Αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,6% το 2017, προβλέπει η Κομισιόν σύμφωνα με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της που δόθηκαν σήμερα Πέμπτη 9-11-2017 στην δημοσιότητα, πρόβλεψη που είναι σχεδόν κατά μισή μονάδα χαμηλότερα από την εκτίμηση που είχε κάνει στις προηγούμενες προβλέψεις της, στις οποίες προέβλεπε ανάπτυξη 2,1%.
Σύμφωνα με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Νομισματικών υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί, ο λόγος για τη χαμηλότερη ανάπτυξη είναι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.
Ειδικότερα, με σχετική αισιοδοξία ατενίζει το οικονομικό μέλλον της Ευρώπης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι υπηρεσίες της οποίας έδωσαν σήμερα στη δημοσιότητα τις φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις τους. Σε ό,τι αφορά την ευρωζώνη προβλέπεται ότι κατά το τρέχον έτος η οικονομική μεγέθυνση θα κλείσει στο 2,2%, ενώ για το σύνολο της ΕΕ προβλέπεται στο 2,3%. Οι προβλέψεις αυτές είναι σαφώς καλύτερες από τις προηγούμενες που έφεραν την οικονομική μεγέθυνση στην ευρωζώνη στο 1,7% και στην ΕΕ στο 1,9%.
Τι προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Ελλάδα
Σύμφωνα με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είδαν σήμερα το φως της δημοσιότητας, το 2018 η Ελλάδα θα επιτύχει από τα υψηλότερα ποσοστά δημοσιονομικού πλεονάσματος (0,9% του ΑΕΠ) μαζί με την Κύπρο (1,4%) και τη Γερμανία (1%), την ώρα που συνολικά η ευρωζώνη θα έχει έλλειμμα 0,9%.
Αντίστοιχα, το 2019 η Ελλάδα θα επιτύχει δημοσιονομικό πλεόνασμα 0,8% του ΑΕΠ, μετά την Κύπρο (1,9%), τη Γερμανία (1,1%) και την Ολλανδία (0,9%), σε σχέση με ελλειμμα 0,8% στην ευρωζώνη. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Επιτροπής, το 2017 θα είναι η τελευταία χρονιά που η Ελλάδα θα έχει δημοσιονομικό έλλειμμα, το οποίο θα είναι ύψους 1,2%.
Σε ό,τι αφορά το δημόσιο χρέος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει πως κατά την τριετία 2016-2019 θα μειωθεί περισσότερο από δέκα μονάδες του ΑΕΠ, από το 180,8% το 2016 στο 170,1%, το 2019. Το 2017 αναμένεται να διαμορφωθεί στο 179,6% του ΑΕΠ και το 2018 στο 177,8%.
Επιπλέον, πιο θετικές, σε σχέση με τις εαρινές προβλέψεις, είναι οι εκτιμήσεις της Επιτροπής για τη μείωση της ανεργίας στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής, το 2017 θα μειωθεί στο 21,8% (σε σχέση με 22,8% στις εαρινές προβλέψεις), στο 20,4% το 2018 (σε σχέση με 21,6% στις εαρινές προβλέψεις) και στο 18,7% το 2019. Η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,9% το 2017, 1,7% το 2018 και 1,8% το 2019.
Συνολικά στην ευρωζώνη η ανεργία αναμένεται να διαμορφωθεί στο 9,1% το 2017, 8,5% το 2018 και 7,9% το 2019, ενώ η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,5%, 1,2% και 1% αντίστοιχα.
Αναφορικά με την ανάπτυξη, η Επιτροπή αναθεώρησε στο 1,6% την πρόβλεψή της για το 2017 σε σχέση με 2,1% στις εαρινές προβλέψεις. Ωστόσο, η πρόβλεψη για το 2018 παραμένει στο 2,5%, ενώ σταθερή στο ίδιο ποσοστό προβλέπεται να είναι η ανάπτυξη και το 2019. Στην ευρωζώνη, η ανάπτυξη αναμένεται να είναι 2,2% το 2017, 2,1% το 2018 και 1,9% το 2019.
Επίσης, οι εκτιμήσεις για την αύξηση των επενδύσεων μετριάστηκαν ελαφρώς για το 2017 καθώς προβλέπεται να αυξηθούν κατά 5,1% (σε σχέση με 6,3% στις εαρινές προβλέψεις). Το 2018, ωστόσο, η πρόβλεψη είναι για 11,5% (σε σχέση με 10,8% στις εαρινές προβλέψεις) και 12,1% το 2019. Συνολικά για την ευρωζώνη προβλέπεται αύξηση των επενδύσεων κατά 3,9% το 2017 και το 2018 και κατά 3,3% το 2019.
Τέλος, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα αναμένεται να είναι 1,2% το 2017, 0,8% το 2018 και 1,3% το 2019 και στην ευρωζώνη 1,5%, 1,4% και 1,6%, αντίστοιχα.
Για την ευρωζώνη
Σε ό,τι αφορά την ανεργία στην ευρωζώνη αναμένεται να κλείσει το 2017 στο 9,1%, δηλαδή στο χαμηλότερο ποσοστό από το 2009. Ως προς τον πληθωρισμό θα παραμείνει συγκρατημένος στο 1,5% το 2017 και θα κλείσει στο 1,4% το 2018. Ως προς τα δημόσια οικονομικά στην ευρωζώνη το μέσο δημοσιονομικό έλλειμμα των χωρών της αναμένεται να συρρικνωθεί από το 1,1% το 2017 στο 0,8% το 2019. Αντιστοίχως το μέσο δημόσιο χρέος στην ευρωζώνη αναμένεται να μειωθεί από 89,3% το 2017 στο 85,2% το 2019.
Σε ό,τι αφορά τους κίνδυνους που ελλοχεύουν για την ευρωπαϊκή οικονομία η Επιτροπή αναφέρει πως είναι σχετικώς ισορροπημένοι. Αναφέρεται ειδικότερα στις γεωπολιτικές εντάσεις όπως για παράδειγμα στο ζήτημα της Κορέας αλλά και σε κινδύνους αποσταθεροποίησης των χρηματοπιστωτικών αγορών που θα μπορούσαν να οφείλονται σε παράγοντες όπως οι εξελίξεις στην οικονομία της Κίνας αλλά και η εξάπλωση του προστατευτισμού.