Χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση βρίσκεται από το Σάββατο το νησί της Σαμοθράκης, «λόγω μηχανολογικού προβλήματος (θραύση βαλβίδας δεξιάς κύριας μηχανής)», του Ε/Γ-Ο/Γ “ΣΑΟΝΗΣΟΣ”, όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της η πλοιοκτήτρια εταιρία SAOS FERRIES.
Δύο μέρες μετά την ματαίωση των δρομολογίων, ο δήμαρχος του ακριτικού νησιού Θανάσης Βίτσας, μιλά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για την αγωνιώδη προσπάθεια της δημοτικής αρχής να «απεγκλωβίσει τους ένθεν και εκείθεν σε Σαμοθράκη και Αλεξανδρούπολη», κατοίκους και επισκέπτες. Εκφράζει την έκπληξή του για την εκδήλωση μηχανικής βλάβης στο πλοίο, που μετά από επισταμένους ελέγχους δρομολογήθηκε στην εν λόγω γραμμή μόλις στα τέλη Μαρτίου, και υπογραμμίζει την απουσία των δύο ταχύπλοων που αδειοδοτήθηκαν πέρυσι το καλοκαίρι για την ενίσχυση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με το νησί.
«Δυστυχώς, το ακτοπλοϊκό πρόβλημα, με διαφορετικές μορφές, ήταν πάντα ζήτημα στην ημερήσια διάταξη των προβλημάτων μας», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Σαμοθράκης, Αναγνωρίζει πως «μία σειρά πολλών παραγόντων και ευθυνών, μας οδηγούν σ’ ένα αδιέξοδο με πολύ σημαντικές και κακές συνέπειες για τον τόπο, για το νησί». Διευκρινίζει πως οι συνέπειες δεν αφορούν «μόνο τη σημερινή δυσκολία των εγκλωβισμένων που πρέπει άμεσα ν’ απεγκλωβιστούν, που πρέπει να μετακινηθούν… Σ’ αυτή την εποχή, η οποία είναι μεγάλου οικονομικού ενδιαφέροντος, δεν μπορούμε να ‘χουμε απρόβλεπτες καταστάσεις αυτού του είδους. Πρέπει να υπάρχει μια ομαλότητα, μία συνέπεια και μία εξυπηρέτηση, ώστε να μπορεί να αναβλέψει οικονομικά το νησί, το οποίο ήδη ζει δύσκολες οικονομικές καταστάσεις για μια σειρά από λόγους που είναι γνωστοί… Ένα νησί που παρουσιάζεται πολλές φορές με προβλήματα τα οποία είναι αποτρεπτικά για τον υποψήφιο επισκέπτη», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Βίτσας.
Ο δήμαρχος δηλώνει αιφνιδιασμένος από την ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρίας για τη σημαντική βλάβη στο ΣΑΟΝΗΣΟΣ «Γιατί είναι ένα πλοίο που βγήκε από ελέγχους και συνεργεία πρόσφατα, έχει ένα μήνα που κάνει δρομολόγια και βέβαια εκδηλώθηκε ζημιά σ’ έναν τομέα στον οποίο δεν γνωρίζαμε εκ των προτέρων ότι ήταν από τους πολλούς προβληματικούς που θα ‘πρεπε να λυθούν σε σχέση με τα πολλά προβλήματα του περσινού καλοκαιριού… Δεν θα ‘πρεπε να υπάρχει το πρόβλημα και δεν θα ‘πρεπε να εκδηλωθεί τουλάχιστον τόσο σύντομα σε ένα πλοίο που κάνει ένα δρομολόγιο την ημέρα. Εάν αύριο χρειαστεί να κάνει περισσότερα, τι θα κάνει; Πόσο μπορεί να ‘μαστε σίγουροι;» διερωτάται ο κ. Βίτσας, συμπληρώνοντας πως «για άλλη μια φορά πληρώνει η Σαμοθράκη τις συνέπειες».
Αναφορικά με τις ενέργειες της δημοτικής Αρχής, ο κ. Βίτσας τονίζει πως «από το πρωί του Σαββάτου που βγήκε η ανακοίνωση όπου πιστοποιήθηκε η σημαντικότητα της βλάβης, είμαστε σε συνεχή τηλεφωνική επαφή με τον υφυπουργό Ναυτιλίας κ. Σαντορινιό. Θα υπάρξει τηλεφωνική επικοινωνία και με τον υπουργό και θα φτάσει όσο ψηλά χρειάζεται το θέμα, για να εκτονωθεί η δυσάρεστη κατάσταση που δημιουργήθηκε, για άλλη μια φορά, στο νησί μας… Εργαζόμαστε σ’ αυτή την κατεύθυνση εντατικά, αδιάλειπτα, όλο το 24ωρο. Όλοι πρέπει ν’ αναλάβουν τις ευθύνες τους, είτε αυτή είναι η εταιρία, είτε είναι το υπουργείο, ή οποιοσδήποτε άλλος παράγοντας εμπλέκεται στο συγκεκριμένο ζήτημα. Επιδιώκουμε λύσεις σήμερα, δεν υπάρχει δυνατότητα αναβολής για αύριο. Τα πράγματα είναι οριακά. Υπάρχει κόσμος με σοβαρότατα προβλήματα υγείας, προμήθειας αγαθών, φαρμάκων και πρέπει να υπάρξει σήμερα μια εκτόνωση της κατάστασης – και από αύριο, ένας προγραμματισμός αντικατάστασης».
«Από χθες αναζητούσαμε κατάλληλα πλοία και νομίζω ότι εκεί είναι και η ρίζα του προβλήματος του λιμανιού μας, που δεν μπορεί οποιοδήποτε πλοίο να το προσεγγίσει. Υποδείξαμε στο υπουργείο πλοία, τα οποία γνωρίζουμε ότι είναι δρομολογημένα, για να βοηθήσουμε στην αναζήτηση. Η απάντηση βέβαια που είναι λογική, είναι ότι η αποχώρησή τους από τα ήδη προγραμματισμένα δρομολόγια θα δημιουργήσει πρόβλημα σε κάποιους άλλους επιβάτες σε κάποιες άλλες περιοχές», εξηγεί ο κ. Βίτσας.
Ο δήμαρχος Σαμοθράκης αναφέρεται και στο αίτημα προς την SAOS FERRIES για δρομολόγηση του ταχύπλοου «ΖΕΦΥΡΟΣ», «που θα πρεπε να ναι δρομολογημένο σήμερα, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της εταιρίας από το Πάσχα, αλλά μας απάντησε ότι αυτό δεν είναι εφικτό, δεν μπορεί να γίνει τώρα». Διερωτάται, «πώς από την περσινή προοπτική του παραδείσου, των πολλών πλοίων και ταχύπλοων, βρεθήκαμε σ’ αυτή τη δύσκολη κατάσταση, πώς απ’ τον παράδεισο βρεθήκαμε στη σημερινή κόλαση. Πέρυσι το καλοκαίρι υπήρχε η ευφορία, η ανυπομονησία ενός μεγάλου αριθμού πλοίων. Πού είναι αυτά τα πλοία σήμερα; Το «ΖΕΦΥΡΟΣ» δεν είναι δρομολογημένο, το δε «ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ» (που επίσης αδειοδοτήθηκε πέρυσι στην ίδια γραμμή) μάθαμε ότι πουλήθηκε. Ήδη υπάρχει θέμα στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για απεμπλοκή από τα δρομολόγιά του, τα εγκεκριμένα για τη Σαμοθράκη, και αυτή η εταιρία δεν έβγαλε ούτε μία επίσημη ανακοίνωση, ούτε μια επιστολή στο Δημοτικό Συμβούλιο, να μας ενημερώσει για ποιους λόγους αποχώρησαν».
«Φοβάμαι ότι χρησιμοποιηθήκαμε για άλλη μια φορά για σχεδιασμούς άλλους. Δηλαδή χρησιμοποίησαν το πρόβλημα της Σαμοθράκης για να δρομολογήσουν ένα πλοίο που μέσα σε μήνες το πήραν πριν καν δοκιμαστεί. Ούτε μία σεζόν δεν έβγαλε.
Εγώ δεν υποστηρίζω την άποψη ότι θα πρέπει μια εταιρία να λειτουργεί προβληματικά οικονομικά, πρέπει να ναι υγιής, όχι όμως πριν ολοκληρωθεί ο κύκλος πειραματισμού δοκιμής. Αποχωρεί, εξαφανίζεται και μάλιστα «κρυφά». Το μάθαμε ότι έφυγε, ανακοίνωση δεν υπήρξε. Ξέρετε πόσες ανακοινώσεις και πόσες δηλώσεις ήρθαν πέρυσι στο Δημοτικό Συμβούλιο για βοήθεια; Βοηθήσαμε πάρα πολύ, γιατί εμείς θα βοηθούσαμε οποιαδήποτε εταιρία θέλει να δρομολογήσει πλοίο στη Σαμοθράκη. Και όμως απ’ αυτόν τον παράδεισο τον περσινό, βρεθήκαμε σήμερα να ‘χουμε εγκλωβισμένο κόσμο λόγω απουσίας πλοίου».
Ο κ. Βίτσας εκφράζει την ανησυχία του και για τις συνέπειες των προβλημάτων της ακτοπλοϊκής σύνδεσης στην οικονομία του νησιού. «Όταν ένας τόπος είναι προβληματικός στη συγκοινωνία του, αυτό δουλεύει σαν αποτρεπτικός παράγοντας. Βεβαίως έχει και άμεσα αποτελέσματα και μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα κακές επιπτώσεις, η ύπαρξη ενός διαρκούς και ανοιχτού, με διαφορετικές κάθε φορά μορφές, προβλήματος. Δεν μπορεί να σηματοδοτούμε προς τον έξω κόσμο, εκτός Σαμοθράκης, ότι συνεχώς είμαστε μ’ ένα πρόβλημα και σ’ αυτό τον τομέα. Δυστυχώς είμαστε ένας τόπος που δεν έχει λύσει διαχρονικά κανένα πρόβλημα, γιατί ποτέ δεν αναζητήθηκε η ρίζα του προβλήματος. Πάντα πυροσβεστικά και κάτω από την πίεση του κόσμου».
Τέλος, ο δήμαρχος Σαμοθράκης, διευκρινίζει πως «δεν είναι ο δήμος υπεύθυνος για τα πλοία. Ο δήμος ενδιαφέρεται για το τοπικό συμφέρον, κάνει ό,τι είναι δυνατό και μάλιστα χωρίς τυμπανοκρουσίες και χωρίς καλλιέργεια δημόσιας εικόνας, χωρίς δημοσιότητα. Γιατί πιστεύω, ότι άλλο να δουλεύεις κι άλλο να φαίνεται ότι δουλεύεις. Προτιμώ το πρώτο. Μία επιστολή και τέλειωσε, έκανα τη δουλειά μου …. Επιτέλους, ας ενδιαφερθούμε για την ουσία και όχι για το φαίνεσθαι, γιατί το φαίνεσθαι δεν λύνει προβλήματα».