Ρεκόρ δωδεκαετίας καταγράφηκε το 2019 στις ελληνικές εξαγωγές ένδυσης- κλωστοϋφαντουργίας, οι οποίες σημείωσαν αύξηση κατά 30,4%, με αποτέλεσμα να ανέλθουν σε 1,91 δισ. ευρώ, έναντι 1,46 δισ. πέρυσι, με το 70% των πωλήσεων στις αγορές του εξωτερικού να προέρχεται από επιχειρήσεις της Κεντρικής Μακεδονίας.
«Η ιδιαίτερα θετική αυτή επίδοση δείχνει ότι επανέρχεται η δυναμική που είχε ο κλάδος στο παρελθόν», υποστηρίζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), Θεόφιλος Ασλανίδης, σύμφωνα με τον οποίο η ευνοϊκή αυτή εξέλιξη δεν αποτυπώνεται μόνο στο ύψος των εξαγωγών καθεαυτό, αλλά και στην επιχειρηματικότητα στον κλάδο: «Τον τελευταίο καιρό, στις εκθέσεις που συμμετέχουμε, διαπιστώνουμε πως βλέπουμε νέα πρόσωπα, νέους ανθρώπους, ότι πλέον είναι η δεύτερη ή η τρίτη γενιά μιας επιχείρησης που την “τρέχει”, δηλαδή έχουμε διαδοχή και συνέχεια. Παράλληλα γεννιούνται και εντελώς νέες επιχειρήσεις, ενώ σε προηγούμενα χρόνια μαθαίναμε ειδήσεις για λουκέτα».
Κατά τον κ. Ασλανίδη, ο κλάδος βιώνει εποχές που οι άνθρωποί του είχαν καιρό να δουν, με τις εξαγωγές να «φλερτάρουν» πλέον με τα 2 δισ. ευρώ, θυμίζοντας τις χρυσές εποχές της δεκαετίας του ’90 και των αρχών του 2000. «Σε αυτό ασφαλώς βοήθησε η συγκυρία της κρίσης, καθώς το ελληνικό brand, το ελληνικό επώνυμο ρούχο, “έτρεξε” στο εξωτερικό. Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label), οι εταιρείες ήταν πάντα εξαγωγικές, αλλά πλέον έχουν στραφεί σε εξαγωγές και οι επιχειρήσεις που παράγουν επώνυμο ελληνικό ένδυμα, γιατί αντιλήφθηκαν τη σημασία της εξωστρέφειας», υπογραμμίζει (σ.σ. μέχρι πρόσφατα, τα ρούχα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία ράβονται στην Ελλάδα για λογαριασμό ξένων εταιρειών, κατείχαν σημαντικά υψηλότερο μερίδιο στις ελληνικές εξαγωγές, σε σχέση με τα επώνυμα, αλλά τα τελευταία χρόνια το άνοιγμα της ψαλίδας κλείνει με ταχύ ρυθμό. Αυτό δεν συμβαίνει επειδή οι εξαγωγές private label μειώνονται -αντίθετα αυξάνονται σταθερά- αλλά επειδή οι πωλήσεις επώνυμου ελληνικού ρούχου στο εξωτερικό «τρέχουν» πιο γρήγορα. Εν έτει 1995, το επώνυμο ένδυμα αντιστοιχούσε μόλις στο 10% των ελληνικών εξαγωγών (σε αξία) και το υπόλοιπο 90% ήταν private label. Το 2005, τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώνονταν στο 20% και 80% αντίστοιχα. Σήμερα, τα ποσοστά αυτά εκτιμάται πως έφτασαν στο 50%-50%, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του κ. Ασλανίδη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ).
Πώς η υποτίμηση της τουρκικής λίρας επηρέασε την εικόνα στις εξαγωγές βαμβακιού
Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές ενδυμάτων ανήλθαν σε 918 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 33%, οι εξαγωγές της κλωστοϋφαντουργίας διαμορφώθηκαν σε 421 εκατ., αυξημένες κατά 10,6% και οι διεθνείς πωλήσεις ελληνικού βαμβακιού εκτινάχθηκαν σε 571 εκατ. ευρώ (+45%). Αναλύοντας αυτή την εικόνα ωστόσο, ο κ. Ασλανίδης παρατηρεί ότι χρειάζεται να γίνουν διευκρινίσεις για δύο κομμάτια του παζλ. Το πρώτο είναι αυτό που αφορά τις εξαγωγές βαμβακιού, όπου η εκτίναξη των εξαγωγών οφείλεται μάλλον σε τεχνικούς λόγους: «Λόγω της υποτίμησης της τουρκικής λίρας, η Τουρκία, που κυρίως απορροφά το ελληνικό βαμβάκι, δεν πήρε τις προβλεπόμενες ποσότητες το 2018, αλλά τις απορρόφησε το 2019. Οπότε, το +45% οφείλεται κατά πάσα πιθανότατα σε τεχνικούς λόγους», εξηγεί.
Από την Κίνα στην Ιταλία μέσω Ελλάδας;
Το δεύτερο κομμάτι του παζλ έχει να κάνει με την εντυπωσιακή αύξηση των ελληνικών εξαγωγών προς Ιταλία, η οποία δείχνει να πηγαίνει χέρι-χέρι με την άνοδο (σε τριψήφιο ποσοστό) των εισαγωγών από Κίνα στην Ελλάδα. «Από τον τρίτο- τέταρτο μήνα του 2019 και μετά, είδαμε τις ελληνικές εξαγωγές ρούχου προς Ιταλία να αυξάνονται κατά περίπου 2,5 φορές, ενώ την ίδια ώρα είχαμε αύξηση των εισαγωγών από Κίνα κατά 200%. Αυτό το ερμηνεύω ως εξής: κάποια ρούχα έρχονται από την Κίνα και μέσω του λιμανιού του Πειραιά καταλήγουν στην Ιταλία (αλλά εγγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές)» σημειώνει, ενώ ερωτηθείς αν αυτό προκαλεί κάποια ανησυχία στους Έλληνες παραγωγούς, επισημαίνει πως όχι.
Κατά τα λοιπά, «στην ένδυση, οι εξαγωγές πλεκτών ενδυμάτων αντιπροσωπεύουν το 60% της αξίας εξαγωγών ενδυμάτων και ανήλθαν σε 547 εκατ. ευρώ. Το 89% της αξίας εξαγωγών ενδυμάτων κατευθύνεται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το αντίστοιχο ποσοστό για την κλωστοϋφαντουργία ανέρχεται σε 72% και για το βαμβάκι σε 9%. Οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας σημειώνουν συνεχή αύξηση μετά το 2015, καταγράφοντας άνοδο 4,7% το 2016, 10% το 2017 και 5,1% το 2018. Αύξηση καταγράφηκε πέρυσι και στις εισαγωγές. Η αξία των εισαγωγών ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας ανήλθε σε 2,98 δισ. (+20,9%). Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στις εισαγωγές ενδυμάτων (+25%)», επισημαίνεται σε ανακοίνωση του ΣΕΠΕΕ.
Βάσει στοιχείων που έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος, οι ελληνικές εξαγωγές κλωστοϋφαντουργίας, ένδυσης και πρωτογενούς παραγωγής (βαμβάκι και ελάχιστο μετάξι) στην ΕΕ έφτασαν πέρυσι στα 1,173 δισ. ευρώ έναντι 909 εκατ. το 2018, ενώ οι πωλήσεις εκτός ΕΕ διαμορφώθηκαν το 2019 στα 736 εκατ., έναντι 556 εκατ. την προηγούμενη χρονιά. Οι δε εισαγωγές του κλάδου από την ΕΕ έφτασαν σε 1,64 δισ., έναντι 1,57 δισ. το 2018, ενω εκείνες από χώρες εκτός ΕΕ διαμορφώθηκαν σε 1,34 δισ., από 893 εκατ.