Ο εμπειρογνώμονας Justus Haucap εξηγεί γιατί το Facebook και το Google είναι πιο ισχυροί από τα κλασικά μονοπώλια. Το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο είναι το Facebook. Ο μεγαλύτερος αγγελιοφόρος είναι το Whatsapp. Η μεγαλύτερη πλατφόρμα φωτογραφιών είναι το Instagram.
Και οι τρεις υπηρεσίες ανήκουν όμως σε μία εταιρεία, τη Facebook Inc.
Λίγες εταιρείες από την Silicon Valley κυριαρχούν σχεδόν σε όλο το δίκτυο. Όταν ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook Mark Zuckerberg κατέθεσε τον Απρίλιο στο Κογκρέσο εάν η ομάδα του έχει το μονοπώλιο, απάντησε: «Σίγουρα δεν το νοιώθεις αυτό».
Ο Justus Haucap, οικονομολόγος και πρώην πρόεδρος της γερμανικής επιτροπής μονοπωλίων, μιλώντας στην γερμανική SZ πιστεύει ότι η πολιτική έχει πλέον κατανοήσει πόσο επικίνδυνη είναι αυτή η ισχύς της αγοράς.
Το Facebook και το Google έχουν σίγουρα πολύ ισχυρές θέσεις στις αγορές τους. Αυτό που τα καθιστά ξεχωριστά είναι ότι δεν έχουν μόνο ισχύ στην αγορά με την παραδοσιακή έννοια, αλλά επίσης και σε εμπιστευτικά αγαθά: τα δεδομένα. Και μαζί με αυτά τη δυνατότητα να τα χειριστούν.
Το Facebook για παράδειγμα καλύπτει το ήμισυ του γερμανικού πληθυσμού στο διαδίκτυο. Υπάρχουν τα λεγόμενα φαινόμενα δικτύου: Εάν όλοι οι φίλοι μου βρίσκονται στο Facebook, θέλω να είμαι και εγώ εκεί. Οι χρήστες δεν ξέρουν καν από πού συλλέγει το Facebook στοιχεία αυτά.
Ο συνδυασμός της κλασικής ισχύος της αγοράς και της εξουσίας της πληροφόρησης είναι ένα ιδιαίτερο πρόβλημα. Υπάρχουν διαδικασίες, όπως αυτές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εναντίον της Google ή της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Καρτέλ κατά του Facebook. Συνεπώς, οι αρχές της Ευρώπης δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να κατηγορηθούν για αδράνεια.