Η προοπτική της εξόδου της χώρας από το πρόγραμμα διάσωσης τον Αύγουστο του 2018 ενισχύει το επενδυτικό ενδιαφέρον, με το Ελληνικό, το Αφάντου, τον Αστέρα Βουλιαγμένης και την Κασσιώπη στην Κέρκυρα, να δείχνουν τη μεγάλη αλλαγή, σε σχέση με το παρελθόν, που έχει συντελεστεί τα τρία τελευταία χρόνια ως προς τη διαχείριση των μεγάλων επενδύσεων, αναφέρει ο υφυπουργός οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας.
Σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων τονίζει:
«Καθιερώσαμε και ακολουθήσαμε διαδικασίες που εξασφαλίζουν την καλύτερη προσαρμογή των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων στα δεδομένα της ελληνικής νομοθεσίας και διαμορφώσαμε συνθήκες πραγματικής ασφάλειας δικαίου για τους επενδυτές, περιορίζοντας στο απολύτως αναγκαίο τις όποιες αποκλίσεις και μηδενίζοντας τις πολιτικές παρεμβάσεις “προς όφελος” τάχα των επενδυτών που αποτελούσαν διαχρονικά τη ρίζα όλων των προβλημάτων και των καθυστερήσεων».
Ο υφυπουργός σημειώνει ότι με σκοπό να βελτιωθεί, περαιτέρω, το επιχειρηματικό κλίμα θα δοθεί έμφαση σε πέντε άξονες, με σημαντικότερο αυτόν του συντονισμού των υπηρεσιών ενώ εκτιμά ότι «η συγκρότηση κεντρικού συντονιστικού οργάνου υπό την προεδρία του ίδιου του Πρωθυπουργού θα συμβάλλει καθοριστικά προς αυτή την κατεύθυνση».
Παράλληλα, όπως επισημαίνει ο ίδιος, τα μέχρι σήμερα έσοδα του προγράμματος «Χρυσή Βίζα» πλησιάζουν το 1,5 δισ. ευρώ και άμεσα θα κατατεθούν από το Υπουργείο στη Βουλή βελτιώσεις του προγράμματος με την εισαγωγή νέων προϊόντων στον τομέα των χρηματοοικονομικών επενδύσεων.
Όμως, έρχονται δυναμικά στο προσκήνιο των επενδύσεων και άλλοι τομείς, όπως η αναγέννηση της ναυπηγοεπισκευής, και -γιατί όχι;- της κατασκευής πλοίων στην Ελλάδα, αλλά και της φαρμακευτικής κάνναβης που όπως αναφέρει ο κ. Πιτσιόρλας «αυτό που με βεβαιότητα μπορώ να πω είναι ότι υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον και ότι εξαρτάται από εμάς να το αξιοποιήσουμε».
Αναφορικά με την ώσμωση μεταξύ Αριστεράς, Σοσιαλδημοκρατίας, Πρασίνων κ.ο.κ., ο Στ. Πιτσιόρλας επισημαίνει: «και εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ και η ονομαζόμενη κεντροαριστερά πριν πάρουμε αποφάσεις για τα θέματα των μεταξύ μας σχέσεων οφείλουμε να κάνουμε μια σοβαρή ανάλυση των αποτελεσμάτων πρόσφατων εκλογικών αναμετρήσεων σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες». Επιπλέον, «τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Ελλάδα, οι δυνάμεις που έλκουν την καταγωγή τους στα ιστορικά ρεύματα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς οφείλουν να βρουν τρόπους διαλόγου και συνεργασίας για τη διαμόρφωση κοινής στρατηγικής», προτείνει.
Για όσα συμβαίνουν στα ελληνικά γήπεδα ο υφυπουργός Οικονομίας δηλώνει, τέλος, ότι «η σημερινή κυβέρνηση οφείλει να κάνει τη διαφορά και να δώσει ριζική λύση».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιου Πιτσιόρλα:
Ερ.: Έχετε εκφράσει, κύριε Πιτσιόρλα, τη βεβαιότητα ότι το 2018 θα υπάρξει μεγάλο κύμα επενδύσεων στη χώρα. Η δυναμική των διεθνών γεωπολιτικών ανακατατάξεων πιστεύετε ότι λειτουργεί ενθαρρυντικά για τις αναπτυξιακές δυνατότητες που έχει η χώρα μας στην ενέργεια, στις μεταφορές, στην αγροτική παραγωγή, στη μεταποίηση, στον τουρισμό, στις νέες τεχνολογίες και σε ποιους άξονες θα προχωρήσετε σε παρεμβάσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος ώστε να αυξηθεί αυτή η δυναμική;
Απ.: Το επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα είναι πολύ μεγάλο και ήδη η πορεία των Άμεσων Ξένων Επενδύσεων είναι θετική μετά από χρόνια. Η προοπτική της εξόδου της χώρας από το πρόγραμμα διάσωσης τον Αύγουστο του 2018 ενισχύει αυτή τη δυναμική. Πρέπει λοιπόν να οργανώσουμε την αξιοποίηση και τη μετατροπή της σε συγκεκριμένες αποφάσεις.
Αυτά που πρέπει άμεσα να κάνουμε, κατά την άποψή μου, είναι τα εξής:
– Να οργανώσουμε την κωδικοποίηση και τη σωστή προβολή όλων των μέτρων που έχουν ληφθεί για τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και είναι πολλά αυτά που έχουν γίνει στα χρόνια της κρίσης
– Να επιταχύνουμε την υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων διότι αυτό στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα προς τη διεθνή επενδυτική κοινότητα
– Να γίνουν συγκεκριμένα βήματα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας
– Να τρέξει η αντιμετώπιση του προβλήματος των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων και
– Να λύσουμε ένα κεντρικό και μόνιμο πρόβλημα συντονισμού όλων των εμπλεκομένων στη διαδικασία προσέλκυσης και υλοποίησης των επενδύσεων. Πιστεύω ότι η συγκρότηση κεντρικού συντονιστικού οργάνου υπό την προεδρία του ίδιου του Πρωθυπουργού θα συμβάλλει καθοριστικά προς αυτή την κατεύθυνση.
Ερ.: Στις αρμοδιότητές σας εντάσσονται εκτός από τις μεγάλες επενδύσεις και τα θέματα εξαγωγών και το πρόγραμμα «Χρυσή Βίζα». Οι επενδυτές που συναντάτε τι σας ζητούν;
Απ.: Τα μέχρι σήμερα έσοδα του προγράμματος «Χρυσή Βίζα» πλησιάζουν το 1,5 δισ. ευρώ και θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά θετική απόδοση για το χρόνο που τρέχει το πρόγραμμα. Ήδη όμως έχουμε ετοιμάσει και πρόκειται άμεσα να καταθέσουμε στη Βουλή βελτιώσεις του προγράμματος με την εισαγωγή νέων προϊόντων στον τομέα των χρηματοοικονομικών επενδύσεων και πιστεύω ότι θα υπάρξει μεγάλη ώθηση.
Ερ.: Οι εξελίξεις σχετικά με δύο κρίσιμα θέματα (αρχαιολογία, δασικό) που άπτονται της επένδυσης στο Ελληνικό εκτιμάτε ότι μπορεί να «ξεμπλοκάρει» κι άλλες μεγάλες τουριστικές επενδύσεις όπως ας πούμε η ανάπλαση της έκτασης στην Αφάντου; Η εκτίμησή σας ότι μέχρι το φθινόπωρο αναμένεται να έχει προχωρήσει το θέμα του Ελληνικού, διατηρείται η ίδια;
Απ.: Σχετικά με το Ελληνικό, το κρίσιμο ζήτημα ήταν η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος πολεοδόμησης της περιοχής. Από τη στιγμή που αυτό έχει εκδοθεί, έχουμε πια εισέλθει στη φάση υλοποίησης του έργου. Εκκρεμούν ορισμένα ζητήματα που θα ρυθμιστούν με ΚΥΑ μέχρι τον Σεπτέμβριο και βεβαίως ο διαγωνισμός για την άδεια του καζίνο, οι διαδικασίες για τον οποίο έχουν ήδη εκκινήσει. Ως προς την επένδυση της Αφάντου, αυτή την περίοδο, διενεργούνται δοκιμαστικές τομές στην έκταση με τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού, της τοπικής Εφορείας Αρχαιοτήτων και του ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Με αφορμή λοιπόν το Ελληνικό, την Αφάντου, τον Αστέρα Βουλιαγμένης και την Κασσιώπη στην Κέρκυρα, πρέπει να υπογραμμίσω τη μεγάλη αλλαγή, σε σχέση με το παρελθόν, που έχει συντελεστεί τα τρία τελευταία χρόνια ως προς τη διαχείριση των μεγάλων επενδύσεων. Καθιερώσαμε και ακολουθήσαμε διαδικασίες που εξασφαλίζουν την καλύτερη προσαρμογή των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων στα δεδομένα της ελληνικής νομοθεσίας και διαμορφώσαμε συνθήκες πραγματικής ασφάλειας δικαίου για τους επενδυτές, περιορίζοντας στο απολύτως αναγκαίο τις όποιες αποκλίσεις και μηδενίζοντας τις πολιτικές παρεμβάσεις «προς όφελος» τάχα των επενδυτών που αποτελούσαν διαχρονικά τη ρίζα όλων των προβλημάτων και των καθυστερήσεων.
Ερ.: Για το θέμα των ναυπηγείων, εκτιμάτε ότι ο στόχος της κυβέρνησης για αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στην Ελλάδα θα καρποφορήσει σύντομα; Ποιες είναι οι εξελίξεις σχετικά με την υπόθεση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και θα πρέπει να αναμένουμε σύντομα εξελίξεις, όπως έχετε πει, και για το Νεώριο Σύρου;
Απ.: Για το Νεώριο πρόκειται άμεσα να κατατεθεί στο αρμόδιο δικαστήριο προς επικύρωση η συμφωνία μεταξύ επενδυτών, εταιρείας και πιστωτών που προβλέπει η διαδικασία εξυγίανσης. Επομένως, μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται η επαναλειτουργία του Ναυπηγείου και με πολύ θετικές προοπτικές.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μετά από αίτηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Τράπεζας Πειραιώς έχουν τεθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Μέσα σε ένα έτος θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες για την επίλυση αρχικά του τεράστιου προβλήματος των παράνομων κρατικών ενισχύσεων και για την αξιοποίηση υπό το νέο καθεστώς των πολύ σημαντικών υποδομών των ναυπηγείων.
Την ίδια στιγμή, προωθείται το επενδυτικό πρόγραμμα της COSCO στον ΟΛΠ και μετά τις ρυθμίσεις που υπήρξαν αναβιώνει η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα. Στη βάση όλων αυτών, οι δυνατότητες αναγέννησης της ναυπηγοεπισκευής, και -γιατί όχι;- της κατασκευής πλοίων στην Ελλάδα, είναι πολλές. Πρόκειται για ένα μεγάλο στοίχημα που πιστεύω ότι μπορούμε να το κερδίσουμε και θα το κερδίσουμε.
Ερ.: Μια άλλη παρέμβαση της κυβέρνησης που τονώνει το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι ο νόμος για τη φαρμακευτική κάνναβη. Από τις επαφές σας με επιχειρηματικά σχήματα προκύπτει ότι το φθινόπωρο θα δούμε να εγκαθίστανται οι πρώτες επενδύσεις;
Απ.: Ένα τολμηρό βήμα της κυβέρνησης που ανοίγει μεγάλες προοπτικές. Αυτό που με βεβαιότητα μπορώ να πω είναι ότι υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον και ότι εξαρτάται από εμάς να το αξιοποιήσουμε. Θέλω δε, να αναφέρω δημόσια θετικές πρωτοβουλίες τόσο αυτοδιοικητικών αρχών, όσο και παραγόντων της επιχειρηματικής κοινότητας των αγροτών που σε ορισμένες περιοχές, όπως η Ξάνθη, η Ημαθία, η Κοζάνη και οι Σέρρες, πρωτοπορούν στον τομέα αξιοποίησης αυτού του ενδιαφέροντος.
Ερ.: Τα μέτρα προστατευτισμού που λαμβάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση απέναντι στον επεκτατισμό της Κίνας βρίσκουν την Ελλάδα στην απέναντι πλευρά; Τον Απρίλιο θα συνεδριάσει στο Πεκίνο η μικτή διοικητική επιτροπή με στόχο να ανοίξει περαιτέρω η Κινεζική αγορά ποια είναι η ατζέντα της χώρας μας για την ενίσχυση του διμερούς εμπορίου;
Απ.: Οι σπασμωδικές τάσεις αναδίπλωσης σε προστατευτικές πρακτικές που παρατηρούνται σήμερα στις μεγάλες οικονομίες της Δύσης είναι το αποτέλεσμα της χωρίς καμία ρύθμιση, βίαιης απελευθέρωσης των αγορών στη δεκαετία του ?90. Μια νέα παγκόσμια ρύθμιση των όρων του ανταγωνισμού ήταν και είναι αναγκαία. Όμως μια τέτοια ρύθμιση πρέπει να προκύψει μέσα από σύνθετες διαδικασίες διαλόγου και εξισορρόπησης συμφερόντων. Και όχι με λογικές «εμπορικών πολέμων».
Η Ελλάδα παρακολουθεί με προσοχή τη διαδικασία διαμόρφωσης ενός νέου ευρωπαϊκού κανονισμού για τον έλεγχο των επενδύσεων, υπερασπίζεται όμως την ιδέα ότι αυτός ο νέος κανονισμός πρέπει να διέπεται από συμφωνημένες αρχές και να λαμβάνει υπόψιν τα συμφέροντα όχι μόνο των ισχυρών ευρωπαϊκών οικονομιών, αλλά όλων των χωρών της Ένωσης.
Σε ό,τι έχει να κάνει με την Κίνα, θέλω να υπογραμμίσω για μια ακόμη φορά ότι η ανάπτυξη των ελληνο-κινεζικών σχέσεων γίνεται στη βάση του κοινού συμφέροντος και προωθείται με μεγάλη προσοχή και από τις δύο πλευρές. Τον Νοέμβριο, στην πρώτη μεγάλη διεθνή έκθεση που διοργανώνεται στη Σανγκάη, η Ελλάδα θα είναι τιμώμενη χώρα. Αυτό δείχνει το επίπεδο των σχέσεων αλλά και τη δυνατότητα που παρουσιάζεται για την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στην Κίνα. Όμως για να μπορέσουμε να ανοιχτούμε σε μια τόσο μεγάλη αγορά, πρέπει να λύσουμε πάρα πολλά προβλήματα που σχετίζονται συνολικά με την εξωστρέφεια που πρέπει να αποκτήσει η ελληνική οικονομία.
Σε μία περίπου εβδομάδα, με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης πραγματοποιείται μια μεγάλη σύσκεψη με όλους τους Δημόσιους και Ιδιωτικούς φορείς για την προετοιμασία της ελληνικής συμμετοχής σε αυτή τη μεγάλη έκθεση της Σανγκάης.
Ερ.: Έχετε επισημάνει τη σημασία των ΣΔΙΤ. Ποιες πρωτοβουλίες προωθείτε προς αυτή την κατεύθυνση;
Απ.: Και ως προς τα έργα ΣΔΙΤ υπάρχει ένα θέμα συνολικής κουλτούρας που πρέπει να καλλιεργηθεί. Βήματα γίνονται και ήδη υλοποιούνται με επιτυχία έργα ΣΔΙΤ. Πρέπει να σημειώσω εδώ ότι στην πρόσφατη έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου γίνεται σαφής διάκριση ανάμεσα στα έργα ΣΔΙΤ που υλοποιούνται με ευθύνη του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και τις παραδοσιακές συμβάσεις παραχώρησης για τις οποίες επισημαίνονται σοβαρά προβλήματα. Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι στη θέση που βρίσκεται η Ελλάδα, η αξιοποίηση του εργαλείου που ονομάζεται ΣΔΙΤ μπορεί να εξασφαλίσει τον τρόπο χρηματοδότησης έργων υποδομών που αλλιώς δεν θα γίνουν.
Ερ.: Στα αμιγώς πολιτικά, μία εβδομάδα πριν, έγινε το ιδρυτικό συνέδριο του Κινήματος Αλλαγής, όπου οι κορυφαίοι του είχαν την ευκαιρία να τοποθετηθούν για τα πεπραγμένα της κυβέρνησης, αλλά και για το «από εδώ και πέρα». Ταυτοχρόνως, πραγματοποιήθηκε το Προοδευτικό Φόρουμ με τη συμμετοχή πολιτικών από τρεις πολιτικές ομάδες (Σοσιαλδημοκρατία-Πράσινοι-Αριστερά). Ποια μπορεί να είναι η προοπτική αυτών των συζητήσεων;
Απ.: Παρακολουθώ με μεγάλο ενδιαφέρον τις εξελίξεις στον χώρο της κεντροαριστεράς, τη στάση της απέναντι στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και την πίεση που δέχεται από τη στρατηγική της ΝΔ. Αυτό που θα ήθελα να υπογραμμίσω είναι οτι και εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ και η ονομαζόμενη κεντροαριστερά πριν πάρουμε αποφάσεις για τα θέματα των μεταξύ μας σχέσεων οφείλουμε να κάνουμε μια σοβαρή ανάλυση των αποτελεσμάτων πρόσφατων εκλογικών αναμετρήσεων σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες και να προσπαθήσουμε να δούμε σωστά τις τάσεις που προκύπτουν από αυτά τα αποτελέσματα.
Εγώ, μιλώντας λίγο απόλυτα, θεωρώ ότι τα μεγάλα πολιτικοϊδεολογικά ρεύματα της μεταπολιτευτικής Ευρώπης αντιμετωπίζουν μείζονα κρίση ταυτότητας, καθώς και τον κίνδυνο να υπερκεραστούν από δυνάμεις που δεν θα συγκλίνουν προς το κέντρο αλλά θα αποκλίνουν προς τα άκρα του πολιτικού φάσματος.
Στη βάση αυτής της εκτίμησης, θεωρώ ότι τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Ελλάδα, οι δυνάμεις που έλκουν την καταγωγή τους στα ιστορικά ρεύματα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς οφείλουν να βρουν τρόπους διαλόγου και συνεργασίας για τη διαμόρφωση κοινής στρατηγικής.
Στην απέναντι όχθη, η ευρωπαϊκή και ελληνική Δεξιά περνάει μια πολύ δύσκολη φάση αντιμετώπισης του κινδύνου υπερκερασμού της από τα ακροδεξιά, εθνικιστικά και ρατσιστικά ρεύματα που εκ των πραγμάτων την μετατοπίζουν προς αυτές τις κατευθύνσεις.
Αυτό τον κίνδυνο δεν πρέπει κανείς να τον υποτιμήσει. Και η σωστή εκτίμηση του κινδύνου συνεπάγεται συγκεκριμένες πρωτοβουλίες.
Ερ.: Η ενασχόληση της Βουλής και των κομμάτων με υποθέσεις διαφθοράς συμβάλλει στην οικοδόμηση κλίματος συναίνεσης για την «επόμενη μέρα», μετά τα μνημόνια, κύριε υπουργέ;
Απ.: Τα μεγάλα ζητήματα διαφθοράς είναι συνδεδεμένα με τις αιτίες της κρίσης. Η διαλεύκανσή τους δεν είναι μόνο θέμα δικαιοσύνης. Είναι μια κρίσιμη παράμετρος της όλης προσπάθειας υπέρβασης της κρίσης. Και το ζητούμενο δεν είναι απλώς να αποκαλυφθούν ευθύνες προσώπων. Το ζητούμενο είναι η αλλαγή των δομών που παράγουν τα φαινόμενα διαφθοράς.
Ερ.: Ποια η θέση σας στα όσα είδαμε να εκτυλίσσονται τις προάλλες στα ελληνικά γήπεδα;
Απ.: Για μια ακόμα φορά τραβήχτηκε η κουρτίνα που σκεπάζει ένα πρόβλημα που όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχει. Στο παρελθόν και άλλες κυβερνήσεις προσπάθησαν να το λύσουν χωρίς όμως επιτυχία. Η σημερινή οφείλει να κάνει τη διαφορά και να δώσει ριζική λύση.