχονται πρόστιμα έως και 1.500 ευρώ ενώ σε χρόνο παράλληλο τρέχει και η υποχρέωση διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS, το αργότερο έως τις 29 Φεβρουαρίου 2024. Η επέκταση της υποχρεωτικής χρήσης POS αγγίζει 35 κλάδους. Μεταξύ αυτών, πωλητές σε υπαίθριες λαϊκές αγορές, περίπτερα, ψιλικατζίδικα, ταξί, ασφαλιστικές και διαφημιστικές εταιρείες, θέατρα, σινεμά και ευρύτερα υπηρεσίες θεάματος
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την νέα ΚΥΑ επεκτείνεται η υποχρέωση αποδοχής πληρωμής με κάρτα (χρεωστικές ή πιστωτικές) σε επιπλέον 35 (ΚΑΔ) κλάδους της ελληνικής οικονομίας.
Επίσης, οι επαγγελματίες σε όλους τους κλάδους λιανικής και παροχής υπηρεσιών σε καταναλωτές, από 1.1.2024 και εφεξής θα υποχρεούνται να αποδέχονται τόσο πληρωμές με κάρτες (χρεωστικές και πιστωτικές), όσο και υπηρεσίες άμεσης πληρωμής με μεταφορά χρηματικών ποσών μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών, όπως η υπηρεσία I.R.I.S. online payments.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Προτεραιότητά μας είναι ο περιορισμός της φοροδιαφυγής, η διευκόλυνση και η προστασία του καταναλωτή. Με την Κοινή Υπουργική Απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, επεκτείνεται η χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής προκειμένου να διευκολύνονται οι καταναλωτές στις συναλλαγές τους με τους εμπόρους και παράλληλα να ενισχυθεί η ασφάλεια των συναλλαγών. Η επέκταση της χρήσης των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής είναι κρίσιμη για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών, των συνεπών φορολογουμένων αλλά και των επιχειρήσεων, στο μέτρο που οι ηλεκτρονικές πληρωμές εξασφαλίζουν την ασφάλεια των συναλλαγών και τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα να επαναλάβω τη δέσμευση του Υπουργείου Ανάπτυξης για την αντιμετώπιση των παράνομων ενεργειών στην αγορά και την προάσπιση των συμφερόντων του καταναλωτή με κάθε μέσο που προσφέρει το νομοθετικό οπλοστάσιο της Πολιτείας».
Σχολιάζοντας την υπογραφή της ΚΥΑ ανάμεσα στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, και το Υπουργείο Ανάπτυξης, ο κ. Θεοχάρης επισήμανε: «Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με απόλυτη συνέπεια προς το στρατηγικό σχεδιασμό αλλά και τις προεκλογικές δεσμεύσεις της, προχωρά με αποφασιστικές πρωτοβουλίες στην εκστρατεία για την εξάλειψη της παραοικονομίας στη χώρα μας. Σήμερα, με την ΚΥΑ που υπογράψαμε με το Υπουργείο Ανάπτυξης, πραγματοποιούμε ένα κρίσιμης σημασίας βήμα για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Θεσμοθετώντας την υποχρέωση των επιχειρήσεων να αποδέχονται πληρωμές με κάρτες, IRIS κ.λπ. αφ’ ενός εκσυγχρονίζουμε το πεδίο των καθημερινών εμπορικών και καταναλωτικών δραστηριοτήτων. Αφ’ ετέρου όμως -και εδώ βρίσκεται η ουσία- αναβαθμίζουμε άρδην τη διαφάνεια και την ασφάλεια των συναλλαγών, καθιστώντας ασφυκτικά πλέον τα περιθώρια για τη φοροδιαφυγή, η οποία ευδοκιμεί με τη χρήση χρήματος σε φυσική μορφή».
Η ΚΥΑ είναι άμεσης εφαρμογής για την επέκταση της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών στο σύνολο της αγοράς. Επίσης, σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, η απόφαση ορίζει ότι για το χρονικό διάστημα από 01.02.2024 έως και 01.03.2024 αναστέλλεται κατ’ εξαίρεσιν η επιβολή προστίμου στους νέους υπόχρεους, εφόσον αποδεδειγμένα έχουν προμηθευτεί τερματικά αποδοχής καρτών έως και 31.01.2024 και τελούν εν αναμονή για την εγκατάστασή του στην επιχείρησή τους.
Σημειώνεται, τέλος, ότι από τους δικαιούχους πληρωμής με ηλεκτρονικά μέσα βάσει της ΚΥΑ εξαιρούνται α) τα άτομα με αναπηρία όρασης με πιστοποιημένο ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω, και β) τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης προϊόντων έως και την 31.12.2024.
Ύψος και διαδικασία επιβολής κυρώσεων για παραβάσεις σχετικά με την αποδοχή πληρωμών με κάρτα ή άλλα μέσα πληρωμής
1. Σε όποιον παραβιάζει το άρθρο 1 και την παρ. 2 του άρθρου 8 επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.
2. Τα πρόστιμα επιβάλλονται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της Υπηρεσίας στην οποία
υπάγονται τα ελεγκτικά όργανα που διαπίστωσαν την παράβαση. Σε περίπτωση που η υπηρεσία στην οποία υπάγονται τα ελεγκτικά όργανα δεν είναι αρμόδια για την επιβολή κύρωσης, τα πρόστιμα επιβάλλονται με απόφαση αρμοδίου οργάνου της Υπηρεσίας που είναι αρμόδια για την επιβολή κύρωσης, στην οποία διαβιβάζεται η σχετική έκθεση ελέγχου. Τα ελεγκτικά όργανα υποχρεούνται να υποβάλουν εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία διαπίστωσης τέλεσης της παράβασης τις σχετικές εκθέσεις στην Υπηρεσία τους. Η απόφαση επιβολής προστίμου εκδίδεται αφού ζητηθεί ακρόαση του διοικούμενου κατά το άρθρο 6 του ν. 2690/1999 (Α’ 45), και κοινοποιείται αμελλητί στον παραβάτη.
3. Τα διοικητικά πρόστιμα της παρούσας εισπράττονται, σύμφωνα με το ν. 4978/2022 (Α΄ 190), περί Κώδικα είσπραξης δημοσίων εσόδων, και αποδίδονται, με την επιφύλαξη της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 2946/2001, (Α’ 224), στον κρατικό προϋπολογισμό.
4. Η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου της παρούσης υπόκειται σε ενδικοφανή
προσφυγή εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της, η οποία ασκείται ενώπιον του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου, εφόσον οι διοικητικές κυρώσεις έχουν εκδοθεί από την
Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) του Υπουργείου Ανάπτυξης και ενώπιον του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στην περιφέρεια του οποίου διαπιστώθηκε η παράβαση, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την κατάθεση της προσφυγής.
5. Η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής υπόκειται σε προσφυγή ενώπιον του
Διοικητικού Πρωτοδικείου του τόπου όπου εδρεύει το όργανο που εξέδωσε την απόφαση
επιβολής προστίμου, μέσα στην προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 2717/1999 (Α’ 97), περί Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας.
6. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού προστίμου της παρ. 1 του παρόντος άρθρου μειώνεται στο ήμισυ αν:
α) Ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της
σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής της παρ. 4, προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου.
β) Ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή
διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει η χρήση τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών, μέσων πληρωμής με κάρτα και μέσων πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό
Ύψος και διαδικασία επιβολής κυρώσεων για παραβάσεις σχετικά με τη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού
1. Για τη μη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού στο διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε.,
επιβάλλεται στους υπόχρεους του άρθρου 1 διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων (1.000) ευρώ. Η μη υποβολή δήλωσης διόρθωσης, προς συμμόρφωση, από τους υπόχρεους, στις περιπτώσεις απενεργοποίησης Επαγγελματικού Λογαριασμού κατ’ εφαρμογή των παρ. 4 και 5 του άρθρου 4, νοείται ως μη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού και επιφέρει το πρόστιμο του προηγούμενου εδαφίου.
2. Για την υποβολή δήλωσης επαγγελματικού λογαριασμού στον διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε. πέραν των προθεσμιών που ορίζονται στις παρ. 1 και 7 του άρθρου 4 επιβάλλεται στους υπόχρεους διοικητικό πρόστιμο ύψους εκατό (100) ευρώ.
3. Τα πρόστιμα της παρούσας παραγράφου επιβάλλονται από τον Προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. που είναι αρμόδιος για την παραλαβή της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του υπόχρεου, κοινοποιούνται στον υπόχρεο κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 4987/2022 (Α΄ 206) και εισπράττονται σύμφωνα με το ν. 4978/2022 (Α΄ 190), περί Κώδικα είσπραξης δημοσίων εσόδων.
Μεταβατικές διατάξεις
1. Για τους δικαιούχους πληρωμής του άρθρου 1 ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία
συμμόρφωσης για την αποδοχή όλων των μέσων πληρωμής η 31.01.2024.
2. Οι υπόχρεοι με ΚΑΔ του άρθρου 1 που ήδη υποχρεούνταν να διαθέτουν τερματικά αποδοχής καρτών ή/και επαγγελματικό λογαριασμό κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας, συνεχίζουν να έχουν την υποχρέωση αυτή.
3. Οι υπόχρεοι με ΚΑΔ του άρθρου 1 που δεν υποχρεούνταν και δεν διέθεταν τερματικά
αποδοχής καρτών ή/και επαγγελματικό λογαριασμό κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της
παρούσας, υποχρεούνται στην προμήθεια και θέση σε λειτουργία τερματικών αποδοχής καρτών, καθώς και στην δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4 της παρούσας, από 01.01.2024. Κατ’ εξαίρεση, ορίζεται ότι για το χρονικό διάστημα από 01.02.2024 έως και 01.03.2024, αναστέλλεται η επιβολή προστίμου του άρθρου 5 της παρούσας στους υπόχρεους του προηγούμενου εδαφίου, εφόσον αποδεδειγμένα έχουν καταθέσει νόμιμα σχετικό αίτημα για την προμήθεια τερματικού αποδοχής καρτών ως και 31.01.2024 και αναμένουν την εγκατάστασή του.
4. Ως υπόχρεοι της παρ. 3 λογίζονται ιδίως οι δικαιούχοι πληρωμής της περ. γ’ του άρθρου 62 του ν. 4446/2016 που λειτουργούν με Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.), που
περιλαμβάνονται στον ακόλουθο Πίνακα:
ΚΑΔ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
47.11 Λιανικό εμπόριο σε μη εξειδικευμένα καταστήματα που πωλούν κυρίως τρόφιμα, ποτά
ή καπνό
47.19 Άλλο λιανικό εμπόριο σε μη εξειδικευμένα καταστήματα
47.29 Λιανικό εμπόριο άλλων τροφίμων σε εξειδικευμένα καταστήματα
47.81 Λιανικό εμπόριο τροφίμων, ποτών και καπνού, σε υπαίθριους πάγκους και αγορές
47.82 Λιανικό εμπόριο κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ενδυμάτων και υποδημάτων, σε
υπαίθριους πάγκους και αγορές
47.89 Λιανικό εμπόριο άλλων ειδών σε υπαίθριους πάγκους και αγορές
47.99 Άλλο λιανικό εμπόριο εκτός καταστημάτων, υπαίθριων πάγκων ή αγορών
49.32 Εκμετάλλευση ταξί
64.91 Χρηματοδοτική μίσθωση (leasing)
65.11 Ασφάλειες ζωής
66.12 Δραστηριότητες σχετικές με συναλλαγές συμβάσεων χρεογράφων και αγαθών
66.19 Άλλες δραστηριότητες συναφείς προς τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, με εξαίρεση
τις ασφαλιστικές δραστηριότητες και τα συνταξιοδοτικά ταμεία
66.21 Αξιολόγηση κινδύνων και ζημιών
66.22 Δραστηριότητες ασφαλιστικών πρακτόρων και μεσιτών
66.29 Άλλες δραστηριότητες συναφείς προς τις ασφαλίσεις και τα συνταξιοδοτικά ταμεία
66.30 Δραστηριότητες διαχείρισης κεφαλαίων
68.10 Αγοραπωλησία ιδιόκτητων ακινήτων
70.21 Δραστηριότητες δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας
73.11 Διαφημιστικά γραφεία
73.12 Παρουσίαση στα μέσα ενημέρωσης
73.20 Έρευνα αγοράς και δημοσκοπήσεις
77.35 Ενοικίαση και εκμίσθωση εξοπλισμού αεροπορικών μεταφορών
77.40 Εκμίσθωση πνευματικής ιδιοκτησίας και παρεμφερών προϊόντων, με εξαίρεση τα έργα
με δικαιώματα δημιουργού
78.10 Δραστηριότητες γραφείων εύρεσης εργασίας
78.20 Υπηρεσίες γραφείων εύρεσης προσωρινής απασχόλησης
78.30 Άλλες υπηρεσίες διάθεσης ανθρώπινου δυναμικού
82.20 Δραστηριότητες τηλεφωνικών κέντρων
82.30 Οργάνωση συνεδρίων και εμπορικών εκθέσεων
85.42 Τριτοβάθμια εκπαίδευση
85.52 Πολιτιστική εκπαίδευση
85.60 Εκπαιδευτικές υποστηρικτικές δραστηριότητες
90.01 Τέχνες του θεάματος
90.04 Εκμετάλλευση αιθουσών θεαμάτων και συναφείς δραστηριότητες
91.01 Δραστηριότητες βιβλιοθηκών και αρχειοφυλακείων
95.23 Επιδιόρθωση υποδημάτων και δερμάτινων ειδών