Με ψηφιακά εργαλεία, που θα επιτρέψουν την εξ αποστάσεων διδασκαλία, απαντά το υπουργείο Παιδείας στην πρόκληση των κλειστών σχολείων λόγω κορονοϊού.
Όσον αφορά στα σχολεία, προτεραιότητα θα δοθεί στην υλοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας στη Γ’ λυκείου, ενώ για τα πανεπιστήμια, πέραν των υφιστάμενων εργαλείων που διαθέτουν, παρέχονται δωρεάν προς το υπουργείο και τους εποπτευόμενους φορείς του τρεις πλατφόρμες από τις εταιρείες CISCO, Google και Microsoft.
«Η παρούσα κρίση μάς έφερε ενώπιον μίας πρόκλησης: Να δράσουμε γρήγορα, ώστε να καταφέρουμε να διατηρήσουμε την επαφή των μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών μας με την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και να αξιοποιήσουμε παράλληλα τη δυνατότητα για περαιτέρω καλλιέργεια και εμβάθυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας», δήλωσε σχετικά η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.
Η υπουργός κάλεσε τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τους σπουδαστές, τους φοιτητές, αλλά και τους γονείς «να αγκαλιάσουν αυτήν την προσπάθεια, να συμμετάσχουν στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και να αποκομίσουν όλα τα οφέλη που μπορεί να τους προσφέρει».
«Έχουν να γίνουν πολλά, αλλά μπορούμε με τη συμβολή όλων μας», πρόσθεσε.
«Ευχαριστώ θερμά τους παρόχους των νέων, δωρεάν, ψηφιακών εργαλείων, αλλά και όσους εργάστηκαν άοκνα, ώστε σε λίγες μέρες να ετοιμαστεί η υποδομή μίας καινοτόμου εκπαιδευτικής εμπειρίας. Όλοι μαζί θα ξεπεράσουμε και αυτήν τη δυσκολία, βγαίνοντας νικητές», κατέληξε η κ. Κεραμέως.
Το σχέδιο έρχεται να καλύψει την ανάγκη να διατηρήσουν οι μαθητές και οι φοιτητές την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία για το διάστημα που τα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα θα είναι κλειστά. Πρόκειται για ένα «μεγάλο εγχείρημα», όπως το χαρακτηρίζει το υπουργείο Παιδείας, ωστόσο, το μεγάλο στοίχημα αφορά το πότε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα μπει σε λειτουργία. Το υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι οι ενέργειες γίνονται άμεσα και ήδη από σήμερα θα αρχίσει να γίνεται η ενημέρωση προς τους διευθυντές των σχολείων για το πώς θα υλοποιηθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση για την τάξη της Γ’ λυκείου. Οι διευθυντές, στη συνέχεια, θα κληθούν να ενημερώσουν τους μαθητές. Ωστόσο, περισσότερες λεπτομέρειες για το πώς θα γίνει η ενημέρωση των μαθητών και γενικότερα για το χρονοδιάγραμμα της υλοποίησης του σχεδίου σε όλες τις βαθμίδες ακόμη δεν έχουν γίνει γνωστές.
Τι προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας
Σύμφωνα με αυτά που ανακοίνωσε το υπουργείο, η διαδικασία θα υλοποιηθεί συνδυαστικά τόσο με σύγχρονες όσο και με ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας.
Σύγχρονη διδασκαλία θεωρείται η απευθείας διδασκαλία και μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, σε μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές που παρακολουθούν ζωντανά μέσω υπολογιστή.
Ασύγχρονη θεωρείται η διδασκαλία, κατά την οποία ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει σε διαφορετικό χρόνο από τη διαδικασία παράδοσης του μαθήματος ή δημιουργίας υλικού από τον εκπαιδευτικό, έχοντας πρόσβαση σε μαθησιακό υλικό μέσω διαδικτύου.
Συγκεκριμένα, ανά βαθμίδα, προβλέπεται:
Για τα σχολεία
Αναφορικά με τη σύγχρονη εκπαίδευση, το υπουργείο θα διαθέσει σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, ξεκινώντας από τη Γ’ λυκείου (λόγω των επερχόμενων πανελλαδικών εξετάσεων), ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα για την πραγματοποίηση μαθημάτων μέσω τηλεδιάσκεψης από τους εκπαιδευτικούς. Μετά την εφαρμογή της στη Γ’ λυκείου, η σχετική πλατφόρμα θα διατεθεί σταδιακά και στις λοιπές τάξεις των δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων.
Σύμφωνα με το υπουργείο, βασική επιδίωξη είναι «να δοθεί μεγαλύτερη αυτονομία σε κάθε σχολική μονάδα να προσαρμόσει την παρεχόμενη δυνατότητα εξ αποστάσεως διδασκαλίας στις υφιστάμενες ανάγκες της». Για αυτόν τον λόγο, οι διευθυντές των σχολείων θα διαμορφώνουν οι ίδιοι, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, το πρόγραμμα για κάθε σχολική τάξη.
Όσον αφορά την ασύγχρονη εκπαίδευση, οι υφιστάμενες ψηφιακές δομές του υπουργείου, δηλαδή τα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (Ε-Books), το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό (Φωτόδεντρο) και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια (Πλατφόρμα «Αίσωπος»), που είναι ήδη οργανωμένες ανά βαθμίδα, μάθημα και ενότητες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν από όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, το υπουργείο δρομολογεί την ανάρτηση πρότυπων βιντεοσκοπημένων μαθημάτων, με στόχο τη διευκόλυνση αφενός των μαθητών που θα μπορούν να τα παρακολουθούν οποιαδήποτε ώρα της ημέρας αφετέρου των εκπαιδευτικών που θα μπορούν να τα αξιοποιούν παράλληλα, ενισχύοντας τη διδασκαλία τους.
Για τα ΙΕΚ
Τα δημόσια ΙΕΚ χρησιμοποιούν ήδη ψηφιακές πλατφόρμες ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης, οι οποίες έχουν εξελιχθεί σημαντικά το τελευταίο διάστημα και μπορούν να αξιοποιηθούν για την ανάρτηση του εκπαιδευτικού υλικού ανά θεματική ενότητα. Επιπλέον, όπως ανέφερε το υπουργείο, θα δοθεί προτεραιότητα στη δοκιμαστική εφαρμογή της σύγχρονης και ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης για τα θεωρητικά μαθήματα.
Για τα πανεπιστήμια
Τα ελληνικά πανεπιστήμια διαθέτουν, ήδη, σε μεγάλο βαθμό, συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης μαθημάτων. Επιπλέον, το υπουργείο θα διαθέσει από την ερχόμενη εβδομάδα δύο εργαλεία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαδραστικής-ψηφιακής μάθησης, προκειμένου να τις αξιοποιήσουν κατά την επιλογή και σύμφωνα με τις ανάγκες τους.
Το ένα από αυτά αφορά τις προαναφερθείσες, υφιστάμενες ψηφιακές δομές του υπουργείου, καθώς και τις δικτυακές συνδέσεις και υπηρεσίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Το δεύτερο αφορά τρεις ψηφιακές πλατφόρμες που παρέχονται δωρεάν προς το υπουργείο και τους εποπτευόμενους φορείς του από τις εταιρείες CISCO, Google και Microsoft. Περαιτέρω, ενημερωτικό υλικό για την αξιοποίηση των εργαλείων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα παρέχεται και μέσω της τηλεόρασης της ΕΡΤ.