Οι σημαντικές προοπτικές που δημιουργούνται με την ανάπτυξη τουριστικών προϊόντων για την ομάδα ταξιδιωτών που είναι άνω των 55 ετών και πώς αυτές μπορούν να συνδράμουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ήταν οι θεματικοί άξονες γύρω από τους οποίους κινήθηκαν οι παρουσιάσεις στο συνέδριο που διεξάγεται στο πλαίσιο της 34ης Philoxenia με θέμα «Τουρισμός 55+ Μοχλός ανάπτυξης για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου», υπό την συνδιοργάνωση της ΔΕΘ-Helexpo και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ)
Κοινό συμπέρασμα των ομιλητών ήταν ότι τα άτομα αυτής της ηλικιακής ομάδας ταξιδεύουν περισσότερο, έχουν περισσότερο χρόνο, μεγαλύτερη ταξιδιωτική εμπειρία, υψηλότερο budget και είναι πιο απαιτητικοί.
Όπως ανέφερε η γεροντολόγος, σύμβουλος ασημένιου τουρισμού branding και marketing τόπου Στέλλα Τσαρτσαρα, η αντίληψη της ηλικίας είναι υποκειμενική πράγμα που καθορίζει τις επιλογές του τουρίστα 55+ και σχετίζονται με την κατάσταση της υγείας του. «Αυτό οι επαγγελματίες πρέπει να το καταλάβουν, είπε, για να τελειοποιήσουν τα προϊόντα τους». «Η ομάδα ηλικίας 55 με 65 ετών για παράδειγμα, δεν θέλουν να θεωρούνται ηλικιωμένοι και ούτε να αντιμετωπίζονται ως τέτοιοι. Η δεκαετία 65-75 αφορά τον τουρισμό ευζωίας ενώ οι ηλικίες 75-85 ετών εντάσσονται σε αυτό που καλείται γηριατρικός τουρισμός», πρόσθεσε. «Οι άνθρωποι αυτών των ηλικιών έχουν διαφορετικές ανάγκες αλλά αυτό που απαιτείται δεν είναι οι υποδομές, όσο ο συντονισμός των υπηρεσιών», σημείωσε η κ. Τσαρτσαρα.
«Ειδικά οι τουρίστες άνω τον 75 ετών δεν επιθυμούν να αντιμετωπίζεται το γήρας ως αρρώστια», είπε.
Έχει σημασία επομένως, οι επαγγελματίες να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη αυτήν την επιθυμία τους, διότι ο λόγος τους «μετράει». Καθώς το γκρουπ με χρόνιες παθήσεις είναι το μεγαλύτερο σε δαπάνες, όπως είπε ο Ιβορ Αμπροζ (Ivor Ambrose) διευθυντής του Ευρωπαϊκού δικτύου για τον προσβάσιμο Τουρισμό με έδρα το Βέλγιο.
Υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες στις μεγαλύτερες ηλικίες αλλά εκείνο το οποίο είναι άκρως σημαντικό κατά την άποψη της Sabine Switalla, Σύμβουλο ανάπτυξης, Τουρισμού και Προορισμών, που δραστηριοποιείται στο νησί της Ρόδου είναι οι υπηρεσίες. «Η Ελλάδα, όπως ανέφερε, ξεχωρίζει για την ποιότητα ζωής που παρέχει, την ασφάλεια και τη διατροφή» «Με ένα σωστό σχεδιασμό και την ανάπτυξη στρατηγικής μπορεί να γίνει προορισμός για τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας», σημείωσε.
Η προσέλκυση ταξιδιωτών από το προαναφερθέν ηλιακό γκρουπ, μπορεί να συμβάλει και στις προσπάθειες που γίνονται για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, καθώς οι άνθρωποι των ηλικιών 55+ ταξιδεύουν και εκτός των περιόδων αιχμής. Όπως ανέφερε ο σύμβουλος τουρισμού Γιώργος Δρακόπουλος για να υπάρξει τουρισμός όλο το χρόνο πρέπει να αναπτυχθεί το τουριστικό προϊόν. Η πιο ρεαλιστική προσέγγιση, όπως σημείωσε, είναι να αυξήσουμε στα επόμενα τρία χρόνια την τουριστική περίοδο (Μάρτιος-Οκτώβριος) κατά μία εβδομάδα στην αρχή και στο τέλος. «Αυτός είναι ένας στόχος που μπορούμε να επιτύχουμε, αν δουλέψουμε προς αυτήν την κατεύθυνση», πρόσθεσε.
Η Ελλάδα μπορεί και έχει τις δυνατότητες να προσφέρει τεράστια ποικιλία στα θεματικά προϊόντα τουρισμού και μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του ηλικιακού γκρουπ άνω των 55 ετών, όπως ανέφερε κατά τον χαιρετισμό του στην έναρξη του συνεδρίου ο Γενικός Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Γιώργος Τζιάλλας. «Είναι τουρίστες με περισσότερα έσοδα και μεγαλύτερη ημερήσια δαπάνη και μπορούν να ταξιδέψουν σε όλη τη διάρκεια του χρόνου», πρόσθεσε. Επεσήμανε επίσης ότι έχει ολοκληρωθεί το πρώτο στην Ελλάδα συνολικό σχέδιο νόμου για το θεματικό τουρισμό, το οποίο κατατίθεται άμεσα προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ-Helexpo, Κυριάκος Ποζρικίδης χαρακτήρισε την 55+ τουριστική αγορά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, σημειώνοντας πως η χώρα μας πρέπει να τοποθετηθεί εγκαίρως σε αυτή, για να μην χάσει μια ευκαιρία που θα μπορούσε να οδηγήσει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ενώ ο πρόεδρος της ΠΟΞ Γρηγόρης Τάσιος αναφέρθηκε στην υπεραξία που μπορούν να δώσουν στον τουρισμό οι 55+ τουρίστες, Γρηγόρης Τάσιος, τονίζοντας πως οι άνθρωποι αυτών των ηλικιών ταξιδεύουν στα άκρα της σεζόν. Ο ίδιος πάντως υπογράμμισε πως ο ανταγωνισμός στο κομμάτι αυτό είναι μεγάλος από την Ισπανία και την Πορτογαλία και θα χρειαστεί πολλή δουλειά για να προσελκύσει η χώρα μας αυτή την σημαντική αγορά.