Οι λειτουργικές συνθήκες στον ελληνικό μεταποιητικό τομέα εξακολούθησαν να επιδεινώνονται τον Μάιο, αν και σε ασθενέστερο βαθμό σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
Ειδικότερα, συρρίκνωση υπέδειξε κατά τη διάρκεια του Μαΐου ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της IHS Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index – PMI) – ένας σύνθετος δείκτης που έχει σχεδιαστεί για να μετρά την απόδοση της μεταποιητικής οικονομίας– υποχωρώντας κάτω από το σημείο μηδενικής μεταβολής των 50,0 μονάδων.
Κύρια σημεία:
- Η παραγωγή και οι νέες παραγγελίες υποχωρούν με ασθενέστερο ρυθμό
- Η απασχόληση αυξάνεται για πρώτη φορά σε διάστημα έξι μηνών
- Οι χρόνοι παράδοσης προμηθειών επιμηκύνονται λόγω των προβλημάτων ρευστότητας
Η πρόσφατη τιμή των 49,6 μονάδων του Μαΐου, υψηλότερη από τις 48,2 μονάδες του Απριλίου, υπέδειξε την ένατη συνεχόμενη επιδείνωση των συνθηκών του ελληνικού μεταποιητικού τομέα. Παρόλ’ αυτά, ο ρυθμός μείωσης εξασθένησε για δεύτερο συνεχή μήνα και ήταν σε γενικές γραμμές οριακός.
Σύμφωνα με την Markit, οι Έλληνες κατασκευαστές περιόρισαν την παραγωγή τους για ένατη συνεχή φορά σε ισάριθμους μήνες στη διάρκεια του Μαΐου, ως αποτέλεσμα της περαιτέρω μείωσης της ζήτησης από την πλευρά των πελατών. Παρόλ’ αυτά, ο ρυθμός μείωσης ήταν ο δεύτερος ασθενέστερος το διάστημα αυτό και σε γενικές γραμμές χαμηλός. Η μείωση της παραγωγής οδήγησε, με τη σειρά της, σε μια ακόμα πτώση των αποθεμάτων ετοίμων προϊόντων.
Ακολουθώντας την τάση της παραγωγής, ο όγκος των νέων εργασιών που έλαβαν οι Έλληνες κατασκευαστές μειώθηκε για ένατο συνεχή μήνα τον Μάιο, μολονότι στον μικρότερο βαθμό που έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής για το 2017. H υποχώρηση ήταν ευρύτερα αισθητή στην αγορά αγαθών τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού.
Έχοντας να διεκπεραιώσουν λιγότερες νέες εργασίες, οι επιχειρήσεις περιόρισαν την αγοραστική τους δραστηριότητα για πέμπτη φορά σε ισάριθμους μήνες κατά τη διάρκεια του Μαΐου.
Παρόλ’ αυτά, ο ρυθμός συρρίκνωσης εξασθένησε από τον Απρίλιο και ήταν συνολικά οριακός. Η μείωση των αγορών εισροών είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω πτώση των αποθεμάτων προμηθειών.
Παρά τις μειωμένες απαιτήσεις παραγωγής, οι Έλληνες κατασκευαστές αύξησαν τον αριθμό των εργαζομένων τους τον Μάιο, για πρώτη φορά σε διάστημα έξι μηνών.
Παρόλ’ αυτά, ο ρυθμός δημιουργίας θέσεων εργασίας ήταν συνολικά οριακός. Αν και η λειτουργική παραγωγική ικανότητα είχε αυξηθεί, ο όγκος των ανεκτέλεστων εργασιών υποχώρησε σε μικρότερο βαθμό σε σχέση με τον Απρίλιο.
Ο μέσος χρόνος παράδοσης προμηθειών επιμηκύνθηκε για όγδοο συνεχή μήνα. Η καθυστέρηση πληρωμής των προμηθευτών οφειλόταν στην έλλειψη ρευστότητας.
Οι επιχειρήσεις μείωσαν τις μέσες τιμές πώλησης τον Μάιο, λόγω των ισχυρών ανταγωνιστικών πιέσεων και της εξασθενημένης ζήτησης. Από την άλλη πλευρά, η επιβάρυνση κόστους αυξήθηκε περαιτέρω, αλλά με τον ασθενέστερο ρυθμό που έχει σημειωθεί από τον περασμένο Νοέμβριο.
Τέλος, οι επιχειρήσεις διατήρησαν την αισιοδοξία τους ως προς την αύξηση της παραγωγής τους επόμενους 12 μήνες.
Ο Alex Gill, οικονομολόγος της IHS Markit, ο οποίος καταρτίζει την έρευνα του ελληνικού Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών PMI® είπε: «Ο δείκτης PMI του Μαΐου υπέδειξε περαιτέρω επιδείνωση των συνθηκών του ελληνικού τομέα μεταποίησης. Παρόλ’ αυτά, οι αντίστοιχες τάσεις ήταν θετικότερες, καθώς ο ρυθμός επιδείνωσης εξασθένησε για δεύτερο συνεχή μήνα, εν μέρει λόγω της μικρότερης μείωσης στην παραγωγή και στις νέες παραγγελίες και της αύξησης των επιπέδων στελέχωσης.
»Στο μέτωπο της πολιτικής, οι διαπραγματεύσεις για το πρόγραμμα διάσωσης δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί. Η απορρέουσα αβεβαιότητα ενδέχεται να έχει αρνητική επίπτωση στον δείκτη βραχυπρόθεσμα, δεδομένου ότι οι αποφάσεις για επενδύσεις προς το παρόν αναβάλλονται».