Τη σημασία της επέκτασης του Μετρό στα δυτικά της Θεσσαλονίκης, ενός έργου που συνολικά καλύπτει δύο σημαντικές πολιτικές παραμέτρους, της κλιματικής αλλαγής για τη μείωση των εκπομπών άνθρακος και των μεγάλων αλλαγών που πρέπει να γίνουν για την ατμοσφαιρική ρύπανση, υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, στη διάρκεια της διαβούλευσης που ξεκίνησε σήμερα η Αττικό Μετρό με τους φορείς.
Επικροτώντας την πρωτοβουλία της Αττικό Μετρό για την επέκταση του μετρό στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης, ο κ. Φάμελλος, υπογράμμισε τη σπουδαιότητα ισότιμης πρόσβασης σε όλους τους κατοίκους της πόλης, ενώ τόνισε και την ανάγκη να προστατευθεί το περιβάλλον στη χώρα, που, όπωε είπε, αποτελεί ένα από τα καλύτερα σε όλη την Ευρώπη.
Με τη φράση η “Θεσσαλονίκη αλλάζει”, η υπεύθυνη του πρωθυπουργικού γραφείου, Κατερίνα Νοτοπούλου, τόνισε ότι το έργο του μετρό αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων της πόλης, ενώ αναφερόμενη στον σχεδιασμό για επέκτασή του στα δυτικά, σημείωσε ότι “οι περιοχές αυτές ήταν ξεχασμένες για πολλά χρόνια από την πολιτεία, τη στιγμή που όλοι δικαιούνται μείωση του κόστους και του χρόνου των μετακινήσεών τους”.
Ενιαία κυκλική γραμμή προτείνει η Αττικό Μετρό.
Τη λύση ενιαίας κυκλικής γραμμής, που θα συνδέει με εννέα σταθμούς και δίδυμες σήραγγες, σε μήκος 22 χιλιομέτρων συνολικά, τις δύο δυτικές επεκτάσεις προς Κορδελιό – Εύσμο και προς Νεάπολη – Σταυρούπολη, προτάσσει για τη δυτική Θεσσαλονίκη, η Αττικό Μετρό, όπως τονίστηκε στη διάρκεια της σημερινής συνάντησης εργασίας που έγινε, με τη συμμετοχή εκπροσώπων αρμόδιων φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Δείτε το χάρτη σε μορφή pdf (4,62 MB)
Υπογραμμίζεται, ότι τον αρχικό πρώτο σχεδιασμό της Αττικό Μετρό, για την επέκταση του Μετρό στις περιοχές δυτικά της Θεσσαλονίκης, παρουσίασαν με τις τοποθετήσεις τους ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε, Γιάννης Μυλόπουλος, ο διευθυντή Στρατηγικής Ανάπτυξης της εταιρείας, Νικόλαος Μπούσουλας και ο διευθυντής Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης. Βάσει αυτού, η επέκταση του μετρό στα δυτικά θα αφορά σε εννέα σταθμούς και δίδυμες σήραγγες μονής κατεύθυνσης, που συνολικά θα διανύουν 22 χλμ, ενώ μελλοντικά ενδέχεται να διασυνδεθεί με τον Δυτικό Προαστιακό Θεσσαλονίκης του ΟΣΕ.
Βάσει των όσων ανέφεραν οι τρεις εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό, έχουν ολοκληρωθεί οι γεωλογικές και γεωτεχνικές έρευνες στην οδό Λαγκαδά και για τη γραμμή προς Πολίχνη, ενώ σε εξέλιξη είναι αυτές για την κατεύθυνση προς Κορδελιό – Εύοσμο. Εντός των επόμενων μηνών, Αττικό Μετρό θα τεκμηριώσει τον σχεδιασμό της λύσης που προτείνει και εντός του 2018 θα προκηρύξει τη σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες,που αφορούν την αρχαιολογική έρευνα και τις μετακινήσεις των δικτύων κοινής ωφελείας.
Επίσης, για την επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο, ο κ. Μυλόπουλος, επισήμανε ότι μαζί με την επέκταση προς τα δυτικά, σχεδιάζεται να γίνει και η επέκταση προς το “Μακεδονία”, υπογραμμίζοντας ότι δεν συζητείται δημόσια γιατί θα είναι κυρίως υπέργειο. Ανέφερε, ότι σχεδιάζεται η επέκταση προς το “Μακεδονία” να είναι υπόγεια, από την Μίκρα έως το ύψος της Ανωτέρας Σχολής Πολέμου, στη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής να είναι στο επίπεδο της οδού και να υπερυψώνεται στο ύψος του ΙΚΕΑ και μέχρι το αεροδρόμιο. Η λύση του αεροδρομίου, σύμφωνα με τον κ. Μπούσουλα, αναμένεται να είναι έτοιμη μετά το καλοκαίρι, ως προς τις βασικές τεχνικές της παραδοχές.
Τη στήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και στο νέο εγχείρημα της Αττικό Μετρό για επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης στα Δυτικά, εξέφρασε από την πλευρά του ο περιφερειάρχης, Απόστολος Τζιτζικώστας, λέγοντας ωστόσο δεν θα πρέπει να τοποθετηθούν λαμαρίνες εάν δεν εξασφαλιστεί το ποσό, ύψους άνω 1 δισ. ευρώ, που απαιτείται για την υλοποίηση του project. “Είναι αστείο να συζητάμε για ένα έργο ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, έχοντας εξασφαλισμένα μόλις 30 εκατ. ευρώ”, είπε ο κ. Τζιυζικώστας, ενώ, μεταξύ άλλων, ζήτησε να κοστολογηθεί το έργο επέκτασης του μετρό στα δυτικά και από ανεξάρτητο ελεγκτή, ώστε – όπως είπε – να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των μεγάλων εκπτώσεων από πλευράς εργολάβων. Επιπλέον, σημείωσε, ότι όταν το Project μπει σε γραμμή αφετηρίας, αυτό να “τρέξει” με εργαζόμενους που θα προσληφθούν από τους όμορους δήμους.
“Κανένα έργο δεν κατασκευάζεται, χωρίς να το σχεδιάσεις, Για να πας να ζητήσεις χρήματα, πρέπει να παρουσιάσεις το φάκελο της μελέτης και, για να το κάνεις αυτό, πρέπει να γίνουν οι πρόδρομες εργασίες, ότι δηλαδή κάνουμε τώρα. Πως θα πείσεις χωρίς το φάκελο;Δεν πάμε να κάνουμε το έργο της επέκτασης του μετρό στα δυτικά με 30 εκατ. ευρώ”, τόνισε ο κ. Μυλόπουλος, απαντώντας στην περιφερειάρχη, προσθέτοντας ότι θα βρεθούν πόροι από τα κοινοτικά ταμεία, καθώς – όπως υπογράμμισε “η επόμενη εποχή θα είναι η εποχή των σιδηροδρόμων, αστικών και υπεραστικών και ήδη υπάρχει θετική διάθεση από πλευράς Ευρώπης”.
Ο μητροπολίτης Νεαπόλεως – Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, δήλωσε ότι το πληθυσμιακό μέγεθος της δυτικής Θεσσαλονίκης ανέρχεται σε 400.000-420.000 κατοίκους, ενώ επέμεινε ότι το Μετρό θα πρέπει να εξασφαλίσει την πρόσβαση στις συγκοινωνίες, ισότιμα, και στους κατοίκους των δυτικών συνοικιών, ενώ εξέφρασε την ανησυχία του για την χρηματοδότηση του έργου.
Στο μεταξύ, σε αντιπαράθεση βρέθηκαν ο κ. Τζιτζικώστας και η προϊσταμένη της Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, Πολυξένη Αδάμ – Βελένη, καθώς ο περιφερειάρχης αναρωτήθηκε για πιο λόγο δεν απασχολούνται σε τρεις βάρδιες οι αρχχαιολόγοι που εργάζονται στα εργοτάξια του μετρό. Η κ. Βελένη, επικαλέστηκε σοβαρούς επιστημονικούς λόγους – που όπως ανέφερε – απαγορεύουν τη λειτουργία των συνεργείων σε τρεις βάρδιες.
Τι είπαν οι φορείς
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, υποστήριξε ότι η διαβούλευση με τους φορείς, όπως άλλωστε προβλέπει η νομοθεσία, θα έχει σημασία μετά την εκπόνηση της περιβαλλοντικής μελέτης, ενώ την εξαρχής συμπερίληψη στο σχεδιασμό της επέκτασης του μετρό στα δυτικά, μετά το σταθμό “Πολίχνη”, προς Ευκαρπία και Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, ζήτησε από την πλευρά του ο δήμαρχος Παύλου Μελά, Δημήτρης Δεμουρτζίδης.
Ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου, Αστέριος Γαβότσης, κατέθεσε το αίτημα της χωροθέτησης κάποιου από τους βορειότερους σταθμούς, σε σημείο που να εξυπηρετεί και την μετακίνηση, με άλλα μέσα προς την περιοχή του, ενώ ο αντιδήμαρχος Νεάπολης – Συκεών, Αντώνης Σαουλίδης, επισήμανε ότι η Δυτική Γραμμή, δεν θα εξυπηρετεί το βόρειο τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος και ζήτησε να γίνει διακλάδωση, πιθανώς κατά μήκος των οδών Βενιζέλου και Ανδρέα Παπανδρέου, ώστε να φτάσει το Μετρό στο Νοσοκομείο Παπανικολάου.
Τις επιφυλάξεις του για την δυνατότητα υλοποίησης του έργου, εξέφρασε ο πρόεδρος της ΠΕΔ K. Mακεδονίας, Λάζαρος Κυρίζογλου, υπογραμμίζοντας ότι η εκτέλεση της επέκτασης προαπαιτεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, αλλά και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, χαρακτήρισε απολύτως απαραίτητη και αναγκαία την επέκταση του μετρό προς τα δυτικά και τόνισε ότι εάν αυτή συνδυαστεί με τραμ “θα είναι ακόμη καλύτερα”.
Μεταξύ άλλων, τη σύσκεψη χαιρέτισαν, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Στέλιος Παππάς, ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ, Κωνσταντίνος Αμπατζάς και εκπρόσωποι άλλων παραγωγικών φορέων της πόλης.
Ε.Α.
Ανακοίνωση της Διοικούσας Επιτροπής ΝΔ για την επέκταση του μετρό δυτικά
“Προσχηματική” χαρακτηρίζει η Διοικούσα Επιτροπή ΝΔ Θεσσαλονίκης, τη σημερινή διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε με θέμα την επέκταση της γραμμής του μετρό σε δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης. Η διαβούλευση πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της “Αττικό Μετρό” και με τη συμμετοχή δημάρχων και εκπροσώπων φορέων της πόλης.
“Χωρίς εξασφαλισμένους πόρους δεν πρόκειται να προλάβουν να κάνουν τίποτα δυτικά”, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Διοικούσα Επιτροπή η οποία καταγγέλλει ότι η διαβούλευση έγινε για “επίτευξη πολιτικών στόχων” και “προσωπικών φιλοδοξιών”.
Υπογραμμίζει, ότι το μετρό θα επεκταθεί δυτικά όχι από την κυβέρνηση, αλλά – όπως αναφέρει – από τις κοινωνικές και πολιτικές εκείνες δυνάμεις που πάντοτε πίστευαν στην κατασκευή του έργου. “…Αυτές οι κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις, εμπιστεύονται καθημερινά όλο και περισσότερο τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία”, καταλήγει η ανακοίνωση της διοικούσας.