Με ευρεία πλειοψηφία ψηφίστηκε από την Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, με το οποίο ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο η Οδηγία σχετικά “με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο ασφάλειας συστημάτων δικτύου και πληροφοριών σε ολόκληρη την Ένωση”. Υπερψήφισαν το νομοσχέδιο ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ, η ΝΔ, η ΔΗΣΥ και το Ποτάμι, καταψήφισαν το ΚΚΕ και η ΧΑ, ενώ “παρών” δήλωσε η ΕΚ.
Όπως εξήγησε κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια ο αρμόδιος υπουργός Νίκος Παππάς, η ενσωμάτωση της συγκεκριμένης Οδηγίας αφορά την προστασία των κρίσιμων υποδομών της χώρας, “δεν αφορά ένα δευτερεύουσας σημασίας γεγονός, συμβάν, για το οποίο υπάρχουν άλλες αρμόδιες αρχές από την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας, η οποία ορίζεται να είναι στο υπουργείο Αμύνης”, ενώ εξέφρασε τη χαρά του που δεν ακούστηκε από καμία πτέρυγα της Βουλής ένσταση σε σχέση με αυτό το ζήτημα.
“Έχουν υπάρξει, βεβαίως, πάρα πολλά συμβάντα κυβερνοασφάλειας στον διεθνή χώρο” είπε ο κ. Παππάς και αναφέρθηκε σε ένα πρόσφατο σχετικά στο αεροδρόμιο του Bristol, όπου υπήρξαν πρόβλημα στα λειτουργικά συστήματα της έκδοσης των εισιτηρίων και απομονώθηκαν. Όπως τόνισε εάν ίσχυε εκεί η «Οδηγία NIS», θα έκαναν ακριβώς το ίδιο, θα τα έκλειναν -όπως έκλεισαν και τα υπόλοιπα- αλλά θα ενημέρωναν και την ευρωπαϊκή Αρχή, θα αξιολογούσαν το γεγονός και μετά θα λαμβάνονταν και τα κατάλληλα μέτρα.
“Αυτός είναι ο ένας πυλώνας στη στρατηγική για την κυβερνοασφάλεια. Ο έτερος πυλώνας είναι ο ENISA, ο Οργανισμός για την κυβερνοασφάλεια, ο οποίος αναβαθμίστηκε με βάση τις τελευταίες αποφάσεις της ΕΕ ως προς τον ρόλο του και την εντολή του. Και είναι πάρα πολύ σημαντικό το ότι βρίσκεται στην Ελλάδα, παρ’ όλο που τον κερδίσαμε όταν κανείς δεν καταλάβαινε τι σήμαινε κυβερνοασφάλεια”, εξήγησε ο υπουργός και ενημέρωσε ότι πριν από λίγες ημέρες υπογράψαμε και τη συμφωνία παράτασης της έδρας υπό τις θετικές δηλώσεις της αρμόδιας επιτρόπου.
Όπως διευκρίνισε, ο οργανισμός για την κυβερνοασφάλεια είναι στην Αθήνα και το Ηράκλειο και χαρακτήρισε πάρα πολύ σημαντικό το γεγονός ότι στην καρδιά του νέου μοντέλου ανάπτυξης, του νέου τρόπου ανάπτυξης, έχουν μπει οι νέες τεχνολογίες, υπενθυμίζοντας πως προ τριών μηνών στη Σόφια υπεγράφη μνημόνιο συνεννόησης για την οικοδόμηση του βαλκανικού διαδρόμου, ο οποίος μπορεί να υποστηρίζει τεχνολογίες πέμπτης γενιάς κινητής (το λεγόμενο 5G), η υποδομή πάνω στην οποία αναπτύσσεται και η υπηρεσία των οχημάτων χωρίς οδηγό.
“Εάν συμφωνήσουμε ότι η Ελλάδα στη νέα εποχή μπορεί να είναι ένας κόμβος μεταφορών, ένας διαμετακομιστικός κόμβος, ένας κόμβος τηλεπικοινωνιών, ένας κόμβος εμπορίου, είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτές τις τεχνολογίες να τις αναπτύξουμε και να διασφαλίσουμε, βεβαίως, ότι θα λειτουργούν χωρίς άλλου τύπου κινδύνους. Αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει το να υπάρχει κάποιος κακόβουλος, ο οποίος να θέλει να παρέμβει μέσω λογισμικού στην πορεία οχημάτων χωρίς οδηγό, τα οποία κινούνται στο εθνικό δίκτυο. ‘Αρα, νομίζω ότι έχουμε όλοι την αντίληψη της κρισιμότητας των ρυθμίσεων αυτών και καλώς προχωράμε. Και νομίζω ότι προχωράμε με μεγάλη συναίνεση”, υπογράμμισε ο κ. Παππάς.
Απαντώντας στην κριτική από τα κόμματα της αντιπολίτευσης για καθυστερήσεις στην Ψηφιακή Πολιτική, αντιγύρισε τα βέλη λέγοντας πως η χώρα δεν είναι κονδύλια για περίπου τρία χρόνια, ακριβώς επειδή δεν υπήρχε φορέας ολοκλήρωσης, σχεδιασμού, εκπόνησης και υλοποίησης ψηφιακής πολιτικής στην Ελλάδα με αποτέλεσμα να χαθούν 1,2 δισεκατομμύρια.
Σε αντιδιαστολή, ανέφερε ότι “μπορούμε και τα αξιοποιούμε πλέον επειδή συγκροτήθηκε η Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική και τόνισε ότι προχωρούμε αυτήν τη στιγμή με πάνω από 220 έργα ψηφιακής πολιτικής σε όλο το φάσμα του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα ύψους 800 εκατ.”.
Ολοκληρώνεται το έργο της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων σε όλο το Δημόσιο
Τέλος, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, ενημέρωσε το Σώμα ότι το έργο της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων σε όλο το Δημόσιο είναι στη φάση της ολοκλήρωσης και τις επόμενες λίγες εβδομάδες θα έχουμε την εγκατάσταση του αναδόχου και την ανάπτυξη αυτού του τεράστιου έργου, αυτής της τεράστιας μεταρρύθμισης, η οποία θα εξοικονομήσει για το δημόσιο περί τα 400 εκατ. ευρώ ετησίως.
Όταν ολοκληρωθεί η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, διασυνδεθούν οι υπηρεσίες του Δημοσίου και χτιστεί η ψηφιακή πύλη δεν θα ζητείται από τον πολίτη ή την επιχείρηση να προσκομίσει έγγραφο που τον αφορά και μπορεί να βρεθεί σε κάποιο άλλο μέρος μέσα στο δημόσιο, εξήγησε ο αρμόδιος υπουργός.
Τέλος ο κ. Παππάς αναφέρθηκε στον μετασχηματισμό της αγροτικής παραγωγής και της Γεωργίας κάνοντας λόγο για ένα έργο – τομή που αφορά σε 6.500 σταθμούς και τη μισή καλλιεργήσιμη γη της χώρας, δηλαδή δεκαπέντε εκατομμύρια στρέμματα και ο κάθε αγρότης θα έχει δικαίωμα πρόσβασης σε αυτές τις υπηρεσίες.